فضای مساجد برای حضور تمام سالمندان مناسب‌‌سازی شود

حجت‌‌الاسلام کمالی گفت: کهنسالان به دلیل فراغت بیشتری که نسبت به سایر گروه‌های مردم به ویژه جوانان دارند مدت زمان بیشتری را در مساجد حاضر می‌شوند ولی این به معنای تبدیل‌شدن این خانه‌های خدا به خانه سالمندان نیست.

حجت‌ الاسلام «حسن کمالی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به هفته بزرگداشت سالمندان (سوم تا نهم مهر ماه)، اظهار کرد: احترام گذاشتن به سالمندان دستور اسلام است همچنان که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «إنَّ مِن تَعظيمِ جَلالِ اللّه ِ عزَّ و جلَّ كَرامَةَ ذي الشَّيبَةِ، و حامِلِ القُرآنِ، و الإمامِ العادِلِ؛ احترام نهادن به ريش سفيد و حافظ قرآن و پيشواى دادگر، گونه اى بزرگداشت جلال و شكوه خداوند عز و جل است.» در این روایت، همردیف بودن احترام به پیران با احترام به حافظان قرآن و رهبر عادل، نشان دهنده اهمیت این کار از سوی حضرات معصومین (ع) نیز است.

 

یک استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه عملکرد مسجدی ها در احترام به پیشکسوتان مساجد خوب است، افزود: کهنسالان معمولا جزو هیئت امنا و کارگزاران و تصمیم سازان مساجد هستند که حکایت از جایگاه ویژه این گروه سنی در نگاه مسجدی ها دارد و معمولا این گروه سنی در صفوف اول نماز جماعت حضور می یابند.

 

وی با به کار بردن تعبیر «مساجد مرکز پیرمردان و پیرزنان شده است» را نادرست و خلاف انصاف دانست و گفت: کهنسالان به دلیل فراغت بیشتری که نسبت به سایر گروه های مردم به ویژه جوانان دارند مدت زمان بیشتری در این خانه های خدا حاضر می شوند ولی این موضوع به معنای تبدیل شدن این خانه های خدا به خانه سالمندان نیست.

 

کمالی در ادامه با بیان اینکه فضای مساجد باید برای حضور تمام سالمندان مناسب سازی شود، اضافه کرد: ساخت آسانسور و بالابر لازمه تسهیل حضور این گروه سنی در مساجد است زیرا برای حضور در برخی از این خانه های خدا لازم است از چند پله و راهرو عبور کرد که در توان برخی از پیرمردان و پیرزنان نیست.

 

وی در ادامه به طرح برخی از مساجد برای انجام خریدهای ضروری سالمندان در دوره شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: مسجدی ها به طرق مختلف به وظیفه شرعی و انسانی خود برای احترام گذاشتن و ارج نهادن به یک عمر زحمت و تلاش سالمندان عمل می کنند که اگر با مناسب سازی فضای مساجد برای تسهیل حضور این افراد همراه شود، دستاوردهای بیشتری نیز خواهد داشت.  

 

این استاد حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی از سوی دستگاه های مربوطه با مشارکت مرکز رسیدگی به امور مساجد برای مناسب سازی مساجد برای حضور معلولان و جانبازان صورت گرفته که در بسیاری از موارد سالمندان را نیز شامل می شود با وجود این، این اقدام باید همه مساجد کشور را دربرگیرد زیرا کهنسالان همچون سایر گروه های مردم حق حضور و بهره مندی از برنامه های مساجد را دارند.

کد خبر 977046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha