فعالیت جهادی بچه‌های مسجد در منطقه محروم هرندی/ تخصیص ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به توزیع سبدهای معیشتی

حجت‌الاسلام کارخانه با اشاره به برنامه‌ریزی فعالان کانون مسجد الهادی(ع) برای کمک مومنانه به منطقه محروم و آسیب‌پذیر هرندی، گفت: از ابتدای شیوع این ویروس نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک به یک هزار نفر در این منطقه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بسیاری از مساجد از بدو تاسیس و شکل گیری رویکرد و نگاهشان رسیدگی به نیازمندان، محرومان و کاهش آسیب های اجتماعی بوده است و بعد از بحران کرونا نیز فعالیت های جهادی این مساجد از تهیه و توزیع ماسک و ضدعفونی محلات تا دستگیری از نیازمندان موجب شد که صحنه‌های زیبایی از همدلی و همیاری را خلق کنند، یکی از این مساجد، مسجد الهادی(ع) در محله شوش میدان هرندی تهران است که با تلاش امام جماعت فعال این مسجد همواره تلاش شده مردم مسجد را پناهگاه اجتماعی خود و مرکزی برای رسیدگی به مشکلات و گرفتاری‌های خود بدانند. پیرامون فعالیت های جهادی مسجد الهادی(ع) در بحران کرونا و رزمایش مواسات و مبارزه با آسیب های اجتماعی گفت و گویی با حجت الاسلام «محمدعلی کارخانه»، امام جماعت مسجد و مدیر کانون فرهنگی هنری الهادی(ع) (واقع در میدان شوش‌) گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

با توجه به اینکه مسجد الهادی(ع) در منطقه هرندی که با فقر فرهنگی و آسیب های اجتماعی روبرو است، واقع شده، رویکرد و برنامه های این مسجد برای کاهش این مشکلات چه بوده است؟

 

با توجه به اینکه منطقه هرندی با آسیب های فرهنگی و فقر عاطفی بسیاری روبرو است و شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان محروم، یتیم و دارای والدین معتاد در این منطقه بسیار هستند، به همین جهت به همت دست اندرکاران و فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد الهادی(ع) که مدیریت 30 مسجد این منطقه را بر عهده دارد، برای این افراد برنامه های آموزشی، اردویی، نظامی برای سرگرمی آنها، مسابقات ورزشی برگزار می کنیم.

 

همواره تاکید کرده ام که منطقه هرندی منطقه ای جنگی است و ما اگر از سوی مسئولین مورد حمایت قرار بگیریم یا نه باید برای این افراد برنامه ریزی فرهنگی داشته باشیم. با تلاش های صورت گرفته فعالین مسجد توانستیم دیگر مساجد تحت پوشش را نیز همانند مسجد الهادی(ع) فعال کنیم و با بهزیستی، ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی(ره) هم رایزنی هایی برای کمک در حل مشکلات داشته ایم، اما با توجه به اینکه دشمن در این منطقه 40 سال است که فضاسازی های خود را کرده، حل تمام مشکلات این منطقه با امکانات کم امکان پذیر نیست.

 

در دوران قبل از انقلاب جوانانی همچون شهیدان بخارایی، حاج رضایی، متوسلیان و.. بزرگانی همچون رجبعلی خیاط در این منطقه پرورش یافتند و به  جهت آنکه دشمن از این منطقه سیلی خورده به همین جهت برای انحراف جوانان این منطقه سرمایه گذاری کرده است و ما هم نباید غافل شویم. منطقه هرندی دارای 140 شهید است که 80 خانواده شهید در این منطقه ساکن هستند، یکی از رویکردهای ما دیدار با خانواده شهدا و رسیدگی به مشکلات آنها است.

 

با شیوع ویروس کرونا فعالیت های جهادی فعالان این مسجد برای کمک رسانی به محرومان این منطقه به شکلی دنبال شده است؟

 

با ورود ویروس کرونا بسیاری از گروه های جهادی  مسجد الهادی(ع) در کنار جامعه پزشکی برای مقابله با این ویروس وارد، میدان شدند. معتقدم هر جا که مردم در خدمت مومنانه وارد عمل شدند، به نتیجه مطلوب دست یافتیم. از زمان آغاز این بحران هم فعالان کانون فرهنگی هنری الهادی(ع) و بچه های مسجد در آموزش، آگاه سازی مردم از طریق شبکه های اجتماعی، بروشور، پوسترو پیامک تلاش های گسترده ای کردند.

ضدعفونی مسجد و محلات با توجه به شرایط خاص این منطقه از نظر آسیب های فرهنگی و اجتماعی، سرکشی به خانواده شهداء، نیازمندان، بیماران و خانواده‌هایی که عزیزانشان را بعد از این بحران از دست دادند و یا بیمار داشتند، یکی از برنامه های مورد توجه بوده است که در حال حاضر نیز استمرار دارد. علاوه بر توزیع مواد ضدعفونی کننده میان مردم، گروه‌های جهادی مسجد، محلات دیگر را که متقاضی مواد ضدعفونی بودند نیز تحت پوشش کمک های خود قرار دادند.

 

نکته قابل توجه این است که ما برای تعدادی از افراد بیکار و جویای کار، اشتغال زایی و در بحث دوخت ماسک برای تعدادی از بانوان، کار فراهم کردیم، تا به صورت سازماندهی شده مشغول به کار شوند.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون چه میزان کمک و برای چه تعداد افراد کمک صورت گرفته است؟

 

از زمان آغاز این بحران کسانی بودند که گرفتار و فقیر بودند و وضعیت معیشتشان بدتر از قبل شد، زیرا منطقه هرندی منطقه محروم نشین است و عده ای بسیار از افراد این منطقه که دست فروش و کارگر هستند، در این بحران کار خود را از دست دادند، ما به فکر این افراد بودیم و توانستیم بانیان بسیاری را برای کمک به آنها پای کار آوردیم. از ابتدای شیوع این ویروس قریب یک میلیارد و 200 میلیون تومان به یک هزار نفر کمک رسانی انجام شده که 50 خیر در این زمینه مشارکت داشته اند. این کمک ها شامل توزیع بسته های ارزاق و سبدهای معیشتی بوده است.

 

در حال حاضر کمک رسانی به نیازمندان به صورت ماهیانه برای فقرایی که لیستی از آنها تهیه شده است، ادامه دارد و در حال جمع آوری کمک برای افرادی هستیم که کرایه خانه هایشان عقب افتاده و هزینه درمانشان را نمی توانند پرداخت کنند، هستیم.

 

رویکرد حمایتی کانون مسجد الهادی(ع) برای دانش آموزان مدارس با توجه به فقر فرهنگی منطقه هرندی چیست؟

 

به مناسبت بازگشایی مدارس به 400 دانش آموز لوازم التحریر اهدا کردیم. از طرفی از 600 دانش آموز ممتاز تحصیلی تجلیل کردیم. برگزاری مسابقات فرهنگی برای دانش آموزان و قرائت قرآن توسط نوجوانان و تقدیر از آنها از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان است.

 

برنامه عزاداری ماه های محرم در مسجد الهادی(ع) به چه شیوه ای برگزار شد؟ رویکردتان برای دهه پایانی ماه صفر چیست؟

 

ما از ابتدای ماه رمضان یک هزار غذا به صورت روزانه در افطار میان مردم توزیع کردیم، بعد از ماه مبارک رمضان تلاش شد که این برنامه شب های جمعه در مسجد استمرار یابد و ما هر هفته شب های جمعه یک هزار غذا در این مسجد پخت و در میان نیازمندان توزیع می کنیم، از طرفی نان صلواتی نیز میان نیازمندان توزیع می شد که این رویکرد در ماه های محرم و صفر نیز استمرار دارد به گونه ای که به جای توزیع اطعام حسینی در میان عزاداران اربعین حسینی، در نظر داریم غذای گرم میان نیازمندان توزیع شود.

 

کد خبر 978949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha