افزایش سرقت در سایه سهل انگاری

در حالی این روزها زمزمه های افزایش سرقت های خُرد در سایه سهل انگاری مردم استان خراسان جنوبی به گوش می رسد که البته با کمی دقت و خودمراقبتی می‌توان سارقان را در رسیدن به نیات شومشان ناکام گذاشت.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سرقت یکی از جرایمی است که ارتکاب آن در جامعه آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و شاید به همین دلیل است در هر روز که صفحه حوادث روزنامه ها را ورق می زنیم با انواع و اقسام سرقت‌ها و سبک های جدید برای ربودن اموال مردم مواجه می شویم که در همین اطراف ما به وقوع می پیوندد و ما از آنها بی خبریم.

 

زمزمه‌های افزایش سرقت های خُرد طی ماه‌های گذشته از شهرها و استان‌های مختلف به گوش می‌رسد. طبق برخی اظهارنظرها، سهل انگاری مردم نسبت به مراقبت از اموال، وضعیت آشفته اقتصادی، اعتیاد، بیکاری و حتی آزادی زندانیان و اعطای مرخصی به مجرمان و سارقان در پی شیوع ویروس کرونا می‌تواند از دلایل افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر باشد.

 

رشد ۲۸ درصدی سرقت در خراسان جنوبی

بنا به گفته فرمانده انتظامی خراسان جنوبی، میزان سرقت در استان طی 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته ‌است و بیشترین رشد سرقت مربوط به قطعات داخل خودرو، محصولات کشاورزی و سرقت منزل بوده است.

 

سرهنگ «ناصر فرشید» به رشد ۳۳ درصدی کشف سرقت ها در استان اشاره  می کند و می گوید: افزایش سرقت های خرد، هشداری برای شهروندان در خصوص رعایت بیشتر نکات ایمنی در پیشگیری از سرقت هاست که در بررسی کارشناسان پلیس سهم عمده ای از وقوع سرقت ها ناشی از بی احتیاطی مال باختگان در نگهداری از اموال شخصی بوده است.

 

سارقان خودرو در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن کمترین دقت و ایمنی را در نگهداری از خودروی خود در پیش گرفته و سارقان نیز از این غفلت، هر چند کوتاه، استفاده کرده و نیت خود را عملی می کنند. همچنین سارقان بیشتر به سمت طعمه هایی می روند که صاحبان آنها در کمال خونسردی و بی خیالی بدون رعایت نکات ایمنی، خودروهای خود را در مکانی پارک می کنند و سارقان از این فرصت طلایی استفاده کرده، با شگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می کنند. در سرقت های حرفه ای خودرو، سارقان ضمن باز کردن قفل، تمام سیستم های ایمنی را نیز قطع می کنند. سرقت از خودروها با شگردهای خاصی انجام می شود اما نکته قابل تامل در این نوع سرقت، غفلت مالباختگان و تیزبینی و سرعت عمل سارقان است.

 

سرقت خودرو در سه سوت!

حتی حرفه ای ترین سارقان هم به دنبال سرقت کم دردسر هستند. نصب لوازم ایمنی و بازدارنده مانند قفل پدال، سوئیچ مخفی، ردیاب و... باعث می شود سارقان از سرقت خودرو چشم پوشی کنند. پارک خودرو در محل دید و دسترس دوربین های مداربسته اماکن گام مهم دیگری در جلوگیری از سرقت خودرو است. پارک خودرو در محیط های خلوت و تاریک یا در یک نقطه به مدت طولانی، زمینه را برای سرقت از طریق بازکردن قفل ها، بریدن زنجیر، قطع دزدگیر و خنثی کردن سایر تجهیزات ایمنی فراهم می کند.

 

«احمد. ر» که خودرواش در یکی از خیابان‌های شهر به سرقت رفته است، می‌گوید: «روز روشن خودرو ام در در کنار یکی از خیابان ها پارک کردم، بعد از یکساعت برگشتم و دیدم خودروام نیست. پس از چند ماه پیگیری و دوندگی در حاشیه شهر، لاشه خودرو پیدا شد.»

 

وی با تاکید اینکه اینجا همیشه امنیت خوبی داشت طوری که ما بارها خودرو را بدون قفل پدال کنار خیابان می گذاشتیم اما هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد، می افزاید: اما حالا برایم تجربه تلخی شده که نباید با اعتماد و اطمینان کاذب نسبت به بحث امنیت و اینکه اموالمان به سرقت نمی‌رود هیچ‌گونه مراقبتی نداشته باشیم.

 

برخی از سارقان طعمه های خود را تنها از میان پرایدهای مدل پایین انتخاب می کنند و با استفاده از سوئیچ خودرو خودش در آن‌ها را باز و خودرو را سرقت می کند. البته گر چه ضعف ایمنی برخی خودروهای داخلی کار سارقان را آسان کرده اما با وجود ایمن سازی خودروها توسط مالکانشان، سارقان نیز شگردهایشان را به روز می کنند.

 

دزدی از ساختمان های نیمه کاره تا محصولات کشاورزی

یکی از دغدغه‌های کشاورزان روستاهای استان محافظت از محصولات باغی و زراعی خود است، زیرا در مواردی تمام دسترنج یک‌ساله آنها یک شبه توسط سارقان بر باد می‌رود و دیگر دستشان به هیچ جایی بند نیست. سارقان که اکثرشان معتاد هم هستند حتی از  ساختمان های نیمه کاره  و باز کردن شیرآلات اماکن عمومی مثل پارک ها، مساجد و حسینیه ها و مدارس هم دریغ نمی کنند و تلاش دارند تا با دزدی خرج موادشان را دربیاورند.

 

بفرماید منزل!

سرقت از منازل نیز  در استان از فراوانی بیشتری نسبت به سرقت های دیگر برخوردار است چرا که برخی از خانواده ها با سهل انگاری گمان می کنند، ترک منزل برای چند ساعت هیچ خطری نداشته و به هیچ عنوان نکات ایمنی لازم را برای پیشگیری از سرقت منزل رعایت نمی کنند و زمانی که به منزل باز می گردند با کمال تعجب شاهد به هم ریختگی در خانه به ویژه در اتاق های خواب می شوند. این در حالی است که سارقان در سرقت خانه ها از کوچک ترین غفلت ساکنان بهره می برند.

 

سارقان حرفه ای منزل که بیشتر طلا و اشیای قیمتی منازل را به سرقت می برند، در اعترافات خود به پلیس گفته بود که صاحب‌خانه ها خودشان سارقان را به منزل دعوت می کنند چرا که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، همچنین برخلاف تصور اکثر مردم بدون نیاز به گنج‌یاب وقتی وارد خانه شویم، راحت می ‌فهمیم که وسایل قیمتی و پول را کجا گذاشته‌ اند. برخی فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب، کابینت، یخچال و حتی گلدان ها مخفی می‌کنند، اما این محل ‌ها هم از نگاه ما دور نمی ‌ماند. آنها با این کار همه وسایل را در یک محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود!

 

متاسفانه دو مشکل در سرقت از منازلمان این است كه ما به هیچ عنوان حفاظت از منازل را جدی نگرفته ایم به ویژه اینكه در منازل بسیار ناامن هستند. دوم اینكه ما منازل خود را با بانک مركز اشتباه گرفته ایم و عمده سرقت های منازل طلا و پول است و آن هم به این دلیل است كه این اجناس به راحتی نقد می شوند و در زمان دستگیری سارق مالی برای بازگردانی اموال به مالباختگان وجود ندارد.

 

اما خود سارقان در اعترافات خود، همواره توصیه كرده اند كه خانه‌ ها باید در صورت امكان در ضد سرقت داشته باشند و افراد به هیچ وجه پول و طلا را در خانه‌ های خود نگهداری نكنند و گاوصندوق‌ های مطمئن و ضد سرقت تهیه كنند. پلیس نیز در توصیه های خود همواره به ایمن سازی خانه ها تاکید می کند، ایمن سازی خانه ها نه هزینه بر است و نه وقت گیر اما بسیاری از افراد در این زمینه تعلل کرده و وقتی گرفتار می شوند، به این نتیجه می رسند تا خانه خود را ایمن کنند.

 

سرقت آسان به واسطه سهل‌انگاری مردم در حفاظت از اموال

سرهنگ «غلامرضا حسینی» نیز در اولین جلسه کارگروه پیشگیری از سرقت خراسان‌ جنوبی می گوید: سهل شدن سرقت به واسطه عدم مراقبت مردم از اموالشان و فروش آسان مواد مسروقه از مهمترین دلایل افزایش سرقت در خراسان‌ جنوبی است.

 

به گفته رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی، متأسفانه برخی از مردم با یک اعتماد و اطمینان کاذب نسبت به بحث امنیت تصور می‌کنند که اموالشان به سرقت نمی‌رود و از این جهت هیچ‌گونه مراقبتی از دارایی‌شان به عمل نمی‌آورند. به عنوان مثال در یک روز در مرکز استان(بیرجند) چندین هزار خودرو بدون هیچ‌گونه اقدامات حفاظتی در کوچه‌ها و خیابان‌ها رها می‌شوند و مردم انتظار دارند در چنین شرایطی هیچ‌گونه سرقت خودرو و یا محتویات داخل خودرو اتفاق نیفتد.

 

وی ادامه می دهد: در یک مثال دیگر مالکان ساختمان‌های نیمه تمام به یک سهل‌انگاری کارتن و جعبه‌های کاشی و کیسه های سیمان و آهن آلات را بدون هیچ حفاظی در گوشه ساختمان رها کرده و انتظار دارند روز بعد آن را در همان جا مشاهده کنند.

 

حسینی از مردم خراسان‌جنوبی درخواست دارد در مکان‌ها و ساختمان‌هایی که نگهبان و حفاظی وجود ندارد، حداقل دوربین نصب کنند، می گوید: همکاری و همدلی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای کاهش سرقت‌ها در استان ضرورت دارد و اگر این همدلی برای کاهش سرقت‌ها وجود نداشته باشد با توجه به تورم و افزایش روز افزون قیمت ها متاسفانه شاهد افزایش بیشتر سرقت‌ها خواهیم بود.

 

آن گونه که از نتیجه این گزارش بر می آید، این است که پلیس به تنهایی قادر به کاهش سرقت نیست و  تنها راه کاهش سرقت و حتی به صفر رساندن آمارهای مرتبط به آن، بسیج همگانی تمام نهادها و سازمان های مرتبط است. از سوی دیگر اجرای طرح نگهبان محله و مشارکت مردم از طریق توجه و عمل به توصیه های کاربردی پلیس و مراقبت از اموال و ترغیب به استفاده از سیستم های بازدارنده در اماکن خصوصی و عمومی گام های موثری در پیشگیری از وقوع سرقت دارند.

 

 

 

کد خبر 978354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha