ارتقاء تالاب آق گل ملایر در آینده نزدیک به پناهگاه حیات وحش

نجاری گفت: با توجه به موقعیت تالاب آق گل قرار است تالاب ارتقا یافته و یک پناهگاه حیات وحش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در كنار كوه «كت» در مرز استان های همدان و مركزی با وسعتی افزون بر 830 هكتار واقع شده و یكی از تالاب های مهم كشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 تالاب «آق گل»  ملایر  یکی از مناطق تفریحی و گردشگری ملایر است که  دو سالی است با نزول بارشهای آسمانی  بهاری به یادماندنی را تجربه كرد و به طور كامل سیراب شدو این روزها نیز همچنان آب درتالاب وجود دارد.

تالاب فصلی «آق گل» مأمن بسیاری از پرندگان زیبا و مهاجری همچون حواصیل، اردك، فلامینگو، تنجه، قو، غاز خاكستری، پلیكان، پرستوی دریایی و چوپا است كه برای هر بیننده ای قابل توجه است.

به دلیل خشكسالی های اخیر بارها تالاب «آق گل» در معرض خشكی و كم آبی قرار گرفت و چون این تالاب در مرز بین 2 استان همدان و مركزی قرار دارد و از رود«قره چای» واقع در یكی از روستاهای استان مركزی به نام «قاسم آباد» تغذیه می كند، بر سر گرفتن 2 میلیون مترمكعب حقآبه تالاب آق گل همچنان بحث های زیادی بین 2 استان وجود دارد و قطع كردن این حقآبه زندگی تالاب را به خطر انداخته است..

«عباس نجاری» در گفت‌وگو با خبرنگارشبستان در ملایر گفت:  تالاب آقگل  به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و بزرگترین تالاب طبیعی همدان است که در   شهرستان ملایر قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه طی دو سال گذشته تالاب آقگل به دلیل بارشها و نزولات آسمانی مساحت  وضعیت مطلوبی را داشته است افزود: این تالاب یكی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و كوچ‌ كننده است  و  با توجه به این وضعیت مطلوب پرندگان مهاجر زیادی را در تالاب داشتیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای سطح ارتقا تالاب آقگل بیان کرد: در این زمینه قرار است این تالاب به عنوان  پناهگاه حیات وحش  تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تالاب در حال حاضر منطقه شکار ممنوع است گفت:  از سال ۱۳۸۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایرمناطق بعد از منطقه شکار به منطقه حفاظت شده ارتقا و بعد از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا می‌کنند اما با توجه به موقعیت تالاب قرار است تالاب این ارتقا را به مرحله پناهگاه حیات وحش داشته باشد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: منتظر مصوبه آن از سوی مسئولان ارشد کشور و سازمان هستیم  که امیدواریم هر چه سریعتر به سر انجام برسد.

 با بیان اینکه در حال حاضر نیز وضعیت تالاب مطلوب است گفت: یک از برنامه‌های انجام شده در تالاب اجرای پروژه دریچه هیدرولکی تالاب آقگل است که  دراین راستا در پایین ترین سطح ارتقای تالاب روی دیواره نصب دریچه هیدولیکی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تالاب آقگل یک ظرفیت بزرگ در بحث جمع آوری سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید است افزود: در این  زمینه ایجاد دریچه هیدرولیکی با هدف و کارکرد یک طرفه در روی دیواره تالاب می‌تواند فواید خوبی را داشته باشد که در واقع با ایجاد این دریچه هنگام بارندگیها  روان آبها و سیلابها به سمت تالاب هدایت می‌شود.

نجاری تصریح کرد: در واقع ایجاد این دریچه  از بروز روان آب‌هایی که منجر به سیل ، تخریب و خسارت به اراضی کشاورزی و.. می‌شود جلوگیری شده و همچنین و با ذخیره آب در تالاب باعث نفوذ به سفره‌های زیر زمینی شده که در  فصول گرم باعث تقویت سفره‌های زیر زمینی و آب مورد نیاز کشاورزان خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این پروژه برای تالاب تعریف شد و از  اردیبهشت ماه کار مطالعاتی آن  شروع  و طی دو ماه کار مطالعاتی و بعد از آن انتخاب پیمانکار کار ایجاد دریچه شروع شده و به زودی به اتمام می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه اعتبارت این طرح ار اعتبارات ملی تالابهای کشور تامین شده افزود: آبی که در پشت درچه جمع می‌شود دیگر از تالاب خارج  نمی‌شود و در واقع این کار کارکرد حفاظتی برای اراضی کشاورزی و مردم اطراف تالاب را دارد.

وی  با بیان اینکه این دریچه برای اولین بار است که در تالاب آقگل  نصب می‌شود افزود: با توجه به اینکه تالاب اقگل بین دو حوزه استان همدان و مرکزی واقع شده این دریچه در حوزه استان همدان است  و  در صورت نیاز اگر جوابگو نباشد می‌توان گفت در حوزه استان مرکزی نیز این طرح را در قسمت دیگر تالاب داشته باشیم.

 نجاری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تالاب آقگل خوب است گفت: در حال حاضر تالاب دارای آب بوده و  پرندگان مهاجر نیز در تالاب حضور دارند

وی با بیان ابنکه  تعدادی از پرندگان مهاجر تالاب را ترک کرده و به مناطق گرمسیری رفته اند تصریح کرد: با توجه به وضعیت خوب تالاب امسال شاهد جوجه آوری خوب پرندگانی که این تالاب را به عنوان زیستگاه نتخاب کرده بودند بودیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر اضافه کرد: با ارتقای فرهنگ جوامع محلی و روستاهای اطراف تالاب در راستای حفاظت از پرندگان تعداد بالایی جوجه‌های به دنیا آمده  باعث افزایش گونه‌های مختلف پرندگان در تالاب شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از پرندگان از گونه از جمله کاکایی و گاو چرانک و... در حال حاضر در تالب هستند گفت:  تالاب زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و بومی است و پیش بینی ما این است که امسال هم آبگیری خوبی در  تالاب اتفاق بیفتد.

کد خبر 975080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha