کرونا را در بدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ مدیریت کردیم/ فعالیت ۶ گروه از متخصصان برای ساخت واکسن کرونا در کشور

نمکی گفت: در بدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ توانستیم کرونا را مدیریت کنیم طوری که اگر می خواستیم ماسک وارد کشور کنیم عوامل اروپایی و آمریکایی مانع می شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سعید نمکی» صبح امروز (سه شنبه ۸ مهر) در ستاد استانی مقابله و پیشگیری از کرونا اظهار کرد: استان گلستان نفیس ترین گنجینه های فرهنگی و تاریخی در دنیا را دارد و این استان گنجینه ای از قومیت ها با نماد و نمودهای بسیار متنوع است و مردم این استان صمیمانه و به دور از کوچکترین نزاع قومی در این پهنه بسیار محدود زندگی می کنند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از سویی دیگر استان گلستان از نفیس ترین منابع طبیعی و محیط زیست برخوردار است و پارک ملی گلستان جزو 50 گونه نادر دنیا است و همینطور مردمان صمیمی و صبور در این استان زندگی می کنند که سال ها است که مهمان نوازی این مردم را شاهد هستیم.

 

نمکی تأکید کرد: ستاد استانی کرونا پس از تشکیل ستاد ملی کرونا توانست در جلب مشارکت عمومی مردم اقدام کند و یکی از مؤثرترین و خردمندانه ترین شیوه های مدیریت اتفاقی بود که در استان گلستان رقم خورد.

 

وی ضمن تشکر استاندار گلستان برای تلاش به منظور کاهش بار بستری بیماران کرونایی، گفت: برای افسران ارشد سلامت حضور استاندار در کنار خود قوت قلب است، کرونا در کشور نتوانست ما را غافل گیر کند چرا که از نخستین روزهایی که در کشور چین عنوان شد ویروس جدیدی ایجاد شده خود را برای بحران و سختی آن آماده کرده بودیم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در سال گذشته سیلاب ها در برخی استان ها خسارت وارد کرد و در 25 استان به ویژه 6 استان سال 98 را با سختی آغاز کردیم و در آن شرایط کسی باور نمی کرد که بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

 

نمکی تاکید کرد: در سال 98 بحث بیماری آنفولانزای H1N1 را داشتیم و همچنین سه میلیون و 500 زائر در کشور وجود داشتند که در سفرهای معنوی دچار برخی از بیماری ها شده بودند و با این وجود توانستیم کرونا را مدیریت کنیم.

 

وی با بیان اینکه براساس آموزه های دفاع مقدس توانستیم به خوبی کرونا را در کشور مدیریت کنیم، تاکید کرد: این در حالی بود که کشورهای غربی قبل از آنکه دچار طوفان و موج کرونا باشند اقدامات جمهوری اسلامی ایران را کوچک می خواندند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز داشت: برای مردمان دنیا سلامتی و عزت و سرافرازی می خواهیم ولی دیدیم پس از شیوع کرونا در غرب تعداد زیادی از بیماران بر روی چمن و راهروهای بیمارستان قرار گرفتند.

 

نمکی با بیان اینکه همه تلاش های ما به میزان یک لحظه تلاش رزمندگان و شهدای ما در دفاع مقدس نیست، گفت: گرچه در طول این مدت شهدای سلامت زیادی تقدیم کردیم ولی رشادت های زیادی در هشت سال دفاع مقدس رقم خورد که هیچگاه در تاریخ فراموش نمی شود و ماندگاری این دوران در تاریخ ماندگاری مقدسی است.

 

وی گفت: میزان تخت بیمارستانی در کشورهای اروپایی 5 تا 10 برابر ما است گرچه در طرح تحول سلامت اتفاق های خوبی در کشور رقم خورد اما 1.6 به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در کشور تخت بیمارستانی وجود دارد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از یک میلیارد دلار صندوق توسعه 27 درصد آن را تاکنون به ما اختصاص دادند، افزود: این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه های زیادی برای درمان بیماران کرونایی انجام شده است.

 

نمکی بیان کرد: یکی از بزرگترین موهبت هایی که در کشور داشتیم حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری بود و نفیس ترین گنجینه کارساز پس از مرهمت الهی و وفاق ملی حمایت مقام معظم رهبری است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ توانستیم کرونا را مدیریت کنیم طوری که اگر می خواستیم ماسک وارد کشور کنیم با مشکل رو به رو می شدیم و عوامل اروپایی و آمریکایی مانع از ورود ماسک به کشور می شدند.

 

*درمان بیماران کرونایی به دور از تبعیض طبقاتی و قومیتی انجام شد

وی بیان کرد: خوشبختانه با وجود تحریم یک نفر هم پشت درب بیمارستان باقی نماند و حتی بیماران اتباع خارجه و افاغنه در ایران به طور درمان رایگان شدند و شرایط را به گونه ای مدیریت کردیم که دستگاه تنفس مصنوعی از یک فرد کهنسال به خاطر فرد جوانتر قطع نشد.

 

نمکی خاطرنشان کرد: حتی یک تبعض قومیتی و طبقاتی نیز در مدیریت ستاد کرونا اتفاق نیفتاد و در سلامت 100 درصد عدالت داشتیم، اگر بیان می کردند که یک دارویی 10 درصد می توانست بر سلامت بیماران اثربخش است در ایران توزیع شد و حتی در کمتر از 15 روز توانستیم آن را تولید کنیم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایستادگی کادر درمانی برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: هرگز مرعوب دشمن نشدیم و به دلیل خودباوری و ایمان به خداوند هیمنه دشمن نتوانست ما را مرعوب کند.

 

وی بیان کرد: انسان های جانفشان و ایثارگر کم نداشتیم و طلبه و جوان بسیجی در کنار ما بود و نیروهای مسلح نیز در کنار ما قرار داشتند.

 

نمکی به تلاش اقشار و گروه های مختلف برای ضدعفونی و درمان اشاره کرد و گفت: با افتخار بیان می کنیم که یکی از پیشتازان مدیریت کرونای جهان هستیم و چنین اتفاقی در کشور جهان هر 150 سال یکبار اتفاق می افتد و ملت ایران نشان داد که سرافرازانه در این مسیر عبور می کند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کوچک شدن اقتصاد کشور 3.5 درصد است و در ایام کرونا حتی یک روز هم فعالیت های اقتصادی ما تعطیل نشد و به کمک اقتصاد آمدیم و در کنار فعالان این بخش بودیم.

 

وی تاکید کرد: امروز با راه اندازی پزشکی از راه دور و شبکه های ویژه برای بیماران خاص،  اتفاقات خوبی رقم خورده است و 10 هزار و 600 تخت بیمارستانی به ظرفیت مراکز درمانی کشور در حال اضافه شدن است.

 

نمکی ابراز داشت: یک هزار و 400 پروژه از خانه بهداشت تا بخش های مختلف درمانی در کشور در دست اجرا است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با پیگیری هایی که اتفاق افتاد روز گذشته دستور پرداخت سه ماه معوقات پرستاران، دو ماه از معوقات پزشکان و کادر درمانی و بازنشستگان استان داده شد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه ارز دارو اتفاقات مثبتی در حال رقم خوردن است تا در تامین ارز دارو با مشکل رو به رو نباشیم، تصریح کرد: برای زیرساخت های درمانی با گلستان همکاری خواهیم کرد اما برای مقابله با کرونا باید به فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دست، استفاده از ماسک اقدام کنیم.


نمکی با اشاره به توزیع واکسن آنفولانزا، تاکید کرد: 6 گروه در کشور برای ساخت واکسن کرونا فعالیت می کنند و نسبت به پیش خرید واکسن از سازندگان اقدام کردیم، البته به عنوان یک متخصص به واکسن کرونا دل نبستیم و آن چیزی که اهمیت دارد رعایت پروتکل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مشکلات استان را در خصوص سی.تی.اسکن برطرف می کنیم، گفت: تاکنون چهار دستگاه سی.تی.اسکن به استان اختصاص داده شده است و سه تا چهار دستگاه دیگر نیز به استان اختصاص خواهیم داد.

 

کد خبر 977358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha