بهزیستی استان سمنان ۱۸۴۶ ناشنوا و کم‌شنوا را تحت پوشش دارد

ایزدپوربا بیان اینکه ۷۸۷ زن و یک هزار و ۵۹ نفر مرد کم‌شنوا و ناشنوا تحت حمایت بهزیستی هستند گفت: در مجموع بهزیستی استان سمنان یک هزار و ۸۴۶ نفر ناشنوا و کم‌شنوا را تحت پوشش خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «علیرضا ایزد پور» در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی ناشنوایان با بیان اینکه هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است گفت: هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان شنوایی  را از حیاتی ترین توانایی های حسی  دانست  که بی توجهی به آن بسیاری از توانایی‌های انسان برای سازگاری با محیط را تحت الشعاع قرار می هد که می توان با آموزش و پرورش مطلوب این محدودیت را به فرصت تبدیل و امکان حضور یک فرد کم‌شنوا و ناشنوا را در جامعه مهیا کرد.

 

وی از فعالیت سه انجمن ناشنوایان در استان سمنان در شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۴۶ نفر ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش بهزیستی استان سمنان قرار دارند.

 

ایزدپور با اشاره به اینکه فعالیت های سازمان بهزیستی استان سمنان در زمینه معلولیت شنوایی در سطوح پیشگیری شامل پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه دنبال می شود اظهارداشت: پیشگیری اولیه با غربالگری، تشخیص های زودهنگام و به موقع و جلوگیری از وقوع معلولیت هاست.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان پیشگیری با بیان اینکه پیشگیری ثانویه مربوط به مداخلات به هنگام درمانی و درمان های لازم برای افراد بعد از وقوع بیماری است اضافه کرد: مرحله بعد مربوط به توان بخشی و زمانی است که درصدی از معلولیت و ناتوانی برای افراد ایجاد شده و منجر به از دست دادن بخشی از توانمندی های آنها می شود، در این سطح تلاش می کنیم با مداخله، بخشی از توانایی فرد برگشته و از افت عملکرد بیشتر آنها جلوگیری شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در هر سه سطح پیشگیری در رابطه با معلولیت ها، از جمله ناشنوایی فعالیت می کندگفت:در حوزه پیشگیری از معلولیت ها وظیفه آگاه سازی و اطلاع رسانی به جامعه را به عهده داریم و تلاش می کنیم با ارائه اطلاعات، جامعه را حساس کرده و از ایجاد معلولیت ها جلوگیری کنیم.

 

ایزدپور با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری اجرای طرح غربالگری شنوایی سنین سه تا پنج‌در استان سمنان اجرایی شده است ابراز داشت: طی مدت مذکور در بخش غیر دولتی به ۱۷۰ کودک با اختلال شنوایی خدمات لازم ارائه‌شده است.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه به ۶۴ نفر خدمات جراحی و کاشت حلزون و تعویض قطعات داده‌شده است اضافه کرد: ارائه خدمات گفتار درمانی و تربیت شنیداری از طریق خرید خدمات از هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی به ۷۰ نفر، پرداخت کمک‌هزینه خرید سمعک به ۸۰ نفر و تهیه و تحویل باطری سمعک به تعداد ۵۰۰ عدد تنها بخش کوچکی از خدمات بهزیستی به جامعه هدف خود را شامل می‌شود.

 

وی مهم‌ترین مشکل پیش روی معلولان را اشتغال عنوان کردوافزود: رعایت قانون سه درصد استخدامی معلولان در دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به توانمند شدن آن‌ها کمک کند و این در شرایطی که در استخدامی معلولان برای پرداخت بیمه از سوی بهزیستی مساعدت لازم نیز خواهد شد.

کد خبر 978186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha