جامعه نسبت به اشتغال و رسانه برای طرح مسائل ناشنوایان احساس مسئولیت کند

رییس هیئت ورزشی ناشنوایان استان کرمان با ارائه گزارشی با تأکید بر لزوم اعتماد به ناشنوایان و ایجاد اشتغال برای آنان گفت: مردم ما باید از مسائل آنان اطلاع داشته باشند و قضاوت نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدحسین مولا، چهارشنبه(9 مهر) به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در نشست خبری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: فدراسیون ورزش های ناشنوایان از سال 1324 در ایران راه افتاد و در 22 رشته ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد و در کرمان از سال 1360 راه اندازی شد.

 

 

 

رییس هیئت ورزشی ناشنوایان استان کرمان افزود: تیم والیبال دختران ناشنوا 13 سال متوالی قهرمان ایران بود و سه نفر از این تیم در تیم ملی حضور دارند و کاپیتان تیم ملی و مربی آن نیز از استان کرمان است و تیم فوتسال جمهوری اسلامی ایران دو دوره قهرمان جهان و 4 دوره قهرمان آسیا شد.

 

 

 

وی ادامه داد: تیم فوتبال نیز در چند سال قهرمان یا نائب قهرمان شد و دو نفر از اعضای آن در تیم ملی حضور دارد؛ در فوتسال 9 دوره قهرمانی داریم و سه نفر از اعضا در تیم ملی است، از تیم فوتسال دختران ناشنوا 5 نفر عضو تیم ملی هستند و در مسابقات جهانی تایلند شرکت کردند.

 

 

مولا با اشاره به اینکه در رشته دومیدانی تا قبل از کرونا قهرمانی ایران و نیز در رشته تنیس روی میز و شطرنج رتبه های اول تا سوم را ورزشکاران ما کسب کردند؛ افزود: هیئت ورزش های ناشنوایان استان به دلیل اینکه بتواند بچه ها را از خانه ها بیرون آورده و به ورزش دعوت کند و روحیه و انگیزه همکاری داشته باشند، به اجبار باید در ازدواج، اشتغال و امور اجتماعی آنان مستقیماً دخالت داشته باشیم.

 

 

 

وی ادامه داد: هیئت،  بستر را برای ازدواج بیش از 40 ناشنوا فراهم کرد که یک مورد طلاق هم بین آنها اتفاق نیفتاده و در خصوص اشتغال هم در شرکت مس، فولاد، گهرزمین و شرکت هایی که در شهرک های صنعتی است، افرادی را مشغول به کار کردیم که از مهندس برق صنعتی و مهندس کامپیوتر تا نیروی اداری و خدماتی در این شرکت ها و معادن مشغول کار شدند.

 

 

 

مولا اظهار داشت: عصای سفید حرف می زند، چرخ ویلچر حرف می زند اما معلولیت ناشنوا دیده نمی شود زیرا به اندازه «هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش» هم راجع به فرهنگ ناشنوایان صحبت نشده و فقط یک روز به عنوان روز جهانی ناشنوا داریم و هیچ احساس مسئولیتی نسبت به آنان دیده نمی شود.

 

 

 

وی درباره «زندگی چرخشی ناشنوایان» توضیح داد: به دلیل عدم شغل و منبع درآمد ناشنوایانی که ازدواج کردند، به آنها زندگی چرخشی می دهند به این صورت که هر چند وقت یک بار در خانه یکی از بستگان زندگی می کنند زیرا به ناشنوایان اطمینان داده نمی شود و به آنان شغل نمی دهند و او را نمی توانند درک کنند.

 

 

 

رییس هیئت ورزشی ناشنوایان استان کرمان با تأکید بر لزوم اعتماد به ناشنوایان و ایجاد اشتغال برای آنان به مصادیق موفقیت آمیزی در این باره اشاره و بیان کرد: مردم ما باید اطلاع داشته باشند و قضاوت نکنند که ناشنوایان چیزی نمی فهمند زیرا آنان درک و استعداد بالایی دارند.

 

 

وی از قول مساعد شهردار کرمان برای راه اندازی پارک ناشنوایان با تجهیزات کامل به عنوان یک مرکز فرهنگی تا یک سال آینده خبر داد و تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد خدمت بزرگی به ناشنوایان است.

 

 

مولا با تأکید بر اینکه ناشنوایان در رسانه نباید فراموش شوند و برای زکات سلامتی باید قدمی برای آنان برداشته شود؛ گفت: سه هزار و 800 نفر ناشنوا در استان داریم که تعداد آنان در شهر کرمان زیر 400 نفر است و 220 نفر زیر نظر هیئت ورزشی قرار دارند.

 

 

کد خبر 977995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha