فولادسازان حاضر نیستند ۱۲ میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند

رضوی نیک با اشاره به اینکه امسال فولادسازان ۲۴ میلیون تن شمش تولید می‌کنند، اما حاضر نیستند ۱۲ میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند، گفت: با عرضه قطره چکانی و مهندسی قیمت، شمش را تا ۳۱ درصد قیمت فوب به نوردکاران می‌فروشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، احمد رضوی نیک شب گذشته (سه شنبه 8 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: آماری که بورس کالا ارائه می‌دهد واقعی نیست، زیرا بورس کالا، حق مالکیتی به فولادسازان داده است و سه عضو اصلی هیأت مدیره بورس کالا؛ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان هستند و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می‌دهند.

 

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: بر اساس مصوبه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار؛ ۸۸ درصد به اضافه ۱۲ درصد رقابت بوده است، اما جالب است که بورس کالا، شمش را در رقابت باز می‌گذارد، اما درباره میلگرد بالای قیمت را حذف می‌کند و پایین قیمت را عرضه می‌کند.

 

رضوی نیک گفت: اگر شرکت‌های تولید کننده فولاد؛ ۳۰ درصد ارزبری داشته باشند ورشکسته هستند. شرکت‌های فولادسازی در بورس کالا برخی مواقع شمش را گران‌تر از میلگرد عرضه می‌کنند که برای واحد نورد، چنین امکانی وجود ندارد.

 

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: نوردکاران بیش از ۱۷۷ درصد عرضه را نسبت به شمشی که از بورس دریافت کرده اند داشته اند.

 

رضوی نیک افزود: معدن کاران؛ سنگ آهن را ۵۰ درصد قیمت جهانی که سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان است به صورت یارانه به فولاد سازان تزریق می‌کنند.

 

وی گفت: امسال فولادسازان ۲۴ میلیون تن شمش تولید می‌کنند، اما حاضر نیستند ۱۲ میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند. با عرضه قطره چکانی و مهندسی قیمت، شمش را تا ۳۱ درصد قیمت فوب به نوردکاران می‌فروشند.

کد خبر 977841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha