سازمان پژوهش اجبار پنهان برای اصلاح کتب درسی ندارد

ملکی گفت: سازمان پژوهش اجبار پنهان یا عوامل پنهان که کارشناسان ما را مجبور به انتخاب معین کنند، ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «حسن ملکی» در نشست خبری که امروز 23 شهریور ماه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: موضوع تحول بر اساس سند و برنامه درسی ملی راهبرد اصلی ما است و تلاش های بنده نیز در این راستاست. همچنین در این زمینه توفیقات لازم به وسیله طراحی درست و برنامه ریزی مطلوب انجام شده تا بتوانیم دانش آموزان را به شهروندان مومن، متفکر و تحول یافته تبدیل کنیم.

 

تهیه راهنمای برنامه درسی و تحولی

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: راهنمای برنامه درسی و تحولی تا بهمن ماه تهیه می شود که در یازده حوزه تربیت و یادگیری در بخش های نظری و در زمینه فنی حرفه ای و مهارتی در حال برنامه ریزی است اما پایان آن بهمن ماه سال جاری است.

 

وی با بیان اینکه ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش را تغییر دادیم، گفت: ساختارهایی بر اساس نیازهای خود تشکیل شده است و چهار دفتر جدید به تصویب رسید و در حال حاضر به دنبال ساماندهی نیروی انسانی هستیم.

 

وی افزود: به دنبال شناسایی و جذب نیروهای مومن، انقلابی و خلاق به سازمان پژوهش هستیم چون معتقدیم اگر می خواهیم به یک دگردیسی واقعی در سازمان برسیم باید نیروهای جدید و جوان جذب کنیم.

 

ملکی تصریح کرد: آموزش کارشناسان در دستور کار است که تاکنون شش کارگاه با رویکرد فطرت گرایی توحیدی برگزار شده است.

 

معارف انقلاب اسلامی در کتاب های درسی

 

وی با بیان اینکه معارف انقلاب اسلامی را در کتاب های درسی مقاطع مختلف تحصیلی گنجانده ایم، گفت: محتوای 30 عنوان کتاب درسی ما در بخش نظری و فنی حرفه ای معارف انقلاب اسلامی است. معرفی قهرمانان ملی و دینی همانند سردار سلیمانی، صیاد شیرازی و سایر الگوها در کتاب درسی به عنوان الگو مطرح شده است. همچنین جنایت های آمریکا و جبهه استکبار به کتاب های درسی آمده است و برای این موضوع از کارشناسان و روانشناسان یاری گرفته ایم تا بر اساس مقطع تحصیلی محتواها بیان شود.

 

چاپ 992 عنوان کتاب درسی

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه 992 عنوان کتاب درسی چاپ شده است، تصریح کرد: 51 عنوان در مقطع ابتدایی، 56 عنوان در متوسطه اول، 137 عنوان در متوسطه دوم، 363 عنوان در شاخه فنی حرفه ای، 139 عنوان در مقطع کاردانی و 246 عنوان آموزشی به چاپ رسیده است.

 

وی توزیع کتب درسی را اینترنتی عنوان کرد و گفت: ثبت سفارش به صورت اینترنتی بوده و عمده دانش آموزان کتاب درسی را دریافت کرده اند که درصد کمی مانده که آنها هم ثبت سفارش نکرده بودند اما ما به دنبال شرایطی هستیم که هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نباشد.

 

وی با اشاره به شبکه ملی رشد گفت: راهنمای آموزشی و کتب درسی در شبکه ملی رشد قابل دسترسی برای خانواده ها و معلمان است.

 

حاشیه های حذف تصاویر از کتب درسی

 

وی با بیان اینکه در هفته اخیر دو کتاب درسی باعث ایجاد فضا در شبکه های اجتماعی شده است، گفت: در فارسی اول ابتدایی محتوای کتاب اهم از اشعار، قصه و تصویر است و قرآن نیز در موقعیت های مختلف به دانش آموزان معرفی شده است. در یکی از نگاره ها تصویر قرآن بالای میز و تلویزیون حذف شد چون برخی از کارشناسان معتقد بودند جای قرآن نباید بالای میز و به صورت تزیینی باشد و با قداست این کتاب مقدس سازگار نیست در صورتی که در محتواهای کتاب درسی به انواع مختلف مطالب قرآنی آورده شده است البته از نظر بنده می توانست قرآن در جای دیگر قرار گیرد و حذف نشود.

 

وی همچنین به حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان نقش زن در جامعه ایرانی اسلامی کم دیده نمی شود و حقوق زنان رعایت می شود چون معتقدیم رعایت حقوق زنان به طور طبیعی روی مردان هم اثر می گذارد. در کنار ریاضی پایه سوم ابتدایی به طور موازی کتاب های دیگری هم چاپ شده است. به روی جلد کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی اگر نگاه کنیم، همه دختر هستند. در کتاب های درسی متعدد نیز تصاویر دختران و پسران ملاحظه می شود. بنده برای منتقدان احترام قایل هستم اما آنها هم باید کتاب ها را در مجموع مورد مشاهده قرار دهند البته دو تصویر دختربچه نباید برداشته می شد، بنده خود مخالف این موضوع بودم اما مطلوب است منتقدان کل نگر و همه جانبه باشند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: اجبار پنهان و عوامل پنهان کارشناسان ما را برای انتخاب های معین وجود ندارد. چنین چیزی در سازمان پژوهش نیست، اینها همه از طریق کارشناسان سازمان انجام می گیرد، شاید گاهی سلیقه فردی دخیل باشد و اگر نظارت ما ضعیف باشد، ممکن است سبک و سلیقه فردی نیز صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه این رویداد نشان داد ما باید نظارت های بیشتری به لحاظ بالینی و حساسیت مردم بر روی کتب درسی داشته باشیم، گفت: اعتقاد دارم کارشناسان باید از چند بینش اعتقادی، ارزشی، فرهنگی برخوردار باشند. باید نظارت ما نیز دقیق و بر اساس شاخص های معین باشد.

 

ملکی همچنین درباره تهیه برای مهد کودک ها و پیش دبستانی ها گفت: قانون تهیه محتوای آموزشی را برای مهد کودکی ها و پیش دبستانی ها را بر عهده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش قرار داده است و اخیرا هم مقام معظم رهبری به درستی به این مطلب اشاره کرده است که در این خصوص اقدامات موثری انجام شود.

 

وی افزود: گروه برنامه درسی پیش دبستانی را فعال کرده ایم و برای سال 1400 برای مهد کودک ها و پیش دبستانی ها محتوای لازم تهیه می شود.

کد خبر 971167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha