انسان بدون رعایت حق‌الناس به درجات عالی انسانی نمی‌رسد

آیت‌الله شبستری گفت: انسان بدون رعایت حق‌الناس به درجات عالی انسانی نمی‌رسد، خون، اموال و آبروی مومنان محترم است و کسی حق ندارد آنها را تصاحب کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن مجتهدی شبستری» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه ایروانی برگزار شد، با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام(ص)، گفت: چهار چیز بسیار مذموم است و انسان باید از آنها پرهیز کند.

آیت‌الله شبستری افزود: یکی از این چهار مورد دشنام و ناسزاگویی به مومن است زیرا هرکس مومنی را دشنام و ناسزا دهد عدالت را نابود کرده و سبب ایجاد فسق می‌شود.

تولیت حوزه علمیه ایروانی با استناد به مباحث فقهی اظهار کرد: طبق فقه اسلامی اگر کسی به صورت انسان سیلی بزند انسان می‌تواند مقابله به مثل کند اما در مقابل کسی که فحاشی و ناسزاگویی کرده حق مقابله به مثل ندارد.

وی با بیان اینکه از دیگر اعمال ناپسند و مذموم قتل است، عنوان کرد: قتل برابر با کفر قرار دارد، انسان قاتل با کافر هر دو در آتش جهنم به صورت جاودانه باقی می‌مانند.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه از دیگر اعمال ناپسند و مذموم در دین اسلام غیبت است، خاطرنشان کرد: طبق آنچه در قرآن آمده هرکس غیبت کند گویا گوشت برادر مرده خود را خورده است، این آیه قرآن نشان از میزان مذمت غیبت است، غیبت حق‌الناس بوده و غیبت‌کننده برای بخشیده شدن باید از غیبت شونده حلالیت بطلبد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان بدون رعایت حق‌الناس به درجات عالی انسانی نمی‌رسد، اظهار کرد: خون، اموال و آبروی مومنان محترم است و کسی حق ندارد آنها را تصاحب کند.

 

کد خبر 973707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha