تولید فولاد، کمتر از ۳۳ درصد ظرفیت

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: امسال کمتر از ۳۳ درصد ظرفیت؛ تولید کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، احمد رضوی نیک با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۳ شنبه شب شبکه دو سیما افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شده که یک ششم نیاز نوردکاران کشور است.

 

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: پیش بینی تولید شمش فولاد بر اساس تولید پارسال ۱۲ تا ۱۳ و نیم میلیون تن بود که امسال ۱۰ درصد بیشتر از پارسال به شمش نیاز داشتیم.

 

رضوی نیک افزود: پیش بینی کردیم امسال ۶ میلیون تن صادرات محصولات نهایی داشته باشیم و ارزش افزوده بالاتری در مقایسه با ارزآوری که از محل صادرات شمش و خام فروشی انجام می‌شود تعهد کردیم.

 

وی گفت: در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بدون محاسبه عرضه امروز در بورس کالا، میلگرد عرضه کرده ایم.

 

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: شمشی که در بورس کالا عرضه می‌شود پاسخ تقاضا را نمی‌دهد و با مهندسی قیمتی که در بورس کالا می‌شود بین ۱۷ درصد و در بیشتر موارد ۳۱ درصد بالای فوب جهانی، قیمت گذاری شده است.

 

رضوی نیک گفت: وزارت صمت ۸۸ درصد قیمت میانگین ارز نیمایی را آورده، اما بورس کالا آن را تغییر داده و ۹۵ درصد را بدون نظارت وزارت صمت اعلام کرده است.

 

وی افزود: مگر قیمت شمش در بورس کالا سقف ندارد و چرا باید سقف آن تا ۳۲ درصد باز باشد؟

 

رضوی نیک گفت: ما شمش را در کارخانه فولادسازی تحویل می‌گیریم پس چرا آن را با قیمت فوب محاسبه می‌کنند؟ و درب کارخانه نیز ۵ درصد تفاوت قیمت دارد.

 

وی افزود: فولادسازان شمش را خارج از بورس با ۶۰۰ تومان گرانتر از قیمت بورس عرضه کرده اند و امروز قیمت شمش القائی در پایه ۱۲ هزار تومان است در حالی که در بورس کالا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شده است.

 

کد خبر 977847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha