ارتقاء رشته های تخصصی حوزه علمیه خواهران به 8 رشته

مدیر پذیرش حوزه های علمیه خواهران کشور، از ارائه دو رشته مدرسی ادبیات عرب و اخلاق و تربیت اسلامی در سطح مراکز آموزش عالی حوزوی کشور خبر داد.

حجت الاسلام محسن محدث، مدیر پذیرش حوزه های علمیه خواهران در رابطه با رشته های تخصصی مقطع سطح 3(کارشناسی ارشد) حوزه به خبرنگار شبستان گفت: مقطع سطح 3 (کارشناسی ارشد) حوزه شامل دوره های حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری است. خواهران طلبه در این مقطع در 6 رشته ادبیات عرب، اصول فقه، تفسیر، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، مطالعات زنان و تاریخ به صورت تخصصی ادامه تحصیل می دهند که در سال تحصیلی جدید دو رشته مدرسی ادبیات عرب و اخلاق و تربیت اسلامی نیز به این رشته ها افزوده می شود.

وی با بیان ارائه برخی رشته ها به شکل اختصاصی در قم، تصریح کرد: رشته مدرسی ادبیات عرب با توجه به سال اول ارائه آن، در سال تحصیلی جدید تنها در قم ارائه می شود. رشته اخلاق و تربیت اسلامی نیز در سه استان تهران، اصفهان و قم به صورت آزمایشی ارائه و پس از ارزیابی بازخوردهای آن، در سال آینده در سطح اکثر استان های کشور برگزار می شود.

 

ارائه رشته های تخصصی با توجه به نیاز هر منطقه در کشور 
حجت الاسلام محدث در توضیح دلیل ارائه برخی رشته ها به شکل محدود، خاطرنشان کرد: ارائه رشته های تخصصی سطح 3(کارشناسی ارشد) ابتدا در کمیته اعطای مجوز پذیرش، مطرح و بررسی می شود تا مشخص شود که با توجه به نیاز هر استان ، کدام رشته ها در کدام استان ارائه شود. بر این اساس برخی رشته ها مانند مطالعات زنان، فلسفه و مدرسی ادبیات عرب تنها در قم ارائه می شود. مراکز آموزش عالی حوزوی در سایر استانها نیز با توجه به نیاز سنجی که در سطح استان و منطقه انجام می دهند، پیشنهاد می کنند که این استان علاوه بر رشته های موجود به سایر رشته ها نیز نیازدارد و با توجه به نیاز منطقه ای که در این کمیته مطرح و در صورت تصویب، مجوز ارائه آن رشته به مراکز آموزش عالی موجود در آن استان داده می شود.

 

 آغاز ثبت نام پذیرش از 15 بهمن

مدیر پذیرش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به آغاز ثبت نام پذیرش حوزه های علمیه خواهران، افزود: ثبت نام پذیرش حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور از نیمه دوم بهمن 15 بهمن ماه آغاز و به مدت 10 روز یعنی تا 25 بهمن ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: داوطلبان برای شرکت در آزمون ورودی حوزه های علمیه خواهران در مقطع تحصیلی سطح2 (کارشناسی) و رشته های تخصصی مقطع سطح 3 (کارشناسی ارشد) می توانند با مراجعه به سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه به آدرس …. و یا از طریق مراجعه به حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور و دریافت کارت ثبت نام اینترنتی و دفترچه راهنمای پذیرش نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
حجت الاسلام محدث یادآور شد: کارت ثبت نام اینترنتی شامل کد رهگیری و شماره پرونده هر داوطلب است که یا از طریق اینترنت و یا از طریق حوزه های علمیه و مراکز آموزش عالی حوزوی سراسر کشور در اختیار داوطلبان قرار داده می شود و در ثبت نام اینترنتی هزینه ثبت نام به صورت آنلاین توسط کاربر پرداخت می شود.
وی با اشاره به دوره های مختلف آموزشی در مقطع سطح 2 (کارشناسی) گفت: مقطع سطح 2 (کارشناسی) شامل دوره های حضوری، نیمه حضوری و پاره وقت است. سال گذشته نظام آموزشی پاره وقت، تنها در سطح یک پنجم از مدارس کل کشور به صورت پایلود برگزار شد، اما برای سال تحصیلی جدید کلیه مدارس سطح 2 (کارشناسی) می توانند این دوره را برگزار کنند.

 

فعالیت بیش از 300 مرکز آموزشی حوزوی در کشور

مدیر پذیرش حوزه های علمیه خواهران افزود: در حال حاضر در مجموع تعداد 322 مدرسه و مرکز آموزش عالی حوزوی در سراسر کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 287 مرکزدر مقطع سطح 2(کارشناسی) و 35 مرکزآموزش عالی در مقطع سطح 3(کارشناسی ارشد) فعال هستند.البته این بدون محاسبه مدارس علمیه تحت پوشش مدیریت منطقه ای استان خراسان است که 40 حوزه علمیه خواهران در سطح 2(کارشناسی ) را تحت پوشش دارد.
وی خاطرنشان کرد: آزمون ورودی سطح 2 (کارشناسی) یک مرحله است که پذیرفته شدگان در آزمون می بایست در مصاحبه حضوری شرکت کنند. این مصاحبه بیشتر جنبه اخلاقی و رفتاری دارد. آزمون کتبی رشته های تخصصی نیز در یک مرحله برگزار می شود و پذیرفته شدگان در آزمون کتبی می بایست در مصاحبه علمی نیز شرکت کنند.

 

اجرای نظام جدید آموزشی در حوزه   
حجت الاسلام محدث در رابطه با نظام جدید آموزشی در حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: بر اساس برنامه های راهبردی حوزه و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تحول در حوزه های علمیه، نظام جدی آموزشی طراحی شده است که از نیمه دوم( ترم دوم) سال تحصیلی جاری این نظام اجرایی می شود. در نظام جدید آموزشی، انتخاب واحدها به خود طلبه واگذار می شود.

شاین ذکر است در سال گذشته بیش از 27 هزار و 500 نفر در آزمون ورودی سطح 2(کارشناسی) و نزدیک به 5 هزار و 400 نفر در آزمون ورودی سطح 3(کارشناسی ارشد) حوزه های علمیه خواهران شرکت کردند.
پایان پیام/
 

کد خبر 97141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha