همایش علمی «عبدالله قطب محیی» به صورت مجازی برگزار شد

اولین همایش کشوری تاملی بر زندگی آثار و اندیشه «عبدالله قطب محیی» بانی شهر «قطب آباد» شهرستان جهرم به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «مهدی بنایی»، امروز (سه شنبه ۲۵ شهریوردر همایش تاملی بر زندگی آثار و اندیشه «عبدالله قطب محیی» که با حضور تعدادی از علاقمندان در محل بخشداری کردیان پخش شد در آغاز از دست اندرکاران برگزاری آن تشکر کرد و در خصوص شخصیت قطب اهداف برگزاری همایش سخنانی ایراد کرد.

 

دبیر علمی همایش تاملی بر زندگی آثار و اندیشه «عبدالله قطب محیی» اظهار امیدواری کرد که این همایش سرآغاز فصل جدیدی در راستای شناسایی قطب مکاتیب قطب و شهر «قطب آباد» باشد.

 

در این همایش اساتید برجسته درباره جایگاه، شخصیت و آثار قطب محیی سخنرانی کردند.

 

 همچنین در اولین روز همایش، توسط حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همزمان از تصحیح مکاتیب قطب اثر «مریم دانشگر» رونمایی شد.

 

این همایش سه‌روزه ار روز دوشنبه ۲۴ شهرویور تا چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در ۲ نوبت صبح و عصر با سخنرانی اساتید دانشگاه برگزار می‌شود.

 

به گزارش شبستان، «عبدالله قطب محیی» عارف بزرگ قرن نهم، صاحب مکاتیب معروفه و بانی شهر قطب آباد (اخوان آباد) بوده است.

 

در تفکر مذهبی قطب و پیروانش، احترام و ارادت بسیار به ائمه اطهار (ع) دیده می‌شود و محتوای مکتوبات او نیز که مستفاد از روایات اهل بیت (ع) است، نشان از نزدیکی تفکرات مذهبی و سیاسی او به اندیشه‌های شیعی دارد. 

 

این همایش در سه محور زندگی قطب محیی (با موضوع  زندگی و سلوک اجتماعی، بررسی منابع و اسناد موجود درباب زندگی قطب و منابع فکری قطب و بررسی میزان تأثیرگذاری این منابع)، اندیشه قطب محیی (با موضوع اندیشه اجتماعی و سیاسی، اندیشه دینی و عرفانی و نسبت اندیشه قطب با وضع معاصر ما)‌ و آثار وی (با موضوع سبک‌شناسی نوشته های قطب، جایگاه نوشته های قطب در میان آثار عرفانی، قطب و زبان فارسی و بررسی و معرفی آثار قطب) فراخوان داده شده است.

کد خبر 972146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha