چهل سالگی دفاع مقدس نماد صبوری و استقامت ملت ایران است

حجت الاسلام نصیر الاسلامی با بیان اینکه یاد و نام شهدا در کوچه و خیابان روحیه سلحشوری و مقاومت را در مردم زنده نگه می دارد گفت: چهل سالگی دفاع مقدس نماد صبوری و استقامت ملت ایران است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: هشت سال جنگ تحمیلی که از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می شود با وجود تمام فشارها و کمبودهایی که بر مردم ایران وارد کرد اما توانست ملت ایران را در مواجه با مشکلات امروز کشور آبدیده کند و قدرت ایستادگی و مقاومت مردم کشور را در شرایط سخت و بحران های پیش رو بالا ببرد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «سعید نصیرالاسلامی» معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

موفقیت ما در هشت سال دفاع مقدس چه تاثیری در رفتار مردم داشته است.

با شرایطی که امروز جامعه و کشور با آن مواجه است و مسایلی که هر روز با آن درگیر هستیم اگر در موضوع جنگ هشت ساله که به دفاع مقدس از آن یاد می شود، موفق بودیم، دستاورد مهمی را  درجامعه امروز داشته و آن این است  که ما در تمام زمینه ها مردمی مقاوم و با قدرت تاب آوری بالا داریم.

 

تجربه هشت سال دفاع مقدس چه دستاوردی و تجربه ای را برای کشور رقم زد؟

در حقیقت اگر ما جنگ را نمی دیدیم و آن را تجربه نمی کردیم، در برابر سختی های امروز، تحریم ها، جنگ اقتصادی، جنگ نرم که از جمله فشارهای وارده بر کشور است دوام نمی آوردیم.  در حقیقت ما با جنگ هوشمند ترکیبی بر علیه کشور مواجه هستیم اما می بینیم که مردم 100 درصد در مقابل این تهاجم ها ایستاده اند و یکی از دلایل آن را می توان تاب آوری و ایستادگی امروز مردم دانست که از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس در جامعه  عنوان می شود که دنیا شاهد آن است.

 

مردم امروز چه درسی از دفاع مقدس می گیرند؟

مردم در دفاع مقدس با سختی ها و تنگناهای جنگ آشنا شدند و امروز وقتی سختی های خود را در مواجهه با دشمن می بینند، می گویند هنوز به سختی های دفاع مقدس نرسیده ایم. وقتی خود را با نداشتن اسلحه در مقابل دشمن در دفاع مقدس مقایسه می کنند، خود را با سختی های آن  روز مقایسه می کنند. روزی در جنگ ما هیچ تجهیزات و سلاحی نداشتیم و دشمن به تمام سلاح های روز مجهز بود اما امروز به حمدالله از جهت نظامی و تجهیزات آن، علوم و فناوری پیشرفته کرده ایم. در حقیقت دفاع مقدس آیینه ای است که ما امروز خود را با آن مقایسه کنیم و ببینیم که چگونه امروز و در چه شرایطی از کشور دفاع می کنیم.

 

یاد آروی نام شهدا در کوچه و خیابان ها را چگونه توصیف می کنید؟

از مهمترین دستاوردهای ما از دفاع مقدس این است که در هر کوچه ، کوی و برزن نام و نشانی از شهدا می بینیم. این نام و نشان می تواند جامعه ما را سر پا نگه دارد، وقتی در هر گوشه ای جمله و یا عکسی از شهید می بینیم، روح حماسی در افراد جامعه تازه می شود و این از دستاوردهای معنوی دفاع مقدس است که موجب عزت مندی، تاب آوری و مقاومت ملت ایران است.

 

 

چهل سالگی دفاع مقدس  نماد چیست؟

 چهل سالگی  دفاع مقدس نماد مقاومت و مظلومیت ملت ایران است که امروز نیزهمچنان این مظلومیت باقی مانده است. چهل سالگی نماد صبوری و استقامت ملت ایران است. وقتی به لحظات دفاع مقدس نگاه می کنیم، چیزی جز مقاومت، غیرت و ایستادگی رزمندگان نمی بینیم و می دانیم که رزمندگان ایستادند و مردانه ماندند تا ما خم نشویم و امروز کشور ایران اسلامی باقی بماند.

 

رفتار ایران در هشت سال دفاع مقدس در رعایت ضوابط انسانی چگونه بود؟

همواره رزمندگان ما در دفاع مقدس انسانیت و اخلاق انسانی را رعایت کردند در حالی که ما در دفاع مقدس شاهد بمباران شیمیایی دشمن بودیم. این جنگ روح وحشی گری دشمن را نشان داد که با تمام عِده و عُده بر ما حمله کرد و از طرفی شاهد مظلومیت و صبوری ملت ایران هستیم اما در نهایت ایران اسلامی در مقابل دشمن ایستاد و با اخلاق دینی و اسلامی در این جنگ پیروز شد ، ما در این جنگ کوچکترین رفتاری که می توانستیم با دشمن داشته باشیم و بر آنها غلبه کنیم، انجام ندادیم زیرا دین اسلام به ما این اجازه را نداده است که با کشتن و آزار و اذیت اسرا به اهداف خود برسیم.

 

نقش مدیریت امام خمینی (ره) در دفاع مقدس را توضیح بفرمایید؟

چهل سالگی دفاع مقدس نماد رهبری روح مسیحایی امام (ره) در دفاع مقدس است که توانست با مدیریت حکیمانه این جنگ را هدایت کند. ما از دفاع مقدس می توانیم هزاران نماد، دستاورد، پیامد و نتیجه کسب کنیم که می تواند در جامعه امروز کاربردی باشد.

کد خبر 980293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha