لزوم تجهیز و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های مساجد

با توجه به اینکه کتابخانه‌های مساجد دارای ظرفیت، پتانسیل، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای هستند و نقش مهمی را در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا می‌کنند، لازم است تجهیز و توسعه زیرساخت‌های آنها مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری شبستان _ اندیمشک، یاسین دارسی: دین مبین اسلام و کلام‌الله مجید برای مطالعه، کتابخوانی و کسب علم، ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند.

 

با توجه به اینکه مساجد محلی برای عبادت هستند و در بین مسلمانان حرمت و قداست خاصی دارند، مردمی بودن مهم‌ترین خصوصیتی است که کتابخانه‌های آنها را از سایر کتابخانه‌ها متمایز می‌سازد.

 

ارائه خدمات و منابع اطلاعاتی مورد نظر به جامعه مساجد و سایر شهروندان از جمله اهداف کتابخانه‌های مساجد است تا همه افراد جامعه بتوانند از آنها استفاده کنند.

 

طی هفته‌های گذشته توزیع برخی اقلام و تجهیزات میان تعدادی از کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان اندیمشک جهت تقویت آنها صورت گرفته است.

 

کتاب، حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه‌های والا و مهم و منبعی عظیم برای بشریت

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا (س) اندیمشک موضوع کتابخوانی و مطالعه را از اقدامات مهم در جامعه برمی‌شمارد و اظهار می‌کند: رشد و حیات اجتماعی در گرو خواندن و نوشتن کتاب و کتابخانه داشتن است و روح یک جامعه در پرتو این امور بارور می‌شود.

 

«محمدجواد صداقت‌منش» می‌گوید: میراث فرهنگ و تمدن اسلامی همیشه مملوء از کتاب‌های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده‌اند و بندگان خدا را به سوی روشنایی کتاب رهنمون کرده‌اند.

 

وی اذعان می‌کند: خداوند متعال در قرآن کریم به موضوعاتی همچون قلم و مطالعه پرداخته است و اهل بیت (ع) نیز در خیلی از روایات تاکید زیادی بر کتابخوانی و یادگیری دانش کرده‌اند.

 

مدیر کانون الزهرا (س) اندیمشک تصریح می‌کند: کتاب از دیرباز حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه‌های والا و مهم و منبع عظیمی برای بشریت بوده که طالبان علم، اندیشه و حقیقت را سیراب کرده است.

 

وی به اهمیت کتابخانه‌ها می‌پردازد و عنوان می‌کند: ما باید کتابخانه‌ها را به عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر بگیریم.

 

صداقت‌منش کم بودن مطالعه در جامعه را یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سرانه مطالعه در جامعه پایین است و مسئولان مربوطه باید اقدام به تقویت تجهیزات و ارائه تسهیلات برای کتابخانه‌ها کنند.

 

وی بیان می‌کند: کتاب تا ابد در دل جامعه بشریت جای دارد و امروزه علی‌رغم وجود رسانه‌های گوناگون جمعی، هیچ چیزی جای کتاب را نگرفته است.

 

لزوم تامین کتابخانه‌های کانون‌های مساجد از لحاظ کتاب، زیرساخت‌ها و تجهیزات

مدیر کانون فرهنگی هنری یاسین مسجد سیدالشهدا (ع) اندیمشک با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که امروز جامعه را در برگرفته، عدم مطالعه و عدم انس با کتاب است اظهار می‌کند: هر چقدر که مردم جامعه از مطالعه و کتابخوانی فاصله بگیرند، به همان انداره از لحاظ علمی و فرهنگی متضرر می‌شوند.

 

«حجت‌الاسلام محسن فاطمی» می‌افزاید: با توجه به اینکه عدم اطلاعات کافی در موضوعات مختلف باعث اشتباه و نتایج نادرستی می‌شود، مردم باید با کتاب انس بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه به هر میزانی که مردم به سمت کتابخوانی سوق داده شوند، به همان میزان به جامعه علمی نزدیک‌تر می‌شویم اذعان می‌کند: خانواده‌ها باید از نونهالی فرزندان خود را با کتاب آشنا کنند و این زنجیره نباید قطع شود و تا نوجوانی، جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند.

 

مدیر کانون یاسین اندیمشک با اشاره به اینکه کتاب را باید به عنوان نیاز روزانه هر شخص نگاه کنیم و در زندگی روزانه وقتی را برای مطالعه کتاب اختصاص دهیم تصریح می‌کند: نباید فرهنگ کتابخوانی در جامعه قطع شود اما متاسفانه امروز تعداد افراد کتابخوان به شدت کم شده و فرهنگ کتابخوانی خیلی از بین رفته است.

 

وی کتابخوانی را یکی از فعالیت‌های ویژه برای فعالان مساجد برمی‌شمارد و مطرح می‌کند: فرهنگ کتابخوانی و مباحث علمی در مساجد نیازمند رونق بیشتری هستند.

 

حجت‌الاسلام فاطمی عنوان می‌کند: در زمان پیامبر اکرم (ص) مساجد مکانی برای مباحث علمی بودند و امروز نیز مسئولان مساجد باید زمانی را برای خواندن کتاب ویژه نوجوانان و جوانان اختصاص دهند و ائمه جماعات هم می‌توانند در بین نماز به معرفی کتاب بپردازند.

 

وی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید فرهنگ کتابخوانی را در بین افراد، مجموعه کانون و نوجوانان مساجد بیشتر کنند ادامه می‌دهد: به هر میزانی که کانون‌های مساجد بتوانند این فرهنگ را گسترش دهند، در آینده شاهد نتایج مثبتی خواهند بود.

 

مدیر کانون یاسین اندیمشک اضافه می‌کند: کانون‌های مساجد می‌توانند با انجام اقداماتی از جمله برگزاری مسابقه کتابخوانی، توزیع کتاب بین نسل جوان و ایجاد حلقه جهت خواندن کتاب به فرهنگ کتابخوانی کمک کنند تا مردم نسبت به کتابخوانی ترغیب شوند.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های کانون‌های مساجد باید از لحاظ کتاب، زیرساخت‌ها و تجهیزات تامین شوند می‌گوید: با رفع کمبودها در این زمینه، می‌توانیم کانون‌های موفق‌تری داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام فاطمی یاد آور می‌شود: در طی ماه‌های گذشته با هدف تقویت کتابخانه کانون یاسین اندیمشک، تجهیزات و اقلامی همچون صندلی، میز و قفسه به این کتابخانه اضافه شده است.

 

فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از راه‌های دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور است

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد نبی اکرم (ص) اندیمشک با اشاره به اینکه کتابخانه این کانون چهارهزار جلد کتاب در موضوعات مختلف دارد می‌گوید: ۴۰۰ نفر بزرگسال و ۲۶۰ نفر کودک در این کتابخانه عضو هستند.

 

«محمدرضا ماسوری» اظهار می‌کند: کتابخانه‌های مساجد نخستین و در عین حال رایج‌ترین کتابخانه‌های عمومی در جهان اسلام بوده‌اند که اغلب به وسیله خود مردم ساخته، سازماندهی و اداره می‌شدند.

 

وی اضافه می‌کند: بسیاری از این کتابخانه‌ها مجموعه کوچک کتاب‌های مذهبی بودند که در یکی از شبستان‌های مسجد و یا در کنار آن نگهداری می‌شدند و ظاهرا هیچ محل ثابتی برای آنها وجود نداشته است.

 

مدیر کانون نبی اکرم (ع) اندیمشک با بیان اینکه این کتابخانه‌ها بیشتر در کنار منبر و محراب و در دسترس عموم قرار می‌گرفتند می افزاید: ایجاد کتابخانه در چنین محلی سبب شد که کتابخانه بیشتر در معرض دید و در نتیجه، قابل دسترس‌تر باشد.

 

وی عنوان می‌کند: امروزه با فضای کاملا کتابخانه‌ای، استقبال بیشتری از طرف مردم صورت می‌گیرد که نیازمند تجهیزات بهتری است تا با اهدافی از جمله انس بیشتر مردم با مساجد، حال معنوی انسان در این مکان‌های مقدس و تاثیر معنوی فرد در خانواده و جامعه به ویژه جوانان همراه شود.

 

ماسوری بیان می‌کند: فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از راه‌های دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور است که کتابخانه‌های عمومی و کتابداران در این راه تلاش ستودنی دارند.

 

وی افزایش سرانه مطالعه و در نظر گرفتن هزینه مطالعه در سبد خانوار را از مهم‌ترین راه‌های توسعه فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها برمی‌شمارد و مطرح می‌کند: رسانه‌ها برای توسعه این فرهنگ نقش تاثیرگذار و ارزشمندی دارند.

 

مدیر کانون نبی اکرم (ع) اندیمشک بر لزوم تکمیل تجهیزات کتابخانه‌های مساجد تاکید می‌کند و یاد آور می‌شود: با توجه به اقتصاد خانواده‌ها، جمع‌آوری کتاب‌های دست دوم کنکوری، دانشگاهی، حوزوی و ... در مساجد و در اختیار قرار دادن این کتاب‌ها به افراد بی‌بضاعت نقش بسزایی جهت ادامه تحصیل آنها دارد.

 

برخی افراد باور دارند که کتابخانه‌های مساجد فقط کتاب‌های مذهبی را در خود نگهداری می‌کنند و فقط افراد مذهبی و طلاب علوم دینی از آنها بهره می‌برند اما این باور اشتباهی است. امروزه کتابخانه‌های مساجد علاوه بر موضوعات مذهبی، سایر حوزه‌ها و موضوعات مختلف را تحت پوشش قرار داده‌اند.

 

کتابخانه‌های مساجد رقیبی جدی برای کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌روند و با توجه به افزایش تعداد کتابخانه‌های مساجد، گزینه مناسبی برای بالا بردن سطح سرانه مطالعه در کشور هستند که نیاز است مورد حمایت قرار گیرند.

 

کد خبر 971069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha