«انصاف» حلقه مفقوده در عرضه‌ی  میوه و تره‌بار

این روزها قیمت کالاهای ضروری و غیر ضروری مورد نیاز مردم روز به روز گران‌تر می‌شود متاسفانه اکنون به بهانه شیوع بیماری کرونا ویروس به جان بازار میوه و صیفی‌جات هم افتاده است و قیمت در هر نقطه از شهر متفاوت است.

خبرگزارس شبستان - خراسان جنوبی؛ این روزها قیمت کالاهای ضروری و غیر ضروری مورد نیاز  مردم روز به روز گران تر می شود در این چند سال بیشتر  اقشار مردم با این افزایش قیمت های با دلیل و بدون دلیل خو گرفته و عادت کرده اند تا جایی که اگر روزی کالایی گران نشود جای تعجب دارد متاسفانه این روزها به بهانه شیوع بیماری کرونا ویروس به جان بازار میوه و صیفی‌جات هم افتاده است.

 

به اذعان مردم یکی از عوامل افزایش قیمت میوه و صیفی جات همین ویروس کرونا است، با تشدید شیوع بیماری کرونا، افراد عادی، پزشکان و... برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف میوه و سبزیجات را تجویز می کنند که همین تجویزها  با توجه به شیوع بیماری کرونادر افزایش قیمت میوه ها تاثیر بسزایی دارد.

 

قدیم ها انصاف مردم و کسبه بیشتر بود تا آن جا که وقتی کودکی خردسال از کنار مغازه‌شان می گذشت بدون دلیل به او میوه، تنقلات و... می دادند تا لبخندی را میهمان لبان کودکان کنند در حالی که اکنون مادری با هزار شرم یک عدد گلابی و انجیر برای کودکش به قیمت گزاف می خرد.

 

انگار همیشه بهانه‌ای برای افزایش قیمت برای برخی کالاهای ضروری و غیر ضروری خانوار وجود دارد و این بار هم به ظاهر شیوع یک ویروس ناخوانده مسبب اصلی شده است.

 

قیمت هرکیلو پیاز 3 تا 5 هزار تومان در بازار

یکی از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی، می گوید: اقلامی مانند پیاز و سیب زمینی جزو کالاهای اصلی سبد غذایی در هر خانوار است و گرانی این اقلام باعث بروزمشکلاتی برای خانوار می شود.

 

«فاطمی» قیمت سیب زمینی و پیاز را به ترتیب چهار هزار و 500 و چهار هزارو 800 تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام می کند و می گوید: همین اقلام در برخی نقاط شهر کیلویی سه هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی با بیان این که با وجود افزایش قیمت، برخی اقلام مانند پیاز و سیب زمینی را نمی توان از سبد غذایی حذف کرد، می افزاید: این اقلام جزو کالاهای پرمصرف خانوار است و با توجه به بیماری کرونا نبود درآمد و....افزایش قیمت اقلامی مانند میوه و صیفی جات مورد نیاز خانوار غیر منطقی است.

 

به گفته وی شرایط نامناسب اقتصادی ،شیوع بیماری کرونا و.... همه  همه دست به دست هم داده و وضعیت معیشتی خانواده ها را با مشکل مواجه کرده است و کسی نظارت جدی انجام نمی دهد.

 

گوهر انصاف کمیاب شد

شهروند دیگری ضمن گلایه از افزایش و تفاوت قیمت میوه، می گوید: چرا باید قیمت میوه در هر نقطه از شهر متفاوت باشد مگر نه این که همه مغازه دارها میوه های مورد نیازشان را از میدان‌بار تامین می کنند پس چرا در هر نقطه از شهر قیمت میوه ها متفاوت است؟

 

«بخشی» در ادامه با اشاره به بی انصافی برخی فروشندگان، به قیمت برخی میوه ها هم گریزی می زند و می گوید: قیمت گلابی در خیابان مدرس و سجادشهر بر اساس کیفیت بین 18 تا 35 هزار تومان است در حالی که همین میوه با همان کیفیت در خیابان شیرین با 13 هزار تومان به فروش می رسد.

 

او در ادامه خاطره ای تلخ را این گونه تعریف می کند که در چند روز گذشته مادری از روی نداری برای کودک خردسالش اقدام به خرید دو عدد میوه گلابی و انجیر با قیمت چهار هزار و 500 تومان می‌کند تا با وجود بیماری کرونا و بنا به نظریه پزشکان  ویتامین های مورد نیاز بدن فرزندش را تامین کند از این گونه موارد در جای جای شهر و دیار به چشم می خورد به راستی وجدان و گوهر انصاف در این زمانه کمیاب شده است.

 

تفاوت قیمت میوه ها در سطح شهر

این شهروند ضمن گلایه از عدم نظارت بر قیمت کالاها از سوی نهادهای مربوطه قیمت سیب درختی، آلو سیاه، هلو را درخیابان مدرس 18، 16 و 13 هزار تومان برای هرکیلوگرم ذکر می کند و می گوید: قیمت همین میوه ها در خیابان مفتح به ازای هر کیلوگرم هشت هزار تومان است مگر نه این که هر دو فروشنده از یک میدان‌بار میوه تهیه کرده و بر اساس سود اعمالی اقدام به فروش میوه می کنند پس تفاوت قیمت هشت تا 10 هزار تومان روی هر کیلوگرم میوه غیر منطقی است.

 

یکی دیگر از شهروندان هم با اشاره به بروز بیماری کرونا می گوید: چندی پیش اعلام شد ویتامین ث برای این بیماری مفید است از فردای آن روز میوه های دارای ویتامین ث مانند لیمو ترش و نارنگی با افزایش قیمت زیادی روبه رو شد و وقتی علت را می پرسیم مغازه دار کیفیت میوه ها را بهانه می کند.

 

به گفته «اسلامی» با شیوع بیماری کرونا درآمد خانواده‌ها به شدت پایین آمده است و انصاف نیست برخی‌ از این فرصت استفاده کنند و اقلام خود را با چندین برابر سود به فروش برسانند.

 

وی در ادامه با بیان این که انتظار می‌رود با توجه به شیوع کرونا و مشکلات جانبی آن مسئولان نسبت به رعایت حال شهروندان تدابیری را اتخاذ کنند، می گوید: متاسفانه برخی فروشندگان وقتی علت گرانی را می پرسیم افزایش قیمت دلار را بهانه می کنند به راستی افزایش دلار چه ربطی به افزایش قیمت اقلامی مانند سیب زمینی ،پیاز و.... دارد.

 

وی با بیان اینکه با وجود شرایط حاکم می‌بایست دولت برنامه‌ای برای مدیریت قیمت‌ها داشته باشد، ادامه داد: اگر ناظران و بازرسان به این موضوع ورود نکنند فرصت خوبی برای دلالان و واسطه‌ها فراهم خواهد شد و آنها از این آب گل آلود ماهی‌های بزرگی به قیمت در تنگنا قرار گرفتن مردم خواهند گرفت.

 

شهروند دیگری هم با بیان این که سیب‌زمینی و پیاز جزو قوت غالب مردم می باشد، به این نکته اشاره می کند که بسیاری از مردم از این اقلام به‌عنوان خوراکی‌های ارزان قیمت و قابل دسترس در بسیاری از وعده‌ها استفاده می‌کنند و افزایش قیمت این اقلام در این شرایط کرونا که برخی مشاغل با مشکل مواجه شده است مشکلات مردم را بیش از پیش کرده است.

 

مردم بهترین ناظران افتخاری

در ادامه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند به انجام نظارت و بازرسی از واحد های صنفی به صورت دوره ای اشاره می کند و می گوید: فروشندگان باید براساس فاکتور و سود اعمالی اقدام به فروش میوه و صیفی جات کنند و سود اعمالی در این زمینه بین 15 تا 35 درصد متغیر است.

 

«عباس جرجانی» با بیان این که منکر تخلفات واحدهای صنفی نیستیم، از مردم می خواهد به عنوان ناظران افتخاری سازمان صمت  هر جا متوجه تخلفات شامل گرانی، کم فروشی ، عدم درج قیمت، مشاهده انبارهای مشکوک و... شدند آن را به سامانه 124 گزارش داده تا بازرسان این سازمان در کمتر از یک ساعت به مشکل رسیدگی کنند.

 

وی کیفیت محصول، هزینه حمل و نقل و... را در افزایش قیمت مؤثر می داند و می گوید: با این وجود با توجه به حجم کار، شهروندان بهترین ناظران هستند که در صورت مشاهده تخلف، مراتب را برای رسیدگی اعلام کنند تا با متخلفان برخورد شدیدی صورت گیرد.

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گریزی به شیوع بیماری کرونا می زند و از  کسبه و صاحبان مشاغل می خواهد رعایت انصاف را داشته باشند و با کمترین سود مراعات اقشار مختلف مردم را بکنند چرا که در صورت مشاهده سوء استفاده صنوف با شدت با متخلفان برخورد می شود.

 

جرجانی با بیان این که سزای گرانفروشی نخریدن است، تاکید می کند: داشتن انصاف باعث جذب مشتری و فروش بیشتر می شود.

 

برگشت بیش از ۱.۵میلیارد تومان به مردم

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از ابتدای امسال 25 هزار و 700 مورد بازرسی از واحدهای صنفی، شرکت های خدمات رسان، مراکز آموزشی و.... انجام و 745 مورد پرونده به ارزش هفت میلیارد و 448 میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

 

جرجانی در ادامه یادآور می شود: از ابتدای امسال  14 هزار و 768 مورد گزارش  نیز توسط سامانه گزارشات مردمی 124 از واحدهای صنفی، شرکت های خدمات رسان و....به این سازمان ارسال شده و در این راستا پس از رسیدگی گزارشات و تشکیل پرونده های مربوطه بالغ بر 16 میلیارد و 439 میلیون ریال به شاکیان برگشت داده شده است.

 

کیفیت میوه ها متفاوت است

در ادامه رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند ،کیفیت و نوع  میوه و صیفی جات را در تفاوت قیمت آن ها مؤثر می داند و می گوید: قیمت، نوع و کیفیت هر میوه متفاوت است و به طور مثال سیب زمینی در میدان بار با قیمت های 1800، 2200 و 3300 به ازای هر کیلوگرم بر اساس نوع و کیفیت آن به فروش می رسد و فروشنده هم پس از اعمال سود اقدام به فروش می کند.

 

«محمد حیدری»با بیان این که اختلاف قیمت‌ها به کیفیت میوه بستگی دارد، می افزاید: در میدان بار پیاز نیز با قیمت های مختلف 4500،3200، 3000 و 2200 تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت میوه ها هم به همین ترتیب بر اساس نوع و کیفیت متنوع است.

 

وی با بیان این که متاسفانه گوهر انصاف در این زمانه کم شده است، تاکید می کند: با توجه به مشکلات اقتصادی همه به دنبال درصد سود بالا هستند.

 

حیدری میزان سود اعمالی برای میوه و صیفی جات را بین 20 تا 35 درصد اعلام می کند و می گوید: گوجه فرنگی و انگور با توجه به میزان ضایعات با سود 35 درصدی و برای سیب زمینب، پیاز ، بادمجان و.... با سود 20 درصد و مرکبات و سیب درختی و... با سود 25 درصد و طالبی با 30 درصد سود به فروش می رسد.  

 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به فعالیت چهار بازرس در اتحادیه، می گوید:  نه تنها بازرسان اتحادیه به صورت دوره ای اقدام به سرکشی و نظارت از واحدهای صنفی تحت پوشش می کنند بلکه با همکاری سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و... نیز بازار و مغازه ها رصد می شوند.

 

 

کد خبر 980347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha