اجرای چند مرحله رزمایش کمک مومنانه و جذب به مسجد از طریق فضای مجازی

یاوری با اشاره به فعالیت های کانون در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: در این وضعیت کنونی سعی کردیم چند مرحله رزمایش کمک مومنانه داشته باشیم و جذب حداکثری را از طریق فضای مجازی دنبال کنیم.

خبرگزاری شبستان- یزد؛

استان یزد دارای بیش از 830 کانون فرهنگی هنری است که توانسته بخشی از فعالیت های مساجد را بر عهده گرفته و فعالیت های فرهنگی و هنری را در آنها اجرا کند.

بیش از 350 کانون در شهر یزد و مابقی کانون ها نیز در شهرستان های دیگر استان قرار دارند که هر کدام بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمینه فرهنگی خود اقدامات فرهنگی و هنری را در مساجد دنبال می کنند.

کانون امیرالمومنین (ع) آزادشهر به عنوان یکی از این کانون ها است که در منطقه آزادشهر فعالیت های خود را دنبال می کند و همگام با کانون های دیگر در این منطقه سعی کرده تا برنامه های خود را در راستای جذب اقشار مختلف به مسجد دنبال کند.

در این راستا گفت و گویی با فاطمه یاوری، مسئول کانون امیرالمومنین (ع) آزادشهر داشته ایم که متن این گفت و گو در ذیل آمده است.

شبستان: لطفا کانون را معرفی کرده و بیان کنید که فعالیت های کانون به چه شکلی دنبال می شود؟

کانون امیرالمومنین علی (ع) آزادشهر به عنوان یکی از کانون های با تجربه در استان یزد است که از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده است.

فعالیت های کانون در قالب همکاری با موسسه خیریه امیرالمومنین(ع)، پایگاه بسیج و مهدکودک امیرالمومنین (ع) در مسجد انجام می شود به گونه ای که برای اجرای برنامه های مختلف با همکاری تشکل ها به صورت متمرکز انجام می شود.

هدف ما جذب به مسجد و احیای کارکردهای مسجد در دوره های مختلف است و سعی داریم بتوانیم از طریق مسجد به نحوی به مردم خدمت رسانی کنیم.

شبستان: بیشترین فعالیت های کانون در چه قالب هایی اجرایی می شود و شرایط کنونی جامعه چه تاثیری بر این فعالیت ها داشته است؟

ما معتقدیم که رسالت کانون های فرهنگی هنری اجرای فعالیت های مسجدمحوری در محله و منطقه است که سعی کرده ایم با مشارکت مردم در این جهت گام برداریم.

ما در کانون سعی کرده ایم از ظرفیت های موجود به خوب استفاده کنیم و با استفاده از تشکل های موجود در مسجد به نحوی اقشار مختلف مردم را در بر بگیریم.

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های ما در قالب های مختلف و متفاوت پیگیری می شود که استفاده از ظرفیت فضای مجازی به عنوان یکی از این قالب ها است.

در سال های پیش در کانون برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را دنبال می کردیم به گونه ای که با حضور دانش آموزان در مسجد به نحوی ارتباط بیشتر آنها با مسجد را دنبال می کردیم.

برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان، برگزاری جشن های مختلف مذهبی و اجرای مسابقات حضوری از جمله برنامه های ما در دوره های پیش از کرونا بوده است که مورد استقبال خانواده ها و به خصوص دانش آموزان قرار گرفته است.

متاسفانه به واسطه شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری ما تحت تاثیر قرار گرفته است و نمی توانیم آنها را به صورت حضوری برگزار کنیم.

اما ما معتقدیم که فعالیت های مسجد تعطیل بردار نیست و بایستی در قالب های دیگر دنبال شود که امروز نیز آن را دنبال می کنیم و از طریق فضای مجازی و به صورت غیر حضوری آن را دنبال می کنیم.

شبستان: یکی از اقدامات کانون شما در زمینه حمایت از محرومان است، آن را توضیح می دهید؟

بله، کانون حضرت امیرالمومنین (ع) یزد در منطقه آزادشهر یزد سعی کرده با شناسایی محرومان منطقه در جهت حمایت از آنها گام بردارد.

با همکاری نهادهای متولی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی منطقه آزادشهر سعی کرده ایم افراد محروم را شناسایی کنیم و با استفاده از ظرفیت خیرین در جهت جمع آوری کمک های مردمی گام برداریم.

پس از شیوع ویروس کرونا تاکنون چندین مرحله کمک های مردمی را جمع آوری کرده ایم و در قالب رزمایش مومنانه در بین نیازمندان توزیع کرده ایم.

تاکنون سه مرحله اصلی رزمایش کمک مومنانه را برگزار کرده ایم که امیدواریم با همکاری خیرین بتوانیم تا پایان کرونا چندین مرحله دیگر را برگزار کنیم.

شبستان: نحوه معرفی فعالیت های خود را اعلام می کنید؟

خوشبختانه با برنامه ریزی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور شاهد برگزاری نخستین رویداد ملی فهما در سطح کشور بودیم که 25 هزار کانون توانستند فعالیت های خود را از طریق سامانه بچه های مسجد ارائه کنند و ما نیز به همین منظور سعی کردیم فعالیت های خود را به منظور ارائه به مساجد کشور در این سامانه وارد کنیم.

در سال گذشته عزم خوبی برای ثبت فعالیت های خود داشتیم و امتیاز خوبی نیز کسب کردیم اما امیدواریم امسال نیز با ارائه الگوی جدید فهما در سطح کشور بتوانیم رتبه های کشوری را نیز به خود اختصاص دهیم.

ما معتقدیم که این طرح ملی فهما می تواند فعالیت های مختلف مسجدی را به اشتراک بگذارد و ما نیز می توانیم از ظرفیت های خود برای این برنامه ها استفاده کنیم.

شبستان: برنامه های شما در آینده در جهت جذب به مسجد به چه صورتی دنبال می شود؟

امیدواریم به زودی ویروس کرونا از کشورمان رخت بر بندد اما در صورت ادامه این وضعیت امیدواریم بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرده و با تولید محتوا در جهت معرفی فعالیت های مسجدی به مردم گام برداریم.

سعی ما استفاده از این ظرفیت موجود است و سعی داریم تا از تهدید کرونا برای خود فرصت بسازیم و با حضور مجازی در منازل، مخاطبین خود را جذب کنیم.

 

کد خبر 971509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha