حفظ سبک زندگی روستایی به رونق زندگی در این بخش نیاز دارد

حفظ سبک زندگی و فرهنگ روستایی به برنامه ریزی و حمایت از رونق زندگی در این بخش نیاز دارد تا اینکه مهاجرت ها به شهر کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، روستا یکی از بخش های مهم هر کشور و یکی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی نیز محسوب می شود و اگر به نیازهای این مناطق به خوبی و به موقع رسیدگی شود و سیاست های غلطی مثل تبدیل روستا به شهر اجرا نشود آنگاه شاهد حیات سبک زندگی روستایی خواهیم بود.

 

زندگی در روستاها مبتنی بر ارزش ها و باورهایی است که بخش زیادی از از این دیدگاه ها در زندگی شهری فراموش شده و به دنبال آن آسیب های اجتماعی فراگیر و توسعه پیدا کرده است.

 

زندگی و روابط فردی و اجتماعی تنها به عنوان سبک زندگی مطرح نیست بلکه نوع معماری و سبک مسکن سازی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در زندگی روستایی تراکم سازی معنایی نداشته و همواره به فضای سبز و حیاط منازل به عنوان فرصت های استراحت و تجدید روحیه توجه شده است.

 

کارشناسان اجتماعی معتقدند که با احیا زندگی روستایی فرهنگ ها و ارزش های اصیل رشد پیدا می کند و با کاهش مهاجرت از روستا به شهر معضلات اجتماعی و دغدغه های زندگی شهری برای خانوارهای این منطقه رفع خواهد شد اما برای تحقق آن باید زیرساخت ها از نظر فرهنگی، عمرانی و خدماتی توسعه پیدا کند.

 

*توسعه زیرساخت های برای رونق زندگی در روستاها

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به مدل زندگی روستایی و تفاوت آن با زندگی شهری، گفت: فرهنگ های مهم زندگی و عمرانی در این بخش برای سلامت اجتماعی جامعه نیاز است.

 

«علی رحمانی» سیاست تبدیل روستا به شهر را یک دیدگاه و نظریه غلط و با مقاصد سیاسی بیان کرد و افزود: توسعه شهری باید متناسب با ظرفیت و شرایط باشد و نباید بافت ارزشمند و قدیمی روستاها را به معماری خارجی تبدیل کنیم و باورها را تغییر دهیم.

 

وی توجه مسئولان به حوزه روستایی را یک ضرورت برای رفع بسیاری از چالش های اجتماعی و تسهیل زندگی برای مردم آن مناطق بیان کرد و گفت: با حمایت هایی که از حوزه روستایی در دولت تدبیر و امید شده شاهد کاهش مهاجرت و البته مهاجرت معکوس از شهر به روستا بوده ایم.

 

رحمانی با بیان اینکه بازگشت 12 درصدی جمعیت روستایی و توسعه ساکنین این مناطق در چشم انداز کشور پیش بینی شده، یادآورشد: برای فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و زندگی در روستاها تصمیم گیری و اعتبارات و زیرساخت های لازم فراهم شده است.

 

با وجود حمایت های دولت برای توسعه زیرساخت ها و رونق زندگی در بخش روستایی اما آسیب هایی نیز در این بخش مثل ساخت و سازهای غیرمجاز به وجود آمده که می تواند شرایط معماری و زندگی را در این مناطق به هم بریزد و باید مسئولان نسبت به آن تدبیر کند که مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان در پاسخ به این معضل گفت: نظارت بر ساخت و سازهای باید توسط دهیاری ها انجام شود و با بازنگری در قانون جدید، جرایم ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در اختیار دهیاری ها قرار می گیرد تا اینکه از این محل برای تعیین حق الزحمه و نیروی نظارتی بر ساختمان سازی برنامه ریزی شود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضرهزینه این جرایم به حساب خزانه کشور واریز می شود و با توجه به محدودیت و یا عدم وجود نیروی انسانی در دهیاری ها امکان نظارت به صورت کامل وجود ندارد.

 

*آرامش را در زندگی روستایی تجربه کنید

 

شلوغی و تلاطم فعالیت روزانه شهرنشینان آن ها را در آرزوی ساعاتی آرام و بدون دغدغه قرار داده و به همین خاطر برخی از مردم از شهرهای مختلف با خریدن خانه های روستایی آخر هفته ها و یا برخی از زمان خود را در خانه دوم خود در روستاها سپری می کنند.

 

آرامش و سلامت آب و هوا در روستایی، زندگی را با طعم دیگری به مردم می چشاند که در امید به زندگی و کاهش افکار منفی و پر استرس موثر است و از این جهت باید بستر برای توسعه گردشگری روستایی فراهم شود تا با ارائه خدمات در این بخش، درآمدزایی برای مردم روستاها نیز ایجاد شود.

 

*گردشگری روستایی برای فعالیت اقتصادی روستاها

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان طرح بوم گردی را به عنوان پروژه موفق در توسعه گردشگری روستایی این استان معرفی کرد و گفت: 100 روستا در استان اصفهان با هدف گردشگری دارای طرح هادی هستند و دیگر مناطق دارای این توانایی در حال شناسایی و انجام اقدامات لازم هستند.

 

«فریدون الهیاری» ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از عرصه های اقتصادی درآمدزا و بدون دغدغه آلایندگی و مسائل زیست محیطی است که نوع سبک زندگی و شرایط هر منطقه را معرفی می کند.

 

وی ادامه داد: این حوزه در توسعه درآمدزایی و اقتصاد خانوارهای روستایی مهم بوده و استان اصفهان در این عرصه دارای جایگاه ویژه است اما رونق بیش از گذشته این صنعت در بخش روستاها به مشارکت مردم و مسئولان محلی نیاز دارد.

کد خبر 979995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha