ضرر ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مرغداران از کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی

خیریه گفت: صنعت طیور متأسفانه به علت شیوع بیماری کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی دستگاه‌های دولتی خصوصا ستاد تنظیم بازار دچار ضرر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در نیمه نخست سال جاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید حسین خیریه » شامگاه (۱۳ مهر) در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت طیور و صنایع وابسته آن در استان خراسان جنوبی رشد مطلوبی داشته و زنجیره کامل طیور در استان ایجاد شده است به نحوی که در تمام بخش‌ها حدود ۷۰ درصد مازاد بر مصرف استان تولید دارد و به سایر استان‌ها و کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه صنعت طیور  متأسفانه به علت شیوع بیماری کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی دستگاه‌های دولتی خصوصا ستاد تنظیم بازار دچار ضرر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شده است، گفت: در این راستا واحدهای تولید مرغ مادر که دارای اهمیت فراوان در زمینه تولید گوشت سفید کشور است صدمه بیشتری دیدند به گونه ای که جوجه تولیدی خود را با ۲ هزار تومان زیرقیمت تمام‌شده به بازار عرضه کردند و  در نیمه نخست امسال زیان وارده بر این بخش بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی با انتقاد از اینکه سرمایه‌گذاران در صنعت طیور هیچ گونه اختیاری بر میزان تولید، توزیع، قیمت‌گذاری، سن حذف گله و تأمین نهاده‌های مصرفی خود را ندارند، افزود: ارگان‌های دولتی تصمیم‌گیرنده نهایی در این صنعت هستند که این اقدام صنعت طیور را به بحران و ورشکستگی نزدیک کرده است.

 

خیریه با تاکید بر اینکه درخواست مرغداران از وزیر جهاد کشاورزی پرداخت خسارت به مرغداران برای برون رفت از این مشکل است، ادامه داد: همچنین برای رفع مقطعی مشکل مرغداران تقاضا می شود تحویل نهاده‌های اصلی ذرت، سویا و جوی مصرفی به مدت ۲ ماه به صورت امانی با دریافت ضمانتنامه بانکی ۲ ساله به پشتیبانی امور دام واگذار شود تا کمکی به تأمین نقدینگی فعالان این صنعت شده و بتوانند از بحران عبور کنند.

 

این فعال صنعت مرغداری خراسان جنوبی با گلایه از نحوه توزیع نهاده‌های دام و طیور به خصوص سویا از طریق سامانه بازارگاه، تصریح کرد: متأسفانه نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و مرغداران برای تامین نهاده مورد نیاز مجبور به خرید از بازار آزاد هستند.

 

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۵۴ تا ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته  واردات سویا داشته ایم و این مسئله باعث کمبود شدید و افزایش قیمت سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۱۴ هزار تومان شده و قیمت ذرت نیز از ۱۵۰۰ تومان به ۳۶۰۰ تومان رسیده است.

 

خیریه با بیان اینکه کمبود نهاده در صنعت مرغداری باعث کاهش تولید و کاهش کیفیت محصول شده است، افزود: جهت جلوگیری از سوءاستفاده دلالان و تولید محصول با کیفیت که باعث افزایش بازدهی تولید و صرفه‌جویی یک میلیون تنی نهاده‌ها خواهد شد، پیشنهاد می‌شود خام‌فروشی نهاده‌های دام و طیور در مدت ۲ساله تعدیل و نهاده‌ها به کارخانه‌های تولید دان واگذار شود تا کنترل نهاده‌ها توسط کارخانجات از بازارگاه صورت گیرد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در پایان گفت: با توجه به کمبود نهاده‌ها در استان، درخواستی به استاندار تحویل شد که در نشست با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۲۰ هزار تن نهاده از طریق پشتیبانی امور دام به کارخانه‌های تولید دان تحویل شود اما تاکنون بیش از نیمی از حواله تحویل نشده است که درخواست تحویل سریعتر آن را داریم.

کد خبر 979526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha