برداشت بیش از ۷۵ هزار تن خرمای با کیفیت در قیروکارزین

همتی گفت: با آغاز شهریور، فصل برداشت خرما، رطب و خارک در قیروکارزین نیز فرا می رسد و امسال پیش بینی ۷۵ هزار تن محصول با کیفیت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مهدی همتی»، امروز (سه شنبه 25 شهریور) از برداشت خرما در قیروکارزین خبر داد و به خبرنگاران گفت: با آغاز شهریور، فصل برداشت خرما، رطب و خارک در قیروکارزین نیز فرا می رسد و تا اواخر آبان ادامه دارد که امسال پیش بینی برداشت بیش از 75 هزار تن محصول با کیفیت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین افزود: قیروکارزین، بزرگ ترین قطب تولید خرما در جنوب کشور و استان فارس به شمار می رود و 40 درصد خرمای استان را تولید می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی تولید خرما، پنج هزار و 500 هکتار نخیلات در  قیروکارزین وجود دارد که با استفاده از ارقام مناسب و روش های نوین آبیاری، به کشت خرما اختصاص دارد.

همتی عنوان کرد: قسمتی از باغ های نخل در قیروکارزین به صورت کشت های توام با مرکبات ایجاد شده اند که موجب افزایش بهره وری تولید مرکبات نیز می شوند.  

وی با اشاره به ارقام خرما در قیروکارزین گفت: عمده ترین رقم تجاری خرمای قیروکارزین، «زاهدی» است اما رقم های خاصویی، هلیله، کبکاب، شاهانی، پیارم و مجول نیز در سطح قابل توجهی تولید می شوند و بیش از 95 درصد خرمای «زاهدی» به کشورهای آسیای میانه و اروپایی صادر می شوند.

همتی با اشاره به احداث یکی از بزرگ ترین کارخانه های فرآوری خرما با جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا در شهرستان قیروکارزین بیان کرد: با وجود اتمام عملیات ساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز این کاخانه، بخش فرآوری خرمای آن غیر فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ادامه داد: ایجاد شرکت های بسته ‌بندی یا فرآوری خرما در صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای محصول موثر است.

کد خبر 972033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha