​تیشه بی رحمی سودجویان بر ریشه جنگل های هیرکانی/  شاخه های سوخته در آتش و ریشه های خشکیده از ترافل

قارچ ترافل «دُنبَلان» بهانه ای جدید برای سودجویان است تا تیشه بی رحمی خود را بر ریشه های درختان هیرکانی بکشند، حال پس از آتش سوزی های مکرر ریشه های درختان هیرکانی در سودجویی ترافل خشک می شود.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ شاید شما نیز به بهانه تفریح و طبیعت گردی به دل طبیعت زیبای جنگل های هیرکانی زده باشید و در این فضای سرسبز عرصه های منابع طبیعی گاهی فعالیت برخی از افراد تیشه به دست در حال خراشیدن و کنار زدن شاخ و برگ های افتاده از درختان نظرتان را جلب کرده باشد.

 

در ابتدا شاید تصور کنید این افراد دوست داران محیط زیست هستند که می خواهند شرایط را برای حاصلخیزی خاک و نفوذپذیری بیشتر باران در جنگل ها بهتر کنند اما وقتی از نزدیک فعالیت این افراد را می بینید، می بینید که این افراد با صدمه زدن به ریشه های درختان و شکستن نهال هایی تازه جوانه زده، به دنبال برداشت قارچ ترافل که در این منطقه به «دُنبَلان» معروف است سودای سودهای یک شبه را در سر دارند.

 

قارچ دُنبَلان (دنبالان یا ترافل یا خِئر) نوعی قارچ خوراکی گران ‌قیمت و کمیاب در دنیا محسوب می شود این قارچ دنبلان، که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ گیاهان  مثل درخت بلوط رشد می‌کند و شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و طبیعت و مزاج قارچ دنبلان یا ترافل خیلی گرم و خشک است و بیان شده است که قارچ دنبلان سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، پروتئین و فیبر است لذا در کشورهای اروپایی خواهان زیادی دارد از این رو گرچه در کشور ما مصارف زیادی ندارد ولی به شکل های مختلف گاهی به نام سیب زمینی و گاهی به شکل قاچاق از مرزهای کشور به مقاصد اروپایی ارسال می شود.

 

پرورش قارچ دنبلان بسیار دشوار است و این گران قیمت بودن آن را توجیه می کند، گفته می شود در برخی از استان های کشور مجوزی برای پرورش این قارچ صادر شده است تا با کشت درخت بلوط این قارچ را پرورش دهند اما در استان گلستان تقریباً از اوایل بهار تا فصل سرد سال ترافل از منابع طبیعی استان بدون هیچ قید و بندی برداشت می شد اما با توجه به اعتراض فعالان محیط زیستی از تیشه های برداشت ترافل و نابودی نهال های کوچک و صدمه به ریشه درختان ممنوعیت و مجازات هایی برای برداشت این محصول در استان گلستان ایجاد شد.

 

*پرورش قارچ ترافل جایگزین طرح برداشت چوب از جنگل

به نظر می رسد که می توان پرورش قارچ دنبلان را جایگزین طرح های برداشت جنگل کرد به شرط آنکه اراده ای برای نظارت و قانون مند شدن فعالیت پرورش ترافل در استان گلستان به وجود بیاید و گرنه ورود به این تجارت قطعا نابودی محیط زیست و منابع طبیعی را به همراه خواهد داشت و شاید خسارت غیرقانونی ترافل در سال های آینده بیش از آتش سوزی ها حیات جنگل های هیرکانی را به خطر بیندازد.

 

«ابوطالب قزلسفلو» در این خصوص می گوید: ترافل سیاه برای بسیاری از کارشناسان و مردم استان شناخته شده نبود و سال 95 و 96 به صورت قاچاق تحت عنوان سیب زمینی از مراکز رسمی به خارج از کشور صادر می شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: در سفر وزیر کشاورزی به استان به درخواست مسئولان استان بنا شد برای یک محدوده طرح برداشت ترافل تهیه شود و این محصول نیز کد صادراتی دریافت کرد و برای گمرک نیز شناسانده شد و کسی بنا بود که به صورت رسمی ترافل صادر کند باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی مجوز دریافت می کرد.

 

قزلسفلو تاکید کرد: قبل از این مصوبه ترافل به صورت غیررسمی صادر می شد و بیشتر نیز در شرق استان این اتفاق می افتاد و مراکز خرید در شهرستان کلاله و مراوه تپه وجود داشت.

 

وی با بیان اینکه در عرصه های جنگل کاری نیز بیش از ریشه های درختان بلوط قارچ ترافل کشف می شود، افزود: با همکاری دادستان مرکز استان گلستان و دادگستری شهرستان ها اقدامات خوبی را برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی ترافل انجام دادیم و با حضور فرماندهان انتظامی و استانداری گلستان جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد.

 

مدیرکل منابع طببعی و آبخیزداری گلستان در خصوص برخورد با متخلفان تأکید کرد: در گذشته مجازاتی که جریمه خاصی برای قاچاقچیان ترافل در استان در نظر گرفته شده باشد وجود نداشت و در ابتدا نسبت به ضبط اموال اقدام می شد اما با تعامل صورت گرفته با تعزیرات در سطح کشور برای این موضوع مجازات دیده شده و سازمان تعزیرات حکومتی حمل ترافل به خارج از کشور را  جرم اعلام کرد.

 

*ضبط ۴ هزار تیشه و شن کش از قاچاقچیان ترافل در گلستان 

قزلسفلو از کشف و ضبط ۴ هزار تیشه و شن کش از متخلفان برداشت ترافل در استان خبر داد و بیان کرد: این قارچ در عرصه های جنگلی از طریق شن کش و تیشه برداشت می شود و در حین برداشت به نهال های جوان آسیب وارد می شود.

 

وی تاکید کرد: از مرداد سال گذشته برداشت و حمل ترافل ممنوع اعلام شد و هیچ طرحی نیز برای برداشت ترافل از سوی سازمان جنگل ها اعلام نشده است.

 

«هادی هاشمیان» رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز در این خصوص می گوید: قارچ ترافل یک موضوع جدیدی است و یک نعمت خدادادی برای استان به شمار می رود و باید در صنعت و دولت پیش بینی های لازم برای برداشت و پرورش به شکل قانونی در نظر گرفته شود.

 

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: باید صنعت پرورش  و بهره برداری از ترافل در استان از طریق دولت پیش بینی شود و به طریق قانونی مشکلات آن حل شود و زمینه بهره مندی مردم به شرط آنکه با برداشت آن به جنگل و عرصه های منابع طبیعی آسیب وارد نشوده میسر شود.

 

*قانون ۶۹۰ مجازت اسلامی دست سودجویان ترافل را از عرصه های منابع طبعیی کوتاه می کند

هاشمیان بیان کرد: با وجود آنکه موضوع قارچ ترافل یک مبحث جدیدی است اینگونه نیست که بیان کنیم خلأ قانونی در برخورد با متخلفان وجود دارد گرچه برداشت این قارچ از عرصه های منابع طبیعی سابقه ندارد و اسم قارچ نیز در قوانین نوشته نشده است ولی می توانیم در برخورد با متخلفان از قانون 690 مجازات اسلامی بهره ببریم به شرط آنکه منابع طبیعی و محیط زیست در این خصوص اعلام جرم کنند.

 

وی تاکید کرد: به صورت کلی قانون برای برخورد با متخلفان وجود دارد و لازم نیست برای جزء به جزء مشکلات جامعه قانون گذاری شود چرا که قانون عمومی موجود است و استعلامی به مرکز حقوقی قوه قضائیه در خصوص برخورد با متخلفان برداشت ترافل در استان داشتیم و عنوان شد در صورتی که محیط زیست و منابع طبیعی اعلام جرم کنند این اقدام آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست محسوب می شود و دستگاه قضایی نیز حتما با آن برخورد خواهد کرد.

 

رئیس کل دادگستری گلستان تأکید کرد: از آنجایی که ترافل در عرصه منابع طبیعی استان وجود دارد و یک نعمت خدادادی است دولت و مسئولان اجرایی این صنعت را ایجاد کنند.

 

هاشمیان با بیان اینکه استان گلستان از خام فروشی آسیب می بیند، افزود: بسیاری از محصولات استان گلستان در بخش کشاورزی به صورت خام صادر می شود و در استان های دیگر فرآوری می شود و استان گلستان توفیق تبدیل آن را ندارد.

 

وی گفت: می توان شرایطی را ایجاد کرد تا مجامع محلی از مواهبی که استان دارد بهره مند شوند و سود حاصل از ترافل به جیب دلالان و سودجویان نرود و همچنین برداشت ترافل به شکل قانونی باشد.

 

به گزارش خبر نگار خبرگزاری شبستان، به نظر می رسد که در صورت عدم برخورد قاطع و جدی با قاچاقچیان ترافل ممکن است میزان تخریب و خسارت برداشت ترافل از عرصه های جنگلی بیش از آتش سوزی های عرصه های منابع طبیعی باشد، حال باید در انتظار نشست و منتظر تدبیر مسئولان در خصوص برداشت، حمل و قاچاق این قارچ باشیم؛ برداشتی که شاید در بستر قانون و مزارع پرورشی اتفاق بیفتد از آسیب های محیط زیستی جلوگیری کند و بتواند موجب رونق اقتصادی در استان گلستان شود.

 

کد خبر 978299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha