توسعه فرهنگ ایمنی به ویژه در مکان ‌های عمومی از مهمترین مسائل شهر است

حیدری توسعه فرهنگ ایمنی به ویژه در مکان‌های عمومی و مراکز تجاری و اقامتی را یکی از مهمترین مسائل حوزه ایمنی شهر دانست و گفت: از همراهی دستگاه‌های دخیل در تامین ایمنی فضاهای عمومی شهری، به‌ویژه دستگاه قضایی تشکر می‌کنیم؛ این مهم، مطالبه جدی شورا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» امروز( ۷ مهر) در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به هفتم مهرماه، سالروز شهادت روحانی شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد، اظهارکرد: این روحانی فاضل و دانشمند، نقش برجسته‌ای در هدایت و ساماندهی انقلاب در مشهد داشت و خطیبی توانا و کارآمد بود که در جامعه روشنفکری، دانشگاهی و جوانان اثرگذاری ویژه‌ای داشت و سرانجام در جریان ترورهای کور منافقین به شهادت رسید.

 

رئیس شورای شهر مشهد با تبریک روز آتش‌نشانی و ایمنی، گفت: این روز، بهانه‌ای برای گرامیداشت تلاش‌ها و فعالیت‌های افرادی است که جان و آسایش خود برای صیانت از دیگران فدا کرده‌اند. وی افزود: هفتم مهرماه فرصتی است تا رشادت‌های آتش‌نشانان را برای جامعه خود یادآوری کنیم؛ شیرمردانی که همچون مدافعان مرزها، جان برکف به ارائه خدمات برای آسایش مردم مشغول هستند.

 

حیدری با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با اعتبارات خوبی که در شورای پنجم به تصویب رسید، به مجموعه‌ای کارآمد و توانا، در حوزه تجهیزات و نیروی انسانی تبدیل شده است، گفت: اخیرا هم ۵۳۰ نیرو به کادر خدمات آتش‌نشانی افزوده شده که شرایط مطلوب‌تری را به ارمغان می‌آورد.

 

وی توسعه فرهنگ ایمنی بویژه در مکان‌های عمومی و مراکز تجاری و اقامتی را یکی از مهمترین مسائل حوزه ایمنی شهر دانست و تصریح کرد: از همراهی دستگاه‌های دخیل در تامین ایمنی فضاهای عمومی شهری، به‌ویژه دستگاه قضایی تشکر می‌کنیم؛ این مهم، مطالبه جدی شوراست که در باب مسئولیت ایمنی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

رئیس شورای شهر مشهد به مناقشات و بحث‌های مطرح شده درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اختصاص داد و اظهارکرد: طرح نوسازی و بهسازی این محدوده در سال ۱۳۷۱ و با اعلام وضعیت نابسامان بافت پیرامونی حرم و ضرورت تجدیدنظر در بافت از سوی وزیر مسکن و شهرسازی فقید وقت آغاز شد و در ابتدا تمامی محققان و پژوهشگران را به اخبار و صورت جلسه‌های شورای تامین آن زمان و گزارشات واصل شده در باب نابسامانی‌های این بافت‌ ارجاع می‌دهیم.

 

حیدری با بیان اینکه وزیر مسکن و شهرسازی وقت در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که دولت در جهت تسریع و تشویق این امر خطیر درنظر دارد تا با مشارکت آستان قدس رضوی و شهرداری پیش قدم شده و در اجرای این امر مهم شرکتی را ایجاد کند تا محور کار باشد، گفت: رهبری نیز در پاسخ می‌فرمایند هر اقدامی که در جهت آسایش زوار و مجاوران بارگاه منور رضوی انجام شود، موجب ثواب و اجر الهی است.

 

وی تصریح کرد: شرکت بازآفرینی فضاهای شهری براساس وظیفه ذاتی خود به نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ورود کرده و متعهد اصلاح ۲ قطاع از ۴ قطاع موجود شده است؛ این شرکت از سال ۷۱ تا ۷۸ در بافت حضور داشت ولی نظر به عدم پیشرفت مناسب، آستان قدس رضوی و شهرداری را هم به مشارکت طلبید.

 

رئیس شورای شهر با بیان اینکه ۵۵ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن، متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی، ۳۵ درصد آستان قدس رضوی و ۱۰ درصد شهرداری است، گفت: وزارت مسکن بیشترین کرسی را در هیات مدیره داشته و کمترین تعداد کرسی متعلق به شهرداری است؛ هیئت مدیره‌ای که مرکز تصمیم‌گیری برای مصوبات و اجرای طرح است.

 

حیدری خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، سازمان بازآفرینی به‌دنبال کمرنگ کردن نقش خود در این فضا بوده و درصدد است که املاک و و دارایی‌های خود را از مشهد خارج کند؛ این موضوع نقطه افتراقی است که شهرداری و شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس به آن ورود کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت مسکن و شهرسازی مسئول طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده و این طرح را باید به اتمام برساند و پاسخگو باشد، گفت: طرحی که باید ۱۰ ساله به اتمام می‌رسیده اکنون پس از گذشت ۲۰ سال، تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حال به جای پاسخگو بودن، فرار رو به جلو می‌کند؛ دقیقا نقطه مقابل ماموریت و رسالتی که عهده‌دار بوده است.

 

رئیس شورای شهر افزود: با اولویت‌تر از مرکز قدسی بارگاه منور رضوی مگر در ایران وجود دارد که وزارت مسکن بخواهد در آن حضور داشته باشد و نقش‌آفرینی کند، اگر سازمان بازآفرینی بدنبال کارهای بنگاهی و بهره‌برداری از ارزش افزوده ناشی از خرید املاک بود، می توانست به نقاط دیگر کشور ورود کند.

 

حیدری تاکید کرد: بدون شک مدیریت شهری و شهرداری مشهد و نمایندگان محترم مجلس با استفاده از ابزارها و امکانات لازم به این موضوع ورود می‌کند؛ این دارایی‌ها، سرمایه شهر هستند و دولت باید فراتر از رسالت خود عمل می‌کرده و منابع دیگری هم می‌آورده تا این طرح هرچه زودتر به اتمام برسد؛ لذا همچنان تاکید داریم که این منابع متعلق به شهر و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است که باید در شهر بماند و وزارت مسکن ماموریت خود را دنبال کند.

 

وی با بیان اینکه این خروج سرمایه موجب قفل شدن طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی خواهد شد، گفت: طولانی شدن فرآیند این طرح زیبنده و در شان و جایگاه بارگاه منور رضوی و ارادتمندان ایشان نیست.

 

رئیس شورای شهر مهمترین رویکرد و نگاه شورای پنجم در بافت پیرامونی حرم مطهر را حفظ ساکنان بومی دانست و گفت: ساکنان باید در بافت بمانند، خودشان ماموریت نوسازی را عهده‌دار شوند و سپس از ارزش‌افزوده ایجاد شده استفاده کنند.

 

حیدری با بیان اینکه براساس همین رویکرد و نگاه تاکنون ۵ دفتر تسهیلگری در این منطقه مستقر شده است، اظهارکرد: بدنبال خارج کردن افراد بومی نبوده و نیستیم و لذا پاسخگویی به املاک ریزدانه نیز جزو اولویت‌های شهرداری منطقه ثامن است.

 

وی تقویت و حفظ هویت تاریخی بافت را دومین رویکرد شورای پنجم عنوان کرد و گفت: برهمین اساس، احیای ۱۵ مسیر تاریخی تشرف به حرم مطهر در دستورکار شهرداری قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به بازار فرش، بازار سرشور و سرای عزیزالله اف اشاره کرد.

 

رئیس شورای شهر گفت: باورمند به اصلاح طرح هستیم ولی این اصلاح باید توسط مشاوری ذی‌صلاح و دارای گرید سازمان برنامه و بودجه و پس از طی مراحل قانونی باشد؛ طرح باید مورد بررسی شهرداری و شورای شهر قرار گیرد و سپس برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شود.

 

حیدری با بیان اینکه تامین دید منظری به حرم مطهر برای سواره و پیاده منوط به تکمیل و آزادسازی خیابان‌های شعاعی و ره‌باغ‌هاست، افزود: علاوه بر این مهم، این مسیرها نقش پدافند غیرعامل هم ایفا می‌کنند و زیرساخت‌ افق‌های جمعیتی ۳۰ ساله را هم تامین می‌نماید؛ این پروژه‌ها را نمی‌توان نیمه‌تمام رها کرد و مسیرها باید براساس آنچه مصوب است، پیگیری شود.

 

وی تاکید ک

کد خبر 977178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha