دفاع مقدس گنجینه ای از معارف، اخلاق،  فضیلت ها و ارزش ها است

حجت الاسلام عسگری، گفت: دفاع مقدس گنجینه ای از معارف، اخلاق ، فضیلت ها و ارزش هااست که هرکسی به قدر وسع ، معرفت ، شناخت ، استعداد و اراده خود از این گنجینه برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه ،مادامی که کشور  ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و مردم بنای ساختن کشور و غلبه بر مشکلات را داشتند ، دشمن باز هم به قصد غارت و تجاوز جنگ تحمیلی را علیه کشورمان به راه انداخت و ۸ سال با تمام قوا بر طبل جنگ کوبید .

 

اما مردمی که تربیت شده مکتب اباعبدالله الحسین بودن در مقابل ظلم سر فرود نیاورده و وجبی  از خاک خود را به دشمن نباختند . ۲۹ مرداد امسال چهلمین سالگرد پیروزی ایران اسلامی در این دفاع مقدس و آغاز هفته دفاع مقدس است. 

 

«امام جعفرصادق (علیه‌السلام)»:اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً.

 

در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید كه شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت. (وسائل، ج ١١، ص ٩)

 

در همین رابطه به سراغ حجت الاسلام هادی عسگری مدیر کل بنیاد شهید استان کرمانشاه رفته‌ و گفتگویی را  ترتیب داده ایم.

 

سوال : ریشه آن همه معنویت و ایثارگری در روحیه رزمندگان ایران اسلامی چه بود؟ 

 

عسگری : افرادی که در دوران  دفاع مقدس به عنوان رزمنده در جبهه هاحضور داشتند سرچشمه معارف آنها از قرآن و منابع اهل بیت بود و در واقع تربیت شده پای منبر های مساجد و مکتب اباعبدالله الحسین (ع )بودند. الگوی انقلاب و همچنین دفاع مقدس ما شهدای کربلا و قیام امام حسین بودند فلذا هر راهبرد و تاکتیکی که در قیام امام حسین و عاشورا بود در انقلاب اسلامی و به تبع در دفاع مقدس که در استمرار انقلاب هست وجود داشت .

 

آنچه که توانست روحیه رزمندگان ما را حفظ  و روز به روز آن را تقویت کند و روحیه شهادت طلبی را برای آنها به ارمغان بیاورد منشاء آن در ایمان به خدا و قیامت و اعتقادات معنوی این رزمندگان بود. رزمندگانی که می دانستند در این دنیا تکلیفی دارند و باید به آن عمل کند و حول محور ولایت و قرآن و رهبری بیان احکام و دستورات قرآن را اجرا می کند بچرخند. این همان چیزی است که به رزمندگان ما روحیه و انگیزه استقامت می‌داد و روحیه شهادت طلبی و ایثار آنها را تقویت می گردد تا فقط خدا را دیده و خود را فراموش کند، اینها افرادی بودند که خود و خدای خود را شناخته بودند. آنها رابطه بندگی خود را و اینکه باید تسلیم اوامر خدا باشند در ک کرده بودند ، اینکه باید وظیفه خود را انجام داده و در کنار آن مراقب آسیب‌ها هم باشد فلذا چون خود را شناختند و قدر و قیمت خود را متوجه شدند، جان خود را به بهای بهشت با خدا معامله کردند و هر آنچه داشتند پای این  معامله گذاشتند به اعتبار اینکه با خدا معامله می کنند و بهای جان آن ها لقای خدا و بهشت ابدی است. 

 

سوال : دستاوردهای این ایثار و معنویت ها بعد از دفاع مقدس برای ایران و ایرانی چه بود؟ 
 

عسگری: دفاع مقدس گنجینه ای است از معارف و اخلاق و فضیلت ها و ارزشها که هرکسی به قدر وسع و معرفت و شناخت و استعداد و اراده خود از این گنجینه برمی‌دارد. اگر ما امروز می بینیم که بعد از ۴۰ سال که از دفاع مقدس می گذرد همچنان روحیه ایثار و شهادت وجود دارد و عامل بازدارنده دشمن و تقویت روحیه مومنان شده ، از برکات همان معنویت و ایثار و شهادت و تجربه دفاع مقدس است. 


امروز اگر می بینیم در عرصه مبارزه با بیماری‌های مختلف مثل کرونا یا عرصه اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها ملت ایثار می‌کنند و کمک هایی مثل کمک های مومنان را خلق می کنند و یا ایثار های اجتماعی مثل ایثار کادر پزشکی را شاهد هستیم، اینها نشأت گرفته از روحیه دفاع مقدس و الگویی است که رزمندگان اسلام از خود به جا گذاشتند وز پرتوهای مختلف از دفاع مقدس را در عرصه‌های اجتماعی می‌بینیم .

 

سوال : با توجه به اینکه کرمانشاه یکی از استان های مرزی و در جنگ تحمیلی نقش پررنگی را ایفا کرده است توضیح دهید.
 

عسگری: مردم کرمانشاه یک سبقه دینی، مذهبی، غیرت، شجاعت و مردانگی دارند و تاریخی است، این خطه که میزبان زائران اباعبدالله بوده عشق ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت دارند ،این مردم غیور بودند و به صفت پهلوانی مشهورند و با کرامت و عزت در طول تاریخ زندگی کردند. در مقطع  انقلاب و دفاع مقدس انصافاً مردم استان کرمانشاه اعم از شیعه، سنی و اهل حق به سایر مذاهب زیبا درخشیدند و جانانه استقامت کردند با اینکه مستقیم مورد تهاجم قرار گرفتند اما نترسیدند و جاخالی ندادند، در حمله‌های هوایی ،زمینی و جبهه‌های مختلف جنگ مثل حمله مرصاد که دشمن وارد شهر شده بود، در عرصه مبارزه با منافقین و سایر عرصه ها این مردم نترسیدند و ایستادند مقاومت کردند و هیچ توقعی هم نداشتند هر آنچه کرده بودند خالصانه و مخلصانه بود. از عزت و آبروی خود و کیان و استقلال ایران اسلامی دفاع کردند و نگذاشتند وجبی از خاک ایران اسلامی در این منطقه به دست دشمن بیفتد . 

 

مردم کرمانشاههمچنان همان مردم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند، در سال ۹۰ که رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه آمدند دیدیم که چه استقبال باشکوه و بی‌نظیری از ایشان شد. علی رغم همه مشکلاتی که داشتند، پای انقلاب و ارزشها و اعتقادات خود و مکتب شان ایستادند . این مردم یک ریشه تاریخی و یک هویت دینی دارند که بسیار زیبا و درخشان است و همین ریشه باعث به وجود آوردن الگوهای موفق در سطح ملی شده است .

 

سوال: امام خمینی بت شکن تاریخ ایران اسلامی بود ،ایشان در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم پررنگ ترین نقش را داشتند کمی راجع به ایشان توضیح بدهید ؟
 

عسگری:  امام فردی خود ساخته و تربیت شده مکتب اسلام بود . فردی بود که اخلاق علوی داشت و محب اهل بیت و ائمه معصومین و پیرو راه ایشان بود. فردی که از خود و خانواده خود همچنین اطرافیان شهر خود شروع کرد و به برکت معنویتی که داشت نفس او عالمگیر شد و جوانان و مردم این مملکت مرید شده و او را رهبر خود شناختند تا جایی که حاضر بودند برای آرمان‌ها و اهدافی که امام تعیین کرده بود هر آنچه داشتند از مال و جان و فرزند و خانواده خود بگذرند، چرا که اهداف امام والا بود و اهداف قرآن و اسلام بود. حرف امام حرف خدا بود، حرف خودش نبود و چیزی برای خود نمی خواست و هر آنچه که میگفت می‌خواست به نفع مردم و عاقبت آنها بود. 

 

 اخلاص و نفوذ کلام داشت چرا که به  حرف های خود عمل می‌کرد و در همه عرصه ها نقش امام جامعه را داشت و جلوتر از همه حرکت می کرد . امام اول خود تبعید و آواره شد ،و فرزند خودش شهید شد و اول همه سختی ها را خود تحمل کرد، فلذا مردم هم محبت امام را در قلب خود داشته و می دانستند هر آنچه می‌گوید حرف های خدایی و از عمق جان است مردم هم تا آخر پای حرف امام ایستادند و توانستند دشمن را با وحدت کلمه و در حول محور ولایت به زانو در بیاورند.

کد خبر 974573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha