مناظرات در امریکا بسیار تعیین کننده در نتایج انتخابات است

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مناظرات در امریکا بسیار تعیین کننده در نتایج انتخابات است، گفت: انتخابات آمریکا در زمان مقرر برگزار می شود و هیچ چیزی نمی تواند زمان انتخابات را به تأخیر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابراهیم متقی در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با بیان اینکه مناظره ها بخشی از فرایند رقابت های انتخاباتی در آمریکا محسوب می شود، افزود: اینکه احزاب و کاندیداها چه روحیات, اهداف و خلقیاتی دارند و چگونه هدف خود را تبیین می کنند و چه تأثیری در فضای ذهنی جامعه آمریکا به جا می گذارند، در زمره موضوعات بسیار تعیین کننده نتایج انتخابات است. در سال 2016 الگوی رفتاری «دونالد ترامپ» و چگونگی کاربرد مفاهیم، موقعیتش را ارتقاء داد.

 

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل با اشاره به اینکه جامعه آمریکا نسبت به دونالد ترامپ, تجارب تلخ و شیرین دارد، گفت: ترامپ در این کشور، مقتدر ظاهر شد و جامعه آمریکایی، رئیس جمهور مقتدر را دوست دارد و برای به قدرت رسیدن یک فرد مقتدر، تلاش می کند اما فضای روشنفکری آمریکا، رسانه ها، خبرگزاری ها، واشنگتن دی سی، الگوی رفتاری و نگاهش نسبت به ترامپ با توده های عمومی جامعه آمریکا کاملاً متفاوت است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ با بیماری کرونا مواجه شد، افزود: اگر کرونا شکل نمی گرفت و فضای اقتصادی آمریکا با روندهای معکوس روبرو نمی شد و رشد اقتصادی که دونالد ترامپ برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده بود، ادامه می یافت، پیروزی ترامپ، اجتناب ناپذیر بود اما در مناظره انتخاباتی نخست، نتوانست به اهداف خود برسد.

 

وی گفت: بایدن در حد یک رئیس جمهور تلقی نمی شود، او شرایط جسمی و فضای ذهنی، هوشمندی, تحرک و تحکم مورد پسند جامعه آمریکا را ندارد اما در فضایی که ترامپ، موقعیت خود را از دست بدهد طبیعی است بایدن می تواند جای ترامپ را در افکار عمومی تا حدی پر کند.

 

متقی با اشاره به اینکه انتخابات آمریکا در زمان مقرر برگزار می شود و هیچ چیزی نمی تواند زمان انتخابات را به تأخیر بیندازد، افزود: اگر بیماری ترامپ ادامه یابد و نتواند در مناظره ها شرکت کند حزب جمهوریخواه باید تصمیم بگیرد که چه اقدامی انجام دهد و معاون ترامپ؛ مایکل پنس، نقش اساسی را ایفا می کند زیرا جایگاه ساختاری او از ترامپ هم بالاتر بوده و آدم بسیار متعصبی است و بیشتر از ترامپ, شخصیت یک رئیس جمهور تکنوکرات را دارد و به شدت خشن است و می تواند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری خواه، معرفی شود.

 

وی افزود: اما شرایط به گونه ای است که به احتمال زیاد ترامپ, بازسازی فیزیکی می شود اما با این حال, اعتبار قبل را ندارد زیرا جامعه آمریکا کاندیدا و رئیس جمهور قدرتمند و نافذ را می خواهد.

 

متقی درباره حساسیت رأی گیری پستی برای ترامپ و جمهوریخواهان گفت: ترامپ و طرفداران او بیشتر در صحنه هستند و در روز رأی گیری هم، رأی آنها نقد هست و همچنین فضای رأی گیری پستی مربوط به کسانی است که تمایل کمتری برای حضور در صحنه انتخابات دارند.

 

متقی تصریح کرد: شخصیت و شرایط فیزیکی بایدن به گونه ای نیست که جامعه را بسیج کند و نطق آتشین ندارد و همچنین در دوره گذشته حزب دموکرات انتخاب های خیلی بدی مثل سندرز و هیلاری کلینتون انجام داد در حالی که می توانست کاندیداهای خیلی قوی تر در برابر کاندیداهای حزب جمهوری خواه معرفی کند.

 

این استاد دانشگاه گفت: حزب دموکرات و سیستم حزبی در آمریکا در یک وضع بحران قرار دارد. بایدن از 30 سالگی عضو مجلس سنای آمریکا و هشت سال معاون ریاست جمهوری بوده است و پیشینه بسیار فعالی دارد.

 

متقی ادامه داد: فضای اجتماعی آمریکا نسبت به حکومت، نگاه خوبی ندارد و امروز بحران در چندین سطح وجود دارد به صورتی که فرید زکریا مفهوم دولت ضعیف را برای آمریکا بکار می برد چون اعتماد و شفافیت وجود ندارد و زمامداران آن انسان های بی رحمی هستند که قصد فریب جامعه را دارند.

 

وی تصریح کرد: بخشی از جامعه آمریکایی در فضای انتقاد قرار دارد و بخشی دیگر در فضای فریب خوردگی وبقیه اعلام می کنند که فعلاً مشارکت خواهند کرد. مسأله اصلی که امروز در آمریکا وجود دارد، بحران دولت است.

 

متقی درباره عدم پذیرش احتمالی نتیجه انتخابات در آمریکا گفت: هر کاندیدا باید حداقل 270 کارت الکترال را ارائه دهد و تخصیص کارت الکترال به ایالت ها به این شکل است که مجلس نمایندگان آمریکا 435 عضو دارد و 100 نفر هم عضو مجلس سنا هستند و به ازای این اعضاء، 535 کارت الکترال به این ایالت ها داده می شود که بر اساس تعداد اعضای مجلس نمایندگان به اضافه دو یا مجلس سنا است و سه کارت الکترال هم برای واشنگتن دی سی هست که در کنگره نماینده ای ندارد.

 

وی افزود: هر ایالت کارت الکترال مشخصی دارد و هر کاندیدابی که بیشتر رأی بیاورد پیروز همه کارت الکترال است چون با این سیاست، اراده ایالت ها قوی خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه درباره بروز بحران در انتخابات آمریکا ادامه داد: مرجع کنترل بحران، مرکزیت الکترال کالج است و در توزیع آراء دخالت ندارد ولی در تخصیص آرای الکترال نظر خواهند داد.

 

متقی درباره احتمال دخالت دارندگان آرای الکترال برای تعیین رئیس جمهور گفت: فضای آمریکا بحرانی است و ترامپ هم ادعای محبوب قلب ها را دارد و تمایل دارد در صورت به نفع نبودن انتخابات به زیر میز بازی بزند. حوزه های مرکزی قدرت و نهادهای مربوط به نظارت که در قالب الکترال کالج هستند فضا را کنترل خواهند کرد.

کد خبر 979119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha