رادیو محرم در ماه خون  خدا ۲۴ ساعته فعالیت دارد/عزاداری ابا عبدالله همیشه برقرار است، نه تعطیل شدنی است و نه خاموش شدنی

کاویانی گفت: محرم و عاشورا یکی از پشتوانه های عقیدتی مسلمانان است و تاریخ چند هزار ساله دارد. عاشورا تبدیل به یکی از مبانی راهبردی، اندیشه ای و فرهنگی دینی ملی ما مسلمانان شده است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف؛‌ محرم و عاشورا یکی از پشتوانه های عقیدتی مسلمانان است و تاریخ چند هزار ساله دارد. عاشورا تبدیل به یکی از مبانی راهبردی، اندیشه ای و فرهنگی دینی ملی ما مسلمانان شده است و لذا فرهنگ محرم و عزاداری ابا عبدالله همیشه برقرار است، نه تعطیل شدنی است و نه خاموش شدنی. امسال با توجه به شرایط کشور و شیوع بیماری کرونا نگاهی به محرم هست، نگاهی ویژه و خاص می باشد؛ به همین دلیل در رادیو محرم سعی کردیم با توجه به این ویژگی برنامه های خاصی را برای مخاطبان تولید کنیم.

صرفا امسال شیوه عزاداری در جامعه متفاوت شده و در حوزه معرفت افزایی و شعور حسینی غلبه پیدا می کند بر مباحث شور حسینی. رادیو محرم امسال با توجه به همین مسئله برنامه ریزی هایی داشته تا انشاءالله بتواند بخشی از این محدودیت ها را جبران کند و مردم دلداده ابا عبدالله بتوانند از طریق رادیو محرم عزاداری خود را انجام دهند. به همین منظور خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

 

 

 

امسال مصادف با چندمین سال فعالیت رادیو محرم است؟

امسال مصادف است با چهارمین سال فعالیت رادیو محرم که با شعار حسینیه ای به وسعت دل ها به صورت 24 ساعته آغاز به کار کرده و بر روی موج 95 مگاهرتز که در تمام نقاط کشور قابل دریافت است، از طریق گیرنده های اف ام همچنین از طریق اپلیکیشن ایران صدا قابل دریافت است. از طریق گیرنده های تلویزیون در قالب رادیو نما این رادیو شنونده های عزیز می توانند بشنوند. به طور کلی رادیو معارف در پاسخ به یک نیاز عمومی و به عنوان یکی از حقوق مردم عاشق به اهل بیت تاسیس شده است، نیاز عمومی از این حیث که با توجه به اینکه ما در ماه محرم قرار داریم، مردم دلداده و اهل بیت که عاشق ابا عبدالله هستند، نیازی احساس می کنند که رسانه خاصی بتواند مباحث عزاداری و نوحه سرایی و مقتل خوانی را منعکس کنند و بتواند نیازهای مردم را از این طریق برطرف کند. از طرفی حق عاشقان اهل بیت هست از یک منبع دقیق عزاداری مطلوب را بشنوند. با توجه به انحرافات و تهدیدات دشمنان در خصوص عاشورا و عزاداری محرم و فرهنگ حسینی که وجود دارد، این مسئله نکته ای بسیار مهم است که رادیو محرم می تواند با رسالتی که دارد، عزاداری مستند و اصیل را پخش کند. یکی از اهداف رادیو محرم ترویج عزاداری صحیح و مستند و ترویج صحیح عزاداری و مقتل خوانی، مداحی، مدیحه سرایی است. 

 

 

آیا رادیو محرم در راستای پاسخ به تحریفات و انحرافات عزاداری برنامه هایی محتوایی توید کرده است؟

 

 

در حوزه محرم و عاشورا تحریفات و انحرافاتی صورت گرفته هم به لحاظ شکلی در عزاداری و مداحی ها و هم به لحاظ موضوعی و محتوایی که ما در رادیو محرم سعی کردیم این پیرایه های مضر را برطرف کنیم. بخشی از مباحث واقعا انحراف است، ما جلساتی که داریم به نظارت مباحث می پردازیم و مباحثی که مستند، دقیق و متقن نیست را حذف، روضه و عزاداری صحیح را بر روی آنتن رادیو محرم پخش می کنیم تا مردم شور و شعور حسینی را دریافت کنند و این عزاداری ها باعث معرفت افزایی و عمق بخشی به پیام ها و درس های قیام امام حسین شود.

عمق بخشی به پیام ها و درس های عاشورایی بخشی از اهداف رادیو محرم است که با توجه به بهره گیری از قطعات کوتاه سخنرانی بزرگان، خطبا و سخنرانان نامی در بسته های کوتاه چند دقیقه ای در رادیو محرم پخش می شود.

 

 

چقدر رادیو محرم در تولید و پخش برنامه های خود به ترویج عزاداری سنتی اهتمام دارد؟

 

ترویج عزاداری سنتی و مقتل خوانی به عنوان یکی از الگوهای صحیحی است که سال هاست در عزاداری ایرانیان به فراموشی سپرده شده است یکی از اهداف رادیو محرم این است که سعی دارد با پخش مقتل خوانی های مستند نگاه خاصی به عزاداری سنتی داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه رادیو محرم سراسری است، نگاه سراسری باید در تولید محتوا و برنامه های این شبکه رادیویی وجود داشته باشد و ذائقه های مختلف مردم در جای جای کشور عزیزمان در برنامه های این رادیو مد نظر قرار گیرد؛ به همین دلیل ما یک سری از عزاداری های بومی از مناطق مختلف کشور را جمع آوری کرده ایم که در رادیو محرم در ایام ماه محرم پخش می شود

 

درنامه های خود بیشتر از مداحی های کدام یک از مداحان اهل بیت استفاده می کنید؟

 

تنوع مداحی یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد رادیو محرم است. ما در مادحین اهل بیت متمرکز به چند مداح مرکزنشین و مشهور نشده ایم و سعی مان بر این است از جای جای کشور افرادی که ذاکر اهل بیت هستند و مراسم و هیئتی دارند، برنامه شان را دریافت کنند و بهترین کار را انتخاب و به روی آنتن ببرند.

مردم نیز لطف داشتند و عزاداری ها و مراسم های خود را برای ما ارسال کرده اند و الان بعد از چند سال با پیگیری ها و لطف مردم عزیز در سراسر کشور رادیو محرم دارای گنجینه ای از عزاداری های متعدد و متنوع با زبان ها و گویش های همه اقوام دارد که در این شبکه رادیویی در این ایام از این مباحث استفاده می کنیم.

 

 

 

 

آیا در تولید برنامه های رادیو محرم از کارشناسان مذهبی هم استفاده شده است؟

عاشورا و حادثه عظیم در کربلا یکی از نقاط مهم عزت مندانه کرامت اهل بیت است. درس ها و پیام های متعددی دارد این واقعه عزیز که باز هم سعی کرده ایم با استفاده از بیانات کارشناسان متعدد خیلی کوتاه و رسانه ای به این مباحث بپردازیم. سخنان بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، آیت الله مجتهدی، مرحوم حائری شیرازی، شهید دستغیب بزرگانی از این قبیل، کارشناسانی مثل حجت الاسلام رفیعی، ماندگاری و انصاریان استفاده می شود.

 

دیگر برنامه های ویژه رادیو محرم در این ایام چیست؟

یکی دیگر از مباحثی که دغدغه مردم هست، پخش عزاداری های جدید و روضه ها و مداحی های به روز است. سعی کرده ایم در رادیو محرم به سرعت عزاداری های جدید را که امسال انجام شده، گردآوری، انتخاب و بهترین ها را در رادیو محرم پخش می کنیم.

بخش دیگری که در این شبکه رادیویی ایجاد شده، پخش درخواست های مخاطبان است که شنوندگان عزیز با برقراری ارتباط با رادیو محرم عزاداری خاصی را که دوست دارند، سفارش می دهند و ما آن را پخش می کنیم. زیارت ابا عبدالله، زیارت های خاص، زیارت وارث و زیارت نامه های دیگر از مباحث مهمی است که در رادیو محرم در این ایام پخش می شود.

 

رادیو محرم 24 ساعته در سراسر کشور مصادف با شب اول محرم آغاز به کار کرد با پیام مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی و با سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و امام جمعه قم و یکی از فقهای شورای نگهبان آغاز به کار کرد و تا پایان محرم به صورت 24 ساعته و بعد از محرم این موج رادیویی به رادیو اربعین سپرده می شود. رادیو محرم از جمله رادیوهای مناسبتی معاونت صداست که در ایام خاص تغییر نام پیدا می کند. در محرم روی این فرکانس ما به پخش برنامه های رادیو محرم می پردازیم و در اربعین با همین مشخصات به عنوان رادیو اربعین فعالیت می کنند.

 

عناوین برنامه ها شامل سوگواره، برنامه حسینیه، شور شیدایی، زیارت وارث، مجالس ماندگار، نگاهی به عزاداری های سنتی گذشته در مجالس ماندگار پخش می شود. چند بخش خبری در این شبکه رادیویی وجود دارد که آخرین خبرهای مربوط به عزاداری و مباحث مربوط به محرم در این بخش های خبری پوشش داده می شود.

 

 

کد خبر 972076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha