پیش بینی برداشت ۵ هزارتن کلزا از اراضی لرستان

حسنی مقدم با اشاره به اینکه ۲ هزار تن از اراضی لرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است، گفت: پیش بینی می شود امسال بالغ برپنج هزار تن کلزا از اراضی لرستان برداشت شود.

« اسفندیارحسنی مقدم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: کشاورزی و باغداری از ظرفیت ویژه استان لرستان است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از برنامه ریزی به عمل آمده برای توسعه کشاورزی استان خبرداد و افزود: توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کلزار از برنامه های است که در استان پی گیری می شود.

 

حسنی مقدم افزود: امسال ۲۰۰۰ هکتار از اراضی لرستان به کشت کلزا اختصاص می یابد که از این سطح زیر کشت حدود پنج هزار تن کلزا برداشت خواهد شد.

 

وی در ادامه به مزایای کشت کلزا اشاره کرد و گفت: با توجه به ینکه در حال حاضر ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از واردات تامین می‌شود کشت کلزا به خود اتکایی کشور در تولید روغن کمک خواهد کرد.

 

حسنی مقدم تصریح کرد: ۴۵ درصد وزن دانه های برداشت شده محصول کلزا  تبدیل به روغن می‌شود که میزان قابل توجهی است.

 

وی ادامه داد: این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی باعث ۱۰ درصد افزایش عملکرد محصولاتی که پس از کلزا کشت می‌شوند گشته و موجبات کاهش آفات و بیماری‌ها را در تناوب کشت فراهم می آورد.

 

حسنی مقدم به اهمیت کشت کلزا اشاره کرد و گفت: از کشاورزان هم استانی دعوت می شود نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه به صورت یک محصول پاییزه مورد کشت و کار قرار می‌گیرد، بیشتر از آب باران استفاده می کند و نیاز آبی کمتری نسبت به محصولات آب دوست دارد.

 

حسنی مقدم اذعان داشت: کشاورزان می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و یا مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت دارند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: سالانه حدود ۴میلیارد دلار ارز  صرف واردات روغن خام ،کنجاله و سویا می‌شود مضاف بر آنکه کنجاله دام نیز وابسته به دانه های روغنی است که اگر آن نیز از منابع داخلی تامین نشود باید سالانه ۳ تا ۴ میلیون تن علوفه نیز برای تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت وارد شود که با افزایش کشت کلزا واردات روغن کاهش یافته و میزان ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

کد خبر 976769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha