بیشترین وابستگی به واردات را در بازار لاستیک داریم

خراسانی با اشاره به اینکه بیشترین وابستگی به واردات را در بازار لاستیک داریم، گفت: تولید داخل در بهترین حالت حدود ۳۰ درصد از بازار را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، وحید خراسانی شب گذشته (یکشنبه 23 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در بازار لاستیک و در سایز‌های بزرگ (کامیونی، اتوبوسی و...) بیشترین وابستگی را به واردات داریم و تولید داخل در بهترین حالت حدود ۳۰ درصد از بازار را تأمین می‌کند.

 

کارشناس صنعت لاستیک افزود: در سایز‌های کوچک لاستیک که مختص سواری است تولید داخل تولید بیشتری دارد و حدود ۹۰ درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند.

 

خراسانی ادامه داد: در سایز‌های بزرگتر که نیاز به واردات وجود دارد؛ شرایط آرامتری داریم و تفاوت قیمت در بازار و قیمت مصوب حدود چهار درصد است، ولی در سایز‌های کوچک اختلاف قیمت بسیار بالا می‌رود مثلاً لاستیک خودروی پراید اختلاف قیمت بیش از صد درصدی را تجربه کرده است.

 

وی گفت: تولید کنندگان به صورت شفاف در سامانه تولید و فروش خود را اعلام نمی‌کنند.

 

این کارشناس صنعت لاستیک درباره ثبت تولید آمار لاستیک در سامانه توسط تولید کنندگان هم افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در سایز‌های سنگین و نیمه سنگین تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان موظف به ثبت در سامانه بودند تا به صورت حواله‌ای توزیع شود، ولی تولید کنندگان حتی یک حلقه رینگ ۱۶ (نیمه سنگین) را در سامانه به فروش نرساندند. شرکت‌های تولیدی باید تمام تولید رینگ ۱۶ خود را در سامانه وارد می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه در رینگ ۱۶، سال گذشته بحران داشتیم اضافه کرد: سال گذشته این سایز لاستیک تا دو برابر قیمت در بازار خرید و فروش می‌شد و شرکت‌های تولیدکننده رینگ نیسانی، وانتی و کامیونی را در سامانه‌های توزیع اعلام نکردند./

کد خبر 971338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha