شهادت رزمندگان در دفاع مقدس بر اساس عقلانیت و اعتقاد بود/ رزمندگان در دفاع مقدس به تمام تکالیف خود به شایستگی عمل کردند

پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه رزمندگان در دفاع مقدس همیشه دیگران را بر خود ترجیح می دادند، گفت: آنها برای شهادت انتخاب شدند و شهادت آنها از روی عقلانیت و اعتقاد بود.

سرهنگ پیاده نظام احمد حیدری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد مهمترین صفات دفاع مقدس گفت: دیروز در دفاع مقدس رزمندگان ما در طول 1610 کیلومتر مرز در شمال غرب، غرب و در سرزمین تفتیده جنوب شرکت داشتند و یک صفت بارز میان تمام آنها وجود داشت و آن، این بود که ارتشی، سپاهی و بسیجی و تمام مردم همه یکپارچه بودند.

 

 

پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس همه به مرگ نزدیک بودیم و وقتی به مرگ نزدیک باشیم به پاکی نزدیک هستیم زیرا اعتقاد به مرگ نشان دهنده اعتقاد ما به فردا و روز قیامت است.

 

وی خاطرنشان کرد: رزمندگان در دفاع مقدس هر یک به نوعی به خلوص و پاکی رسیده بودند و هر کس تلاش می کرد دیگری را بر خود مقدم بداند و صفت بارز ایثار را به درستی آموخته بود.


مدیر سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایثارگران نیروی زمینی ارتش گفت: رزمندگان اگر هدف نهایی شان شهادت بود، دوست داشتند همرزم خود زنده باشد و خود را فدای همرزم شان می کردند البته شهادت توفیقی است و رزمندگان با به کار گرفتن اصول جنگی و تاکتیکی در شهادت انتخاب شدند اما هیچ یک بر اساس بی احتیاطی و یا هیجان و شور به شهادت نرسیدند یعنی شهدا با به کار گرفتن اصول آموزشی و تاکتیکی و بر اساس عقلانیت و اعتقاد به شهادت رسیدند و در نهایت انتخاب شدند و رفتند.

 

وی یادآور شد: صفت بارز رزمندگان از خود گذشتگی است یعنی حاضر بودند اگر آسیبی قرار است برسد به خودشان برسد اما همرزمان آنها سالم بمانند.

 

حیدری با اشاره به از جان گذشتگی و ایثار جانبازان و اسرا و همچنین شهدا افزود: شهدا در هنگام شهادت نیز مانند حسین لشگری و یا شهید روحی که جانباز 70 درصد بودند، همواره همرزمان خود را بر خود ترجیح می دادند و برخی از شهدا مانند شهید رمضان روحی در هنگام انتقال همرزمان خود به پشت جبهه هدف تیر دشمن قرار گرفتند و با درجه 70 درصد جانبازی شهادت را لبیک گفتند.

 

حیدری یادآور شد: شهید روحی پس از اصابت گلوله در جبهه 28 سال زمین گیر بود و وقتی خبرنگار از او پرسید پشیمان نیستی، گفت من هیچ جای سالمی در بدن ندارم اما خدا من را این گونه دوست دارد. این شهید ایثارگرانه و داوطلبانه در جبهه ها حاضر شد و در نهایت به درجه شهادت نایل شد.

 

مدیر سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایثارگران نیروی زمینی ارتش یادآور شد: الگوی رزمندگان ما در جبهه های دفاع مقدس حضرت عباس (ع) است که همه ما ادب، شجاعت، سخاوت، ایثار و بزرگواری را از ایشان آموخته ایم.

 

وی گفت: جبهه ها دیروز پر بود از خاطرات گذشت و فداکاری و ایثار تک تک رزمندگان و حتی در جبهه فرهنگی نیز آزادگان توانستند این الگو را به عراقیان نیز انتقال دهند و امام در سخنانی اظهار کردند که عراقیان اسیر درست اسرای ما بودند.

 

وی با اشاره به خاطره ای از ماه رمضان سال 67 در یکی از اردوگاه های رژیم بعث عراق تصریح کرد: قریب به 600 نفر اسیر عراقی در اردوگاه تکریت عراق اسیر بودند و در یکی از برنامه های صبحگاهی اسرا افسر عراقی با حضور یک مترجم به آزادگان گفت عیدتان مبارک و اسرا پاسخ دادند عید شما مبارک. این افسر عراقی با صدای بلند فریاد زد انشاءالله جنگ تمام شود و همگی به ایران بازگردید و همه اسرا با صدای بلند گفتند انشاءالله. این صدا آن قدر بلند بود که می توانستیم پژواک صدا را تا لحظاتی بشنویم. افسر عراقی ادامه داد کسانی که پدر و مادر دارند، پدر و مادرهایشان را ببینند. در جمله بعدی افسر عراقی گفت خمینی بمیرد و شما به ایران بازگردید. در این لحظه هیچ یک از اسرا پاسخی به افسر عراقی ندادند.

 

وی ادامه داد: این افسر عراقی با دریافت نکردن پاسخ از اسرا حال اش دگرگون شد و دریافت که تمامی اسرا دل و زبان شان یکی است، هرچند از قومیت های مختلف هستند اما همه یکدل و یک زبان بودند و این وحدت در زیر سایه رهبری مقتدرانه امام (ره) بود.

 

مدیر سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایثارگران نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: رزمندگان در دفاع مقدس همیشه دیگران را بر خود مقدم می دانستند و هیچ گاه من درونی خود را ندیدند. آنها دریافته بودند که این دنیا ماندنی نیست و آنچه محاسبه می شود در فردای قیامت، اعمال و نیات ماست. رزمندگان در هر کجا در دفاع مقدس تکالیف خود را به شایستگی انجام دادند و امیدواریم جوانان امروز و نسل فردا نیز به شایستگی تکالیف خود را انجام دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر دوباره جنگی رخ دهد و امیدواریم در هیچ کجای دنیا هیچ جنگی رخ ندهد، باز هم این صفات در رزمندگان دفاع از این مرز و بوم وجود دارد و همیشه زنده و باقی است.

کد خبر 976454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha