استفاده از هوش مصنوعی در  علوم اسلامی بررسی می شود

طوسی از واکاوی چگونگي بهره گيري از هوش مصنوعي در علوم اسلامي در برنامه فقه پویا خبر داد.

«محمد جواد طوسي» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به تهیه برنامه فقه پویا در رادیو معارف گفت: این برنامه در هفته جاری به موضوع هوش مصنوعي و علوم انساني اسلامي  خواهد پرداخت.

 

تهیه کننده برنامه فقه پویا ادامه داد: در این برنامه قرار است به موضوعاتی از جمله چگونگي بهره گيري ازهوش مصنوعي در اجتهاد ،‌اسلام و بهره گير از علوم بشري و ...بپردازد.

 

طوسی یادآور شد: اين برنامه  همچنین نگاهي خواهد داشت به همايش هوش مصنوعي و علوم اسلامي كه قرار است به زودي برگزار شود.

 

تهیه کننده برنامه فقه پویا ادامه داد: این برنامه ضمن اینکه چرايي و ضرورت برگزاري اين همايش  را بازگو خواهد کرد، قرار است به این پرسش نیز پاسخ دهد كه ايا هوش مصنوعي ابزاري در خدمت اجتهاد است يا جايگزين مرجع و مجتهد؟

 

طوسی با اشاره به کارناسان برنامه ادامه داد: حجج اسلام دكتر عسگر ديرباز،‌دكتر محمد حسين بهرامي و دكتر بهروز مينايي بيدگلي قرار است به سوالات مطرح شده پاسخ دهند.

 

وی با اشاره به زمان پخش برنامه افزود: این برنامه با موضوع هوش مصنوعی در  علوم اسلامی از امروز(دوشنبه 14 مهر) تا چهارشنبه از ساعت 14:50 روی آنتن راديو معارف خواهد رفت.

 

لازم به ذکر است هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی‌اش آن است که ماشین‌های هوشمندی تولید کند که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

 

هوش مصنوعی که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند.یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است؛ ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند. همچنین برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار در ۲۰ سال آینده تنها ۸ درصد امکان اتوماسیون شغلشان وجود دارد. محققین براین باوراند که نهایتا مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ای هوشمند جایگزین خواهند شد؛ برنامه ای که می‌تواند کدها را خود کپی کند، بنویسد و آن‌ها را بهبود بخشد.

کد خبر 979585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha