وضعیت استقرار گمرک در گیت‌های منطقه آزاد اروند تعیین تکلیف شود

مختار با بیان اینکه باید نسبت به استقرار گمرک در گیت‌های ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند اقدامات لازم را انجام شود گفت: نظارت بر ورود و خروج کالا به منظور جلوگیری از قاچاق از طریق دروازه‌های غیررسمی می‌تواند منشا خیر هم برای مردم و هم دولت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «جلیل مختار» شامگاه (سه‌شنبه 1 مهر) در نشست با وزیر اقتصاد و دارایی، ضمن تبریک به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در دوره گذشته در خصوص استقرار گمرکات در گیت‌‌های خروجی آبادان و خرمشهر سوالاتی را در صحن علنی مجلس مطرح و به واسطه آقای پورابراهیمی این مسئله را به بازدید موکول کردم که مقرر بود پس از انجام بازدید یکسری اقدامات در این زمینه صورت گیرد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: به استناد ماده 2 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود هر نوع کالا به هر یک از مناطق مجاز است به استثنا کالاهایی که به موجب شرع مقدس اسلام با قوانین کشور ممنوع و یا بر اساس مقررات ویژه منطقه غیرمجاز باشد، همچنین به استناد ماده 2 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390، گمرک جمهوری اسلامی ایران جزء سازمان‌های دولتی تابع وزارتخانه اقتصاد و دارایی است و به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌‌کننده دارد و می‌‌بایست به منظور مبارزه با قاچاق و ورود کالا به صورت غیررسمی در مبادی خروجی منطقه به سرزمین اصلی اسقرار پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: همچنین طبق این قانون گمرک مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی، سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات، عبور و ترانزیت کالا، وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی، اخذ مالیات مربوطه، الزامات فنی و تسهیل تجارت است.

 

مختار خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ابراز کرد: با توجه به اینکه در آبادان و خرمشهر چندین سال است که منطقه آزاد اروند فعال شده، به دنبال آن هستیم تا گمرکات را در گیت‌‌های ورودی و خروجی احداث شده مستقر کنیم؛ یکسری شرایط از طریق سازمان گمرکات کشور به منطقه آزاد اروند ابلاغ شد که طبق این شرایط پس از ابلاغ هیات وزیران عملیات محوطه‌‌سازی و محصورسازی را آغاز و شناسایی کردیم، همچنین برای یافت بهترین مسیر هم عملیاتی را آغاز کردیم، یکی از این راه‌ها در حدود 61 کیلومتر مرز سرزمینی که تنها 31 کیلومتر آن شامل عملیات حصار کشی بوده و سایر محدوده را حذف کردند.

 

وی ادامه داد: قطعه اول این حصارکشی حد فاصل بین یادمان شهدای شلمچه تا جاده قدیم خرمشهر به طول 14 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 123 هزار میلیون ریال و قطعه دوم نیز حصارکشی حد فاصل جاده امام صادق (ع) تا جاده ماهشهر به طول 17 کیلومتر بود که بالغ بر 75 هزار میلیون ریال هزینه دیوارکشی شده است، گیت‌های ورودی و خروجی به مساحت 15 هزار متر مربع در ورودی شهر آبادان و خرمشهر در مجموع با هزینه‌‌ای بالغ بر 800 میلیارد ریال ساخته شده است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات و مکاتبات بسیار زیادی در این خصوص با دفتر و شخص وزیر انجام شده است اضافه کرد: در نهایت سازمان گمرکات اعلام کرد برای فعال‌‌سازی گیت‌‌های ورودی و خروجی نیازمند نیروهای انسانی هستیم که 187 نفر از طریق سازمان منطقه آزاد اروند به مدت 2 الی سه سال استخدام و جذب شدند و در اختیار گمرکات کشور قرار گرفتند که متاسفانه چنین اتفاقی صورت نگرفت و تاکنون گمرک در مبادی ورودی و خروجی این 2 شهرستان مستقر نشد.

 

وی بیان کرد: علاوه بر همه توافقات انجام شده سازمان گمرکات کشور اعلام کرد نیاز به زیرساخت فیبر نوری داریم که صورت گرفت سپس گفتند سامانه، سیستم و ... نیاز داریم که همه برای استقرار گمرک فراهم شد. اما متاسفانه با توجه به اینکه از طریق منطقه آزاد اروند بیش از 2 هزار میلیارد ریال هزینه شد همچنان در 2 مبادی ورودی منطقه گمرک مستقر نشده است.

 

مختار گفت: در دوره قبل طبق دستور آقای دژپسند در تاریخ 16 شهریور 98 ظرف مدت یک هفته بازدیدی صورت گرفت و پس از آن مصوبات دوازه‌گانه داشتند و سپس در 14 مهر سال گذشته اموال، اقلام و تجهیزات گیت‌های آبادان و خرمشهر طی صورت‌جلسات تنظیمی تحویل نمایندگان ادارات کل گمرک این 2 شهرستان شد‌ لذا هر نیازی را از صفر تا صد که برای استقرار گمرک در منطقه آزاد اروند به ما گفته شد را فراهم کردیم اما متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

وی به دیدار و نشست با معاون وزیر و مدیرکل گمرکات کشور اشاره کرد و ادامه داد: ایشان به صراحت عنوان کردند ما نمی‌توانیم این اقدام را انجام دهیم، اگر نمی‌توانستید و نمی‌خواستید گمرکات را در مبادی خروجی این منطقه مستقر کنید چرا این همه هزینه برای منطقه آزاد اروند تراشیدید در حالی که همه می‌دانند که شهرهای آبادان و خرمشهر در بخش‌های زیرساختی مختلف مشکل دارند.

 

مختار بیان اینکه اکنون نیز بهانه گمرک ثبت سفارش و ... است و تاکید کرد: گمرکات باید طبق قانون در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند مستقر شوند و گیت‌ها را فعال کنند؛ این اقدام فواید و مزایای بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد؛ نظارت بر ورود و خروج کالا به منظور جلوگیری از قاچاق از طریق دروازه‌های غیررسمی می‌تواند اثرگذار و منشا خیر نه تنها برای مردم بلکه برای دولت هم باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: تسری قوانین و مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد به تمام بخش‌ها و محدوده‌ها، امکان ورود اقلام ماشین‌آلات و افزایش حجم واردات و صادرات مزایایی هستند که در صورت استقرار گمرک در گیت‌های آبادان و خرمشهر تحقق پیدا خواهند کرد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید گمرکات آبادان و خرمشهر وجود داشته باشد اما طبق تشریفات مناطق آزاد عمل کنند نه طبق تشریفات گمرکات کشور؛ گمرکات کشور باید در بیرون از این 2 شهرستان و در سرزمین اصلی مستقر شود تا بتواند تشریفات قانونی خود را انجام دهد؛ نیازی نیست که بخواهم ظرفیت گمرکی آبادان و خرمشهر را تعطیل کنم.

 

وی در ادامه خطاب به رئیس سازمان گمرکات کشور گفت: مطالبات به حق مردم آبادان و خرمشهر حق‌الناس است، لذا از حق مردم این 2 شهر مظلوم ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد و با هیچ کسی نیز تعاریف نداریم، اگر از روز اول عنوان می‌کردید که نمی‌خواهیم این اقدام را به دلیل وسعت جغرافیای آبادان و خرمشهر صورت دهیم و قادر به کنترل نیستیم هیچ‌گاه هزینه‌های هنگفت انجام نمی‌شد، لذا این مسئله نمی‌تواند تعهدات گمرک را نقض کند و با توجه به تعهداتی که داده شده و همچنین طبق مصوبه دولت در خصوص تسری منطقه آزاد همه باید از آن تمکین کنیم.

 

مختار از طرح سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: در این زمینه پای طرح سوال خود از وزیر محترم می ایستم و ذره کوتاه نخواهم آمد. چنانچه ظرف مدت 2 الی سه هفته تا پیش از آغاز تشکیل جلسه در صحن علنی مجلس این مسئله حل شد که از طرح سوال انصراف خواهم داد اما اینکه بخواهم مجدد آزمون را خطا کنم خیر این کار را نمی کنم. لذا سوالاتم از وزیر طبق فرایند قانونی طی خواهد شد مگر آنکه در این زمینه مشکل حل شود.

 

کد خبر 974889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha