قرآن اساس انقلاب و پایه محور مقاومت و جهاد است/توجه به قرآن در حوزه علمیه جدی تر گرفته شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید براین که باید درس های تفسیر و مراکز تخصصی قرآنی نشان روشن تحول در حوزه هستند، گفت: قرآن اساس انقلاب و پایه محور مقاومت و جهاد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی» در آیین آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) که عصر امروز (سه شنبه ۲۵ شهریور) در سالن نماز خانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت تحصیل در حوزه قرآن و تفسیر اظهار داشت: شروع سال تحصیلی جدید در دوره تخصصی تفسیر را در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خدمت شما فضلا و مسؤولین این مجموعه و اساتید محترم تبریک عرض می‌ کنم و قطعا با این گرفتاری بیماری کرونا اجر آقایان و فضلا و همه دانش پژوهان علوم دینی مضاعف خواهد شد و در این مسأله تردیدی وجود دارد و امیدواریم یک سال بسیار پرنتیجه و پرثمری را در مقدرات علمی را رقم بزنید.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آیه «وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ» بیان داشت: خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌ فرماید: آن موجودی که این کتاب را به توی پیامبر وحی کرد، خداوند متعال است که او حق مطلق است  و از طرفی مطابق این آیه کتاب قرآن نیز حق مطلق است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همین کلام الهی نشان می دهد که قرآن حق تام است و لذا «لایأتیه الباطل من بین یدیه» است و در آیه بعد می‌ فرماید: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ» یعنی ما این کتاب را یک جا نزد بندگان انتخاب شده به ارث گذاشتیم و کتاب را به آنها عنایت کردیم پس مطابق این آیه در میان بندگان، خداوند این کتاب را برای یک عده خاصی از بندگان که آنها را استفاء و انتخاب فرموده به ارث گذاشته است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که این گروه خاص در روایات بر معصومین، شهدا و علما تطبیق داده شده است، گفت:پیداست که فقط وارث حقیقی امام معصوم است و بقیه ولو تعبیر وراثت در مورد آنها هم صحیح باشد، بالعرض و بالتبع هستند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ادامه آیهخاطرنشان ساخت: این قرآن که ما آن را به وراثت گذاشتیم، این عباد و بندگان یک گروهشان ظالم به نفس خودشان هستند که آنها همان هایی اند که ارتباطی با قرآن ندارند یا مخالفت می‌ کنند، برخی حد وسط هستند که گاهی اعمالشان مطابق به قرآن هست و گاهی نیست(مقتصد) ولی گروه سوم کسانی هستند که به سوی خیرات سبقت می‌ گیرند که باز این گروه بر ائمه اطهار(ع) منطبق شده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ما گاهی اوقات در روایات یک لفظی از الفاظ قرآن را می‌ بینیم که مصداقی برایش ذکر شده است و به همین دلیل فکر میکنیم معنای لفظ همین است در حالی که لفظ ظهور خودش را از دست نمی دهد؛ مثلا در قاعده نفی سبیل کلمه سبیل به حجت تفسیر شده است ولی معنای اصلی و ظاهر آن مطلق سلطه کفار بر مسلمین است نه فقط حجت و دلیل و برهان، بنابراین اگر مفسر به این مسأله توجه نداشته باشد مسیر درستی را نخواهند رفت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: درست است یک مصادیقی را برای این عناوین در آیه ای که خواندیم منطبق کرده اند ولی ظهور اولیه این آیه انقسام در مورد قرآن است یعنی این عباد و امت پیامبر نسبت به قرآن یا ظالم لنفسه هستند یا مقتصد هستند یا سابق به خیرات هستند که فرد اظهر و اکملش معصومین هستند ولی می‌ شود حتی بر کسانی که در مسیر فهم قرآن قرار گرفته اند منطبق کرد.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی عنوان کرد: بنابراین هرکس بیشتر با قرآن ارتباط داشته باشد بیشتر سابق به خیرات است، لذا آیه «فاستبقوالخیرات» در قرآن فقط منحصر به نماز و روزه و اطعام و یتیم نوازی نیست بلکه سبقت در فهم قرآن و عمل به قرآن است، در نتیجه واقع مسأله این است که هرکسی با قرآن آشنا تر باشد سبقت به خیرات دارد و کسی فقیه و اصولی و متکم است که با قرآن آشنا باشد و کسی می‌ تواند حاکم بر جامعه باشد که با قرآن مرتبط باشد.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) ارتباط زیادی با قرآن داشتند، گفت: ایشان گاهی می‌ گفتند از یک آیه آن قدر در ذهن من نکاتی وجود دارد که اگر آنها را بنویسم یک کتاب می‌ شود، بنابراین شما در مسیر بسیار خوبی قرار دارید و می‌ خواهید با قرآن انس بیشتری پیدا کنید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: از این برنامه و شرایط و بستری که فراهم شده کاملا استفاده کنید و قدر اساتید خودتان را بدانید چون ما از نزدیک می‌ بینیم که اساتید و مدیران این مجموعه تلاش می‌کنند تا مرکز هر روز بیش از گذشته قوی تر و محکم تر باشد، شما هدف اصلی تان را مفسر بودن برای قرآن قرار بدهید و فکر نکنید با سه چهار سال می‌ توانید مفسر شوید بلکه این زمینه ای است که بتوانید در آینده هم این راه را ادامه بدهید.

 

وی در ادامه عنوان کرد: امروز دنیای کفر در مجلات و فیلم های خودشان چگونه به جنگ قرآن آمده اند چون دیده اند این کتاب اساس انقلاب اسلامی ایران است، دیده اند این کتاب پایه محور مقاومت است، این کتاب پایه همه مجاهدانی است که برای اسلام در هر نقطه ای جهاد می‌ کنند.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که مراجع بزرگوار و رهبر معظم انقلاب نیز در پی قرآن سوزی و اهانت به این کتاب شریف بیانیه دادند، گفت: اهمیت قرآن و تفسیر اقتضا می‌ کند که ما بیشتر کار کنیم چون اثر گذاری قرآن هر روز بیش از گذشته می‌ شود؛ قرآن حق و مطابق با فطرت انسانی است و این که برخی در آیات قرآن شبهه می‌ کنند به دلیل نفهمیدن درست این آیات است.

 

وی بیان داشت: امروز خود مسلمانان در هر نقطه ای از نقاط دنیا تشنه معارف قرآن هستند، البته قرآن بدون روایات اهل بیت(ع) قابل درک نیست چون قرآن دارای محکم و متشابه است و تا کسی سر سفره اهل بیت(ع) نباشد نمی تواند محکم را از متشابه تشخیص بدهد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید هر سالی حوزه علمیه نکات جدید قرآن را به جامعه علمی دنیا ارائه بدهد و این توقع از چنین مرکزی وجود دارد، چراکه این مراکز تخصصی تفسیر و درس های تفسیری که اساتید و بزرگان حوزه دارند از جمله دلایل و نشان های تحول در حوزه است.

 

وی با بیان این که روحانیت شیعه بر خلاف تهمت هایی که زده می‌ شود راجع به قرآن فعال بوده است، ابراز داشت: البته انتظار خیلی بیشتر است و دانشگاه های ما منتظر افراد قوی دارای بیان های محکم قرآنی هستند چون قرآن قدرت تمایز بین حق و باطل را به انسان می‌ دهد.

کد خبر 972185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha