اجرای طرح «حسرت اربعین» در کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی

حجت الاسلام سبزه‌کار از اجرای طرح «حسرت اربعین» با تلفیقی از برنامه های متعدد مجازی و حضوری در سطح کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان جنوبی به مناسبت ایام اربعین حسینی خبر داد.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به ویژه برنامه های ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی به مناسبت اربعین حسینی، گفت: در سالیان گذشته کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در پیاده روی اربعین به زائران اباعبدالله الحسین(ع) با عنوان «مواکب الاتحاد» خدمت رسانی می کردند اما امسال با توجه به لغو حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع کرونا، از برپایی مواکب در کشور عراق برای خدمت به زائران حسینی محروم هستیم.

 

مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی از اجرای طرح «حسرت اربعین» با تلفیقی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مجازی و حضوری خبر داد و گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده ویژه اربعین حسینی برگزاری طرح ملی احسان قرآن با عنوان محوری «الحسین سفینة النجاة» است که از هفتم مهرماه آغاز شده و تا اربعین حسینی ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح شامل برگزاری محفل انس و ختم قرآن کریم است، افزود: ثواب تلاوت قرآن کریم به روح شهدا و اسرای کربلا و همچنین به روح شهدای مقاومت به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هدیه می‌شود.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار با بیان اینکه نمایشگاه عکس و پوستر «چرا امام حسین (ع) در کربلا تنها ماند؟» در سطح مساجد استان برپا می شود، عنوان کرد: این نمایشگاه عکس بصیرت عاشورایی به صورت هماهنگ و چرخشی در سطح مساجد مختلف برای بازدید عمومی مردم برپا خواهد بود.

 

مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی متعدد ویژه ایام اربعین حسینی طراحی شده است، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از درس های بزرگ عاشورا است چرا که امام حسین(ع) در تبیین و تفسیر علل قیام و خروج علیه حاکمیت دولت و خلافت یزیدی می‌فرماید: «انّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا وَ لا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی أُمَّهِ جَدّی. أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ المُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَهِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیطالب؛ من برای خوشگذرانی و خودخواهی و خودرأیی و ایجاد ظلم و فساد خارج نشدم، بلکه فقط برای نجات و صلاح امت جدم محمد خارج شدم. می‌خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و به شیوه جدم محمد و پدرم علی بن ابی طالب حرکت کنم».

 

وی تاکید کرد: در همین راستا مسابقه كتابخوانی «واجب فراموش شده» با محوريت راهبردهای مقام معظم رهبری پيرامون این دو فریضه واجب الهی برگزار می شود.

 

مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های طرح حسرت اربعین در سطح استان برگزاری کنگره ملی شعر آیینی «سوگواره ایل» است، افزود: فراخوان این سوگواره با موضوعات سیره پیامبران و ائمه اطهار و اولیا، ادعیه، مناجات ها، مفاهیم قرآن، محرم و صفر، شعر آیینی و مقاومت و بیداری اسلامی به شعرا و کانون های فرهنگی و هنری سطح استان اطلاع‌رسانی شده تا سروده های خود را به دبیرخانه کنگره ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال کنند.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار مهلت ارسال آثار را  ۱۷ مهرماه جاری مقارن با ۲۰ صفر و اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: اختتامیه این سوگواره ۲۵ مهرماه جاری همزمان با رحلت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) برگزار می شود.

 

وی از اجرای گروه های سرود «همصدا با اربعین» در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان و انتشار آن در فضای مجازی خبر داد و تصریح کرد: همچنین در ادامه برگزاری سه شنبه های تکریم به مناسبت اربعین حسینی در قالب طرح «ایران قوی» از نخبگان فرهنگی، اجتماعی و علمی استان تجلیل می شود.

 

مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های ایام اربعین توجه ویژه به فراخوان بین ‌المللی «روح مقاومت» در زمینه های وصیت نامه امام خمینی (رضوان الله علیه)، سرداران شهید سلیمانی و عماد مغنیه است.

 

به گفته وی اعضای کانون های فرهنگی و هنری استان می توانند آثار خود را در قالب فیلم، عکس نوشته، صوت و کلیپ با محورهای اعلام شده در سایت «بچه‌ های مسجد بارگذاری کنند.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار  با اشاره به اینکه شعار امسال اربعین «الحسین سفینه النجاه» است، گفت: برپایی مراسم عزادای خانوادگی، دلنوشته به امام حسین(ع)، برگزاری پویش مجازی « هر خانه یک حسینیه» و پویش «ما ملت امام حسینم» و رونمایی از مستند از فردوس تا فردوس از دیگر برنامه های اجرایی پیش بینی شده ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی در طرح «حسرت اربعین» است.

 

 

 

کد خبر 979177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha