فروشندگان میلگرد و تولید کنندگان، ارزی با قیمت بالاتر از سنا دریافت می‌کنند

محتشمی پور با اشاره به اینکه فروشندگان میلگرد و تولید کنندگان، ارزی که از محل صادرات به دست می‌آورند با قیمت بالاتر از سنا دریافت می‌کنند، گفت: شرکت‌ها بر این اساس به خود اجازه می‌دهند در حجم بسیار بالا رقابت‌هایی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رضا محتشمی پور شب گذشته (سه شنبه 8 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: زمانی که وزارت صمت کف عرضه را اعلام می‌کند و متولی پیگیری دستور نیز خودش است و این اتفاق نمی‌افتد طبیعی است که با کمبود شمش روبرو می‌شویم و این مسأله خود را به صورت رقابت‌های سنگین نشان می‌دهد.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: ۴۸۰۰ تومانی که قیمت پایه بوده است قیمت ۹۵ درصد فوب بر اساس ارز نیمایی است.

 

وی گفت: دلار شمش که امروز رقابت سنگینی در آن بود و معاملات را تا مرز ابطال پیش برد حدود ۲۷ هزار تومان بوده است.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: فروشندگان میلگرد و تولید کنندگان، ارزی که از محل صادرات به دست می‌آورند با قیمت بالاتر از سنا دریافت می‌کنند و شرکت‌ها بر این اساس به خود اجازه می‌دهند در حجم بسیار بالا رقابت‌هایی انجام دهند و با نرخ نزدیک به ارز سنا خرید کنند البته اگر معاملات از ارز سنا بالاتر رود ابطال می‌شود.

 

محتشمی پور افزود: مشکل اصلی این است که وزارت صمت عددی را به تولید کنندگان اعلام می‌کند که باید عرضه کنند و نیاز نیز اعلام می‌شود، اما این نیاز تأمین نمی‌شود.

 

محتشمی پور افزود: تولید کنندگان شمش کف عرضه یعنی ۶۰ درصد تولیدشان را در بورس کالا رعایت نکرده اند و این رقم حدود ۵۰ درصد بوده است البته همان زمانی که وزارت صمت کف عرضه را اعلام کرد، برخی ارقام اشتباه بود و در کارگروه فولاد درباره آن بحث شد که ازجمله آن‌ها در نظر گرفته نشدن خودمصرفی کارخانه‌های تولید شمش بود.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: ۹۵ درصد؛ مصوبه ستاد تنظیم بازار است و وجود نقایص تصمیم وزارت صمت برای عرضه ۶۰ درصد، قابلیت اجرایی این مصوبه را محدود کرده و مشکلات فنی که داشته رفع و پیگیری نشده است.

 

وی گفت: سهام بورس کالا در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از دو و نیم درصد سهام بورس کالا را داشته باشد.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: این سهام داران هم عرضه کنندگان و هم کارگزاران هستند. از شرکت‌های فولاد سازی یک عضو در هیأت مدیره بورس کالا حضور دارد.

 

وی اضافه کرد: بورس کالای ایران؛ نهاد تحت تنظیم سازمان بورس است و نماینده سازمان ناظر در هیأت مدیره آن شرکت می‌کند و در صورتی که تعارضی میان مصوبات و مقررات شورای عالی بورس ایجاد شود همان جا مصوبه هیأت مدیره بورس کالا تأیید نمی‌شود.

کد خبر 977845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha