قوانینی که شرکت کنندگان در بخش آوایی جشنواره قرآنی هدهد باید بدانند/ثبت نام بیش از ۶ هزار نفر

​بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی به پایان مرحله ثبت‌نام نزدیک می‌شود و بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، علاقمندان تا انتهای شهریورماه جاری فرصت دارند تا ثبت نام خود را در بخش‌های هشت‌گانه با ۵۵ رشته، نهایی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراحل انتهایی ثبت نام نزدیک می‌شود، بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، علاقمندان تا انتهای شهریورماه جاری فرصت دارند تا ثبت نام خود را در بخش‌های هشت‌گانه با ۵۵ رشته، نهایی کنند و پس از این مرحله است که داوری در بخش‌های مختلف جشنواره آغاز خواهد شد.

در این میان بخش آوایی با ۱۴ رشته تلاش دارد تا مخاطبان شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره را با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و مجازی برگزار شدن اکثر بخش‌های جشنواره قرآنی هدهد، با اعلام قوانین و مقررات شرکت و ارسال آثار به شکل مجازی در حضور هر چه بهتر همراهی کند. بر همین اساس سرویس قرآن‌وعترت پایگاه خبری مفدا تلاش دارد تا در گفت‌وگو با مسؤول بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد چگونگی برگزاری این بخش از جشنواره را جویا شود.

«مسعود وادی پور» در معرفی بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: همانند سنوات گذشته رشته‌هایی را که در این بخش باید در طول سال ۹۹ برگزار کنیم شامل "ترجمه خوانی"، "قرآئت به روش تحقیق"، "قرآئت به روش ترتیل"، "حفظ سوره حجرات"، "حفظ یک جزء پیوسته"، "حفظ سه جز پیوسته"، "حفظ ۵ جز پیوسته"، "حفظ ۱۰ جزء پیوسته"،"حفظ ۲۹ جزء پیوسته" "حفظ کل قرآن"، " اذان"، "دعا و مناجات خوانی" و "آیین سخنوری" است که این ۱۳ رشته به صورت انفرادی خواهد بود و رشته "همخوانی و تواشیح" به صورت گروهی دنبال می‌شود.

رشته‌های بخش آوایی نسبت به سال گذشته تغییرات کلی نداشته است/تغییر در چگونگی شرکت در رشته‌های بخش اوایی

وی با بیان این‌که این رشته‌ها همانند سال گذشته و بدون تغییر بوده است، ابراز داشت:تعداد رشته‌های ما نسبت به سال گذشته با افزایش و یا کاهشی همراه نبوده است اما در جزئیات تغییراتی نسبت به گذشته داده شده است، به عنوان مثال در رشته "ترجمه‌خوانی" امسال سوره مبارکه فجر و در رشته "حفظ" حفظ سوره حجرات به همراه ترجمه برای عزیزانی که به تازگی تلاش دارند تا در این رشته‌ها شرکت کنند در نظر گرفته شده است.

شیوه برگزاری جشنواره تا سال قبل که کرونا وجود نداشت به این شکل بود که افراد به صورت حضوری حاضر و در صحنه مسابقات توانایی خود را نشان می‌دادند؛ اما در سال جاری با توجه به شرایط خاص کشور تا جای ممکن تلاش گردیده که مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار شود.این فعال قرآنی افزود: در رشته دعا و مناجات خوانی بخشی از دعای عرفه و در رشته آیین سخنوری موضوع ارتباط نماز و دعا با سلامت روان در نظر گرفته شده است.

مسئول بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد بیان داشت: امسال برای اولین بار در رشته "همخوانی‌وتواشیح" آیات مشخص شده است به نحوی که گروه‌های شرکت کننده باید آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره توبه را قرآئت کنند و برای رشته تواشیح موضوع "جهادوشهادت" به صورت متن عربی و فارسی تعیین شده است؛ این دقت بر این اساس بود که در دوره‌های قبل گاها دیده می‌شد برخی گروه‌ها با توجه به اختیاری بودن اثر تولیدی، کاری را که به عنوان مثال ۵ سال قبل اجرا کرده‌اند و تسلط کافی بر آن دارند را در جشنواره شرکت داده و این امر از ارایه کار جدید در جلوگیری می‌کرد. امسال با توجه به مشخص کردن آیات و موضوع خاص امیدواریم شاهد آثار جدید و فاخر در این حوزه باشیم.

مرحله ملی بخش آوایی مختص دانشجویان بوده است/تلاش در برگزاری این بخش برای کارکنان

این فعال قرآنی با بیان این‌که مرحله ملی تا کنون تنها برای دانشجویان ایجاد شده است و برای کارکنان اصلا برگزار نشده است، اظهار داشت: مرحله ملی برای اساتید تنها یک دوره که وزارت بهداشت میزبانی جشنواره ملی را بر عهده داشت برگزار شد و تلاش می‌کنیم که در دومین دوره، این گروه نیز امسال با میزبانی این وزارتخانه برگزار شود.

مسئول بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد به شیوه برگزاری جشنواره در مرحله دانشگاهی اشاره کرد و ابراز داشت: شیوه برگزاری جشنواره تا سال قبل که کرونا وجود نداشت به این شکل بود که افراد به صورت حضوری حاضر و در صحنه مسابقات توانایی خود را نشان می‌دادند؛ اما در سال جاری با توجه به شرایط خاص کشور تا جای ممکن تلاش گردیده که مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار شود.

قوانین شرکت در رشته‌های مختلف بخش آوایی

وی بیان داشت: بر این اساس شرکت‌کنندگان در رشته‌های تحقیق، ترتیل، اذان، دعاومناجات‌خوانی، ترجمه‌خوانی، آیین سخنوری، همخوانی‌وتواشیح می بایست آثار خود را ضبط نمایند و فایل تصویری اجرای خود را از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی به دبیرخانه جشنواره در دانشگاه تحویل دهند و نهایتاً آثار جمع‌آوری شده جهت داوری به اساتید فن ارائه شود تا داوری آثار به صورت غیر حضوری صورت پذیرد.

وادی‌پور بیان داشت: در تمامیِ رشته‌های حفظ با توجه به ضرورت سنجش محفوظات حافظ از طریق آزمون حضوری، توصیه گردیده که هر یک از شرکت‌کنندگان به صورت انفرادی در صحنه مسابقه حضور یابند و داوران با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، داوری این رشته را انجام دهند.

مسئول بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد به چگونگی شرکت علاقمندان به رشته‌های تحقیق و ترتیل اشاره کرد و ابراز داشت: در خصوص این دو رشته دست دانشگاه‌ها را باز گذاشته‌ایم تا قطعه‌ای را برای شرکت کنندگان مشخص کنند بر این اساس شرکت کنندگان باید در رشته "تحقیق" مرحله دانشگاهی شش خط و در رشته "ترتیل" ۱۰ سطر بر اساس قرآن‌های عثمان طه ۱۵ سطری بخوانند. هر دانشگاه می‌تواند یک قطعه واحد برای همه شرکت کنندگان مشخص کرده یا برای هر شرکت کننده‌ای یک قطعه مجزا مشخص کنند.

نظم و مقررات لازمه پیشبرد برنامه‌ها در جشنواره‌های بزرگی در این سطح است و بر این اساس دانشگاه‌ها در نظر داشته باشند تمامی فرایند عنوان شده را تا تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۹ انجام و از برنامه عنوان شده عقب نمانند.وادی‌پور به داوری آثار در مرحله دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در این مرحله دانشگاه آثار را در اختیار داوران قرار می‌دهد و داوری‌ها صورت گرفته و در نهایت نفرات اول در هر رشته مشخص می‌شوند؛ البته دانشگاه‌ها باید فرصتی را برای اعتراض احتمالی شرکت کنندگان قرار دهند تا فرد در صورت داشتن اعتراض، حق دفاع از خود را داشته باشند. این فرصت برای شرکت کنندگان پس از اعلام رسمی نتایج معمولا یک تا روز خواهد بود.

وی اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره در هر یک از دانشگاه ها مطابق آیین‌نامه جشنواره و بخشنامه های ابلاغی، پس از برگزاری آزمون‌های مربوط به بخش آوایی، مکلف هستند فایل تصویری حائزین رتبه اول در هر رشته و هر گروه را از طریق بارگذاری در محیط FTP دانشگاه و ثبت (URL) در فرم ثبت‌نام هر شرکت کننده حداکثر تا تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۹ به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارائه نمایند.

رییس دبیرخانه‌های مشترک ستاد اقامه نماز و شورای امر به‌ معروف و نهی‌از منکر وزارت بهداشت در پایان گفت: نظم و مقررات لازمه پیشبرد برنامه‌ها در جشنواره‌های بزرگی در این سطح است و بر این اساس دانشگاه‌ها در نظر داشته باشند تمامی فرایند عنوان شده را تا تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۹ انجام و از برنامه عنوان شده عقب نمانند.

مسؤول بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد در پایان با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان بخش آوایی در این دوره از جشنواره، بیان داشت: تا کنون تعداد شش هزار و ۷۱۱ نفر در بخش آوایی بیست‌وپنجمین جشنواره قران و عترت وزارت بهداشت شرکت کرده‌اند که از این تعداد دو هزار و ۳۵۲ نفر دانشجو، ۴۳۴ نفر استاد و سه هزار و ۹۲۶ نفر کارمند هستند، علاقمندان تنها تا انتهای شهریورماه فرصت دارند تا در این دوره از جشنواره قرآنی هدهدشرکت کنند

کد خبر 971411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha