۲۰سال سند شناسی توسط«محسن جعفری مذهب»

۱۶مهر ماه سومین سالگرد درگذشت محسن جعفری مذهب، پژوهشگر، مورخ و ایران شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت،«محسن جعفری مذهب» در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در شهر رشت متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان برد و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تهران شد. سال ۱۳۶۸ لیسانس تاریخ گرفت و در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی ارشد در رشته تاریخ را از دانشگاه مشهد اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، وارد دانشگاه شهید بهشتی شد و دکترای تاریخ خود را در سال ۱۳۸۵ از آن دانشگاه دریافت کرد.

 

وی با دایرة المعارف بزرگ اسلامی دانشنامه جهان اسلام، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، موسسه تاریخ معاصر ایران و صدا و سیما نیز همکاری داشت.

 

جعفری مذهب بیش از ۲۰ سال با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان عضو هیئت علمی همکاری مستمر داشت و در برگزاری کنفرانس ها و همایش های داخلی و خارجی در حوزه های ایران شناسی، فعالیت های بسیار موثری انجام داد.

 

عرصه تخصصی پژوهشی جعفری مذهب، در تاریخ عصر مغولان و تیموریان آسیای مرکزی بود ولی وی به‌جز شناخت نسخه های خطی دوره یاد شده، یک سکه شناس متبحر بود و مقالات و تالیفاتی در این راستا از وی به یادگار مانده است.

 

از وی مقالاتی در نشریات؛ گیله وا، گیلان ما، فرهنگ گیلان، ره آورد گیل و دیلمان باقی مانده است. محسن جعفری مذهب ، ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۶ درسن ۶۰سالگی پس از مدت ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری تومور مغزی، زندگی را بدرود گفت.

کد خبر 980285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha