شاعران باید به دفاع مقدس نگاه آینده‌نگرانه داشته باشند

سردار یوسفی شیخ‌رباط با بیان اینکه شاعران باید به دفاع مقدس نگاه آینده‌نگرانه داشته باشند گفت: ما برای اینکه شناختمان را در زمینه دفاع مقدس بیشتر کنیم باید از صاحبان اصلی و گردانندگان اصلی جنگ بهره‌ها و اطلاعات را بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، نشست تخصصی واکاوی ادبیات (شعر) دفاع مقدس خوزستان ظهر امروز (چهارشنبه ۹ مهر) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، جمعی از شاعران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم تعدادی از شاعران به سرودن شعر خود در خصوص دفاع مقدس پرداختند و سپس «سردار عباس یوسفی شیخ‌رباط» با بیان اینکه باید از این استعدادهای درخشان در زمینه شعر بهره بیشتری ببریم اظهار کرد: یکی از نیازمندی‌های ضروری شعر دفاع مقدس شناخت کافی از ابعاد دفاع مقدس است تا بتوانیم متناسب با هر زاویه‌ای که مدنظرمان است با آن اطلاعات شعر را بسراییم و دیگران هم استفاده کنند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان افزود: شعر با ۲ گرایش دارای اهمیت و جایگاه است، اول اینکه وقایع جنگ و دفاع مقدس را برای اکنون بازگو می‌کنند و واقعیت‌هایی را که هنوز کسی نشنیده و آنها را لمس نکرده با شعر در افراد ایجاد می‌شود.

 

وی اضافه کرد: مساله دیگر نگاه به آینده است، بدین صورت که اگر جوانی در آینده بخواهد راه شعر را ادامه دهد اشعار شاعران امروز بر آنها تاثیر زیادی می‌گذارد؛ پس باید شاعران به دفاع مقدس نگاه آینده‌نگرانه داشته باشند.

 

سردار یوسفی با اشاره به اینکه ما برای اینکه شناختمان را در زمینه دفاع مقدس بیشتر کنیم باید از صاحبان اصلی و گردانندگان اصلی جنگ بهره‌ها و اطلاعات را بگیریم ابراز کرد: این اطلاعات می‌تواند در قالب جلسات مربوط به دفاع مقدس و یا بازدید از مناطق جنگی با همراه راویان جنگ باشد.

 

وی خوزستان را پایتخت دفاع مقدس دانست و خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد از کنش‌ها و واکنش‌ها در خوزستان اتفاق افتاده و بهترین راویان دفاع مقدس هم متعلق به خوزستان هستند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ابراز کرد: در زمینه تاریخ شفاهی بانوان به کمک نیاز داریم چراکه حجم کار در حوزه دفاع مقدس‌ به خصوص در حوزه تاریخ شفاهی کاری بسیار گسترده و فراگیر است که هم‌افزایی مهم‌ترین عامل شکل‌گیری آن است، پس باید لیستی از بانوان را در اختیار ارشاد قرار دهیم تا با مشارکت یکدیگر این کار را انجام دهیم.

 

وی تصریح کرد: در زمینه ساخت مستند یک موشن‌گرافی مربوط به خانم نگراوی که ۶ سرباز عراقی را اسیر کرد، تهیه کردیم که نمونه‌های آن در خوزستان زیاد بوده که نیاز است سراغ آنها برویم و مستند تهیه کنیم و در این راستا نیز یک تهیه‌کننده اعلام آمادگی کرده تا با تمام تجهیزات وارد کار شود.

 

در ادامه «محمد جوروند» با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس کشور با خوزستان آغاز شد عنوان کرد: هیچ کدام از استان‌ها به اندازه خوزستانی‌ها شاعر دفاع مقدس نداشتند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با نام بردن از تعدادی از شاعران پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: محمدعلی محمدی از شاعران دهه ۶۰ است که نام وی تاکنون شنیده نشده است؛ شاعران زیادی وجود داشتند که شعرهای آنها به چاپ نرسید.

 

وی با بیان اینکه در زمان جنگ با عراق شاعران عرب زیادی بودند که از ابتدای جنگ علاوه بر پاسداری شعر هم می‌سرودند یاد آور شد: نوحه‌های صادق آهنگران با اشعار علی معلمی همیشه در یادها می‌ماند؛ باید بر نوحه‌ها کار شود چون بسیار مهم است.

 

در پایان این مراسم از كتاب «بر پوستم كبريت بكش ابراهيم» تازه‌ترين مجموعه شعرهای سپيد عليرضا شكرريز رونمایی شد و همچنین از هفت نفر شاعر پيشكسوت عرصه دفاع مقدس خوزستان محمد بقالان، سليمان هرمزی، حسين عليپور، زينب طباطبايی، صديقه صنيعی، علی عبدی و وحيد كيانی تجلیل به‌عمل آمد.

 

کد خبر 978230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha