مذاکره تلفنی روسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان

سید مهدی فرشادان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان طی تماسی تلفنی با مخیتار هایراپتیان رییس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران گفتگو و رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید مهدی فرشادان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان طی تماسی تلفنی با مخیتار هایراپتیان رییس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران گفتگو و رایزنی کرد.

 فرشادان در ابتدای این تماس تلفنی، ضمن ابراز تاسف عمیق بابت درگیری نظامی ارمنستان و آذربایجان گفت: ما در گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از وارد شدن خسارات مالی و جانی به مردم بیگناه اعم از ارمنی و آذری بسیار متاثر و نگران هستیم و تحولات را با دقت پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ارمنستان و آذربایجان از همسایگان نزدیک و دوستان سنتی جمهوری اسلامی ایران هستند و بدون تردید ما صلح و ثبات این دو کشور را به نفع مردم منطقه می‌دانیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان همچنین گفت: جنگ راه‌حل مسئله قره باغ نیست و دو کشور همسایه باید ضمن مذاکره با تکیه بر قواعد و اصول حقوق بین‌الملل راهی برای برون رفت از این بحران پیدا کنند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کمک و میانجیگری میان دو کشور همسایه برای حل بحران را دارد و از طرفین انتظار داریم با درایت و حداکثر خویشتنداری نسبت به توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفتگوهای فیمابین اقدام کنند.

سید مهدی فرشادان در پایان بر اهمیت توسعه روابط پارلمانی ایران و ارمنستان تاکید کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط خود در سطوح مختلف با مجلس ارمنستان استقبال می کند و امیدواریم بعد از گذر از این بحران شاهد گفتگوهای بیشتر دو طرف برای تقویت همکاری‌های فیمابین باشیم.

مخیتار هایراپتیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران نیز در ابتدای این مکالمه تلفنی گزارشی میدانی از وضعیت درگیری‌ها ارائه کرد و گفت: از تلاش های کشورهای همسایه از جمله ایران برای گذر از این بحران تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: جامعه بین الملل برای حل این بحران باید ابتدا به توقف درگیری ها کمک کند تا زمینه های گفتگو میان طرفین فراهم گردد.

مخیتار هایراپتیان همچنین گفت: یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ما ورود گروه‌های تروریستی به منطقه در پی بحران پیش آمده است که می‌تواند خطر بی ثباتی و ناامنی در منطقه را به دنبال داشته باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران در پایان ضمن تبریک ریاست سید مهدی فرشادان بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور گفت: ما از همکاری میان گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور استقبال می‌کنیم و این گروه ها را عناصر مهمی برای تقویت همکاری های اقتصادی، فرهنگی، علمی و پارلمانی می دانیم لذا امیدواریم بعد از حل این بحران جلساتی برای مذاکره میان اعضای دو گروه در تهران و ایروان برگزار گردد.

کد خبر 978495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha