پیوند میان سینما و ادبیات تقویت شود/ تاثیرگذاری سینما بر موضوعات اجتماعی

کیانی با اشاره به اینکه پیوند میان سینما و ادبیات تقویت شود گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، معنویت، تقویت بنیه اعتقادی مردم از مواردی است که سینما و سینماگران می‌توانند نقش بسیار مهمی در آنها ایفا کنند.

«رضا کیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به مناسبت روز ملی سینما اظهار کرد: در این روز تنها به تبریک و تکریم بسنده نکنیم بلکه می بایستی تلاش کنیم به تحول، تغییر و توسعه بیاندیشیم.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری با بیان اینکه در دل تکریم و تبریک باید ارتباط و تعامل با لایه‌های مختلف جامعه و دست‌اندرکاران سینما صورت بگیرد افزود: با توجه به دغدغه‌های کارشناسان، واقعیت‌ها و در نظر گرفتن نقاط ضعف و کاستی‌ها بتوانیم تغییری در سیاست‌ها انجام بدهیم تا تحول سازنده‌ای صورت بگیرد.

 

وی تصریح کرد: بایستی در نظر بگیریم که در واقع توسعه سینما با نگاه تک بعدی صورت نمی‌گیرد بلکه باید ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را در نظر بگیریم.

 

کیانی با اشاره به اینکه باید ارتباط سینما با اقتصاد را مورد تحلیل و بازشناسی جدی قرار دهیم اضافه کرد: بایستی راه‌هایی که می‌تواند اقتصاد سینما را تقویت کند بشناسیم و بستر را برای حضور کارآمد بخش خصوصی فراهم کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: باید امنیت سرمایه گذاری در سینما را در نظر بگیریم و ارتباط سینما با دانشگاه و محافل دانشگاهی را تقویت کنیم.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه سینما رنگ و بوی ملی میهنی دارد تاکید کرد: پیوند سینما با ادبیات باید مورد بازشناسی قرار بگیرد و در واقع این موضوع تقویت شود.

 

وی عنوان کرد: کشور ما ادبیات کلاسیک بسیار قوی و آثار تعلیمی، حماسی و عرفانی بسیار قوی و انسان شمول معنوی داشته و همچنین در ادبیات معاصر آثار خوبی وجود دارد و شایسته است پیوند میان سینما و ادبیات تقویت شود.

 

کیانی یکی از موارد مهم را موضوع سینمای کودک و نوجوان دانست و بیان کرد: باید این مساله مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد چرا که سینما با یک نگاه روزآمد و روانشناسی غنی حرکت رو به جلو دارد و موضوع بسیار مهمی است.

 

وی اذعان داشت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، معنویت، تقویت بنیه اعتقادی مردم از مواردی است که سینما و سینماگران می‌توانند نقش بسیار مهمی در آنها ایفا کنند.

 

کیانی ادامه داد: در سینما می‌بایستی به فهم، فرهیختگی، پرسشگری و تعلق در عین توجه به احساسات ناب انسانی توجه کند این نوع سینما، سینما کارآمد و کمال‌جو است سینمایی که در منزلت هویت ایرانی، باورهای غنی اعتقادی و توحید ما باشد.

 

وی ابراز کرد: در جامعه‌ای که سینمای فاخر، عقلانیت، پرسشگری و کنشگری در میان لایه‌های مختلف جامعه ایجاد و تقویت می‌کند این جامعه گام بسیار موثری را در مسیر توسعه برمی‌دارد.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری اظهار داشت: علاوه بر جنبه‌های عقلانیت و اندیشه‌ورزی سایر مزیت‌هایی را که سینما برای مردم دارد از جمله تفریح، سرگرمی، خنده، باروری عاطفه، توجه به زیباشناسی هستند اما وجهه عقلانیت، تفکر هم به توسعه جامعه می‌تواند کمک کند.

 

وی با تاکید بر ایجاد تعامل سازنده میان بخش خصوصی و سینماگران بیان کرد: توجه به این امر باعث تولید فیلم بیشتر می‌شود؛ در خوزستان ظرفیت‌های فراوان و پتانسیل‌های بالقوه‌ای بین جوانان و پیشکسوتان وجود دارد که باید به آنها توجه شود تا دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و چشم‌انداز ما توسعه فرهنگی استان عاری از هرگونه حاشیه‌های کاذب باشد.

 

کیانی با اشاره به اینکه سینما در ایران یک هنر وارداتی است و زاییده خارج از ایران است و وارد ایران شد عنوان کرد: به واسطه خلاقیت، دغدغه‌مندی و نگاه عمیق فیلمسازان ایرانی این پدیده خارجی رنگ و بوی ملی پیدا کرد و آثاری با رنگ و بوی ملی تولید و سینمای ایران در مجامع بین‌المللی تثبیت شد.

 

وی گفت: در این میان برخی از فیلمسازان مطرح کشور فرزند خوزستان هستند و خوزستان هم به سهم خودش در تقویت و باروری سینما ملی کمک کرده و هم اینکه خوزستان موضوعاتی مانند نفت، آب، دفاع مقدس دارد که چندین بار دست مایه‌ای برای ساخت آثار سینمایی شده است.

 

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان در پایان یاد آور شد: می‌توانیم به تاسیس موزه خوزستان هم بیاندیشیم و نیاز به هم فکری دارد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

 

کد خبر 970902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha