نوسانات ارزی در کمک مردم به بازسازی عتبات تاثیر نداشته است/ پیشرفت پروژه‌ها در نجف، کربلا و کاظمین

جلال‌مآب با شرح روند فعالیت بازسازی عتبات عالیات در شرایط کرونایی عراق، گفت: کار بازسازی در کربلا متوقف نشده، در دیگر پروژه‌ها نیز در حال آزمایش و تست نیروهای اعزامی برای پیگیری روند اجرا هستیم. نوسانات ارزی در میزان مشارکت مردم تاثیر نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح فعالیت های ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال جاری با حضور «محمد جلال مآب»، رییس این ستاد و اصحاب رسانه های جمعی صبح امروز (یکشنبه، 30 شهریور ماه برگزار شد.

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، جلال مآب با بیان اینکه عدم توقف و انحراف از روند بازسازی و ادای امانت وظیفه ای است که مردم به ما محول کرده اند، گفت: اینکه ما امانت های مردمی را در جای خود و در زمان کوتاه استفاده کنیم، اهمیت دارد لذا رفع همه موانع کندکننده وظیفه ما است.

 

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: اما شرایط کرونا تعطیلی ای را در برخی پروژه ها حاکم کرد البته در آخرین اعزام گروه اجرایی اواخر بهمن 98 به عراق اعزام شدند و با اینکه زمان حضور گروه ها بین 20 تا 30 روز یا نهایتا سه ماه است، این گروه حاضر نشدند به کشور بازگردند و کار بازسازی متوقف شود. از این رو پروژه کربلا تعطیل نشد اما در دیگر شهرها به دلیل فقدان نیروی جایگزین کار بازسازی متوقف شد.

 

وی اعلام کرد: در ایام شیوع کرونا بیش از 30 هزار متر مربع از پروژه کربلا را اجرا کردیم که صحنه هایی کم نظیر از عشق و ارادت عوامل اجرایی را رقم زد اما ادامه طرح های توسعه ای را به تناسب شرایط ناشی از کرونا موکول کرده ایم. در حال دریافت مجوز تک تک حضورها هستیم و نیروهای اعزامی آزمایش های لازم را قبل از اعزام به عراق انجام می دهند.

 

وی با بیان اینکه این روند یک ماهی است که شروع شده و نیروهای بازسازی عتبات در حال اعزام هستند، گفت: به ویژه در نیمه دوم سال و به تناسب کاهش فعالیت های عمرانی در کشور نیروهای فنی و مهندسی بیشتری را به عراق اعزام می کنیم و همه پروژه ها فعال می شوند، مرحله به مرحله پیش می رویم تا به سطح مطلوب برسیم.

 

جلال مآب درباره پروژه های در دست انجام ستاد بازسازی عتبات عالیات، تصریح کرد: پروژه صحن حضرت زهرا (س) در نجف، صحن حضرت زینب کبری (س) در کربلا و شروع صحن امام محمد باقر (ع) در کاظمین از جمله فعالیت های در دست انجام است.

 

 

وی درباره پروژه صحن امام محمد باقر(ع) در کاظمین ابراز کرد: طبق این پروژه قرار است یکی از صحن های امامین جوادین به شبستان تبدیل شود، پنج استان زیارتی ما یعنی استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و قم معین اجرا هستند.

 

جلال مآب با بیان اینکه کار بخش های زیارتی صحن حضرت زهرا (س) تبدیل شده و منتظر رفع نواقص هستیم، تاکید کرد: انجام بخش های غیر زیارتی این صحن نیز بین پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد که با رفع مشکل اعزام نیرو به دلیل کرونا می تواند امسال به پایان برسد.

 

وی اضافه کرد: خرداد ماه امسال قرار بود سازه صحن حضرت زینب (س) نیز تمام شود. 65 درصد کار انجام شده اما چون شیوع کرونا مانع از حضور حداکثری است، فعلا کار به اتمام نرسیده و در کنار تکمیل سازه کار نازک کاری ها را نیز شروع کرده ایم. در پروژه کاظمین نیز تست خاک و طراحی صورت گرفته و بعد از اربعین حسینی عملیات خاک برداری را شروع می کنیم که پیش بینی می شود بین دو و نیم تا سه سال اجرای آن زمان ببرد.

 

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام مجموع متراژهای کار شده در روند این بازسازی ها بیان کرد: حدود 230 هزار متر مربع در نجف، 130 هزار متر مربع در کربلا و بین پنج تا 10 هزار متر مربع نیز در کاظمین مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و می گیرد. در سامرا نیز برای اجرای طرح های توسعه ای با دیوان وقف شیعی رایزنی کرده ایم.

 

وی درباره نحوه تامین منابع مورد نیاز بازسازی اعتاب مقدسه عراق در شرایط کنونی اقتصاد اظهار کرد: طی دو سال گذشته به تناسب شرایط اقتصادی کشور سهم دولت در کمک به ستاد بازسازی عتبات کاهشی بوده این در حالی است که دولت ها همیشه نقشی اساسی در بازسازی و توسعه حرم های مطهر داشته اند البته از کمک های مردمی کم نشده و حتی امسال پیش بینی ما افزایش میزان این کمک ها است.

 

وی با بیان اینکه از بودجه مصوب دولتی در سال 97، 50 درصد و از بودجه مصوب 98، 10 درصد به سهم ستاد پرداخت شد، گفت: ما بنا داریم کمک های مردمی را در داخل و خارج از کشور و بین اهل تشیع و اهل سنت و غیر ایرانی ها افزایش دهیم.

 

جلال مآب با اشاره به اجرای پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) اعلام کرد: این پروژه مربوط به نقطه ای بی نظیر و مقدس است، جایی که دعا آنجا حتما اجابت می شود. نصب این گنبد باید انجام می شد و قطعات آن از کرمان به کربلا منتقل شده و بعد از کرونا نصب آن انجام می شود. فقط مباحث فنی میان مهندسان ایرانی و عراقی بر سر نوع طلاکاری این گنبد باقی مانده است که تا یکی دو ماه آینده به اتمام می رسد.

 

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات تاکید کرد: در صورت مساعد بودن شرایط حداکثر بین سه تا چهار ماه آینده پروژه ترفیع گنبد امام حسین (ع) انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در سال 98 برای دریافت 100 میلیارد کمک مردمی در بازسازی اعتاب برنامه ریزی داشتیم که همه آن تامین شد، افزود: در بازسازی ها سابقه تاریخی و امانت رعایت می شود، چنانکه تاکید مراجع عظام تقلید همچون آیت الله العظمی سیستانی بر این رعایت است، از این رو شایعه تغییر اشعار حرم ها کذب است.

 

جلال مآب اضافه کرد: البته بخشی از کتیبه ها در دوران رژیم بعث عراق تخریب شده، ما هر چه را یافتیم، بازسازی کردیم و باقی را به تناسب تاریخچه مرمت کرده ایم. در این باره هنرهای ایرانی اسلامی نیز به کمک ما آمدند، چنانکه بانوان در مناطق محروم برای حرم ها فرش می بافند و ما آنچه را که لازم است از آنها در حرم ها استفاده می کنیم و آنهایی را که متناسب نیست، فروخته و از درآمدشان در بازسازی ها بهره می گیریم.

 

وی با بیان اینکه در اوج روند بازسازی های عتبات عالیات حدود پنج هزار نفر در طرح ها فعال بودند، گفت: بین 60 تا 80 درصد مصالح این بازسازی ها نیز در داخل تامین و خریداری می شود که این هم حمایت از نیروی داخلی است و هم به بازار داخلی کمک می کند.

 

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش و مستندسازی ستاد بازسازی عتبات از دو سال گذشته راه اندازی شده است، ابراز کرد: به اشکال مختلف این روند صورت می گیرد. در کرمان نیز موزه «تربت خانه» که نمونه های مختلف تربت حسینی در آنجا نگهداری می شود، قابلیت بازدید عموم را دارد.

 

جلال مآب درباره تغییر زمان اتمام پروژه صحن حضرت زینب (س) بیان کرد: به دلیل تعطیلی های اربعین پیش از این یک سال به روند اتمام این پروژه افزوده شده بود. با شیوع کرونا نی یک سال دیگر نیز اضافه می شود لذا پیش بینی ها بر آن است که این صحن اوایل سال 1403 به بهره برداری کامل برسد.

 

وی با بیان اینکه ما روند بازسازی ها را با نذورات مردمی پیش می بریم نه تغییرات ارزی، تاکید کرد: مردم تعهدات شان را با ارز 9 هزار تومانی، یازده هزار تومانی و 18 هزار تومانی هم انجام داده اند به ویژه آنکه کمک های مردمی بعضا ریالی نیست بلکه موضوعی است مثل تامین سنگ، میلگرد و غیره. از این رو، نوسانات و تغییرات قیمت ارز بر روند بازسازی عتبات تاثیری نگذاشته است به ویژه آنکه شیعیان و مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی متقاضی کمک به بازسازی ها هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از سه هزار نفر با ستادهای استانی بازسازی عتبات عالیات همکاری می کنند که کمتر از 500 نفر آنها قرارداد دارند و باقی به صورت افتخاری همکاری می کنند که این نشان از محبت و عشق ایرانیان به اهل بیت دارد.

کد خبر 973730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha