آغاز مرحله اول اجرای طرح تزریق واکسیناسیون آنفلوانزا در جنوب غرب خوزستان

به همت دانشکده علوم پزشکی آبادان از امروز (سه‌شنبه ۱۵ مهر) مرحله اول اجرای طرح تزریق واکسیناسیون آنفلوانزا به گروه‌های هدف مشخص‌شده در جنوب غرب خوزستان آغاز شد.

«آرش یلالی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، از آغاز مرحله اول اجرای طرح تزریق واکسن آنفلوانزا در جنوب غرب خوزستان خبر داد و اظهار کرد: دستورالعمل و نحوه توزیع واکسن در نوبت اول در گروه‌های اولویت‌دار دانشکده علوم پزشکی آبادان مشخص شد و مادران باردار، بیماران مراقبت‌های ویژه، پرسنل شاغل در بیمارستان‌ها، پرسنل شاغل در مراکز 16 ساعته، پرسنل شاغل در پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی، بیماران اچ‌آی‌وی و  بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی با اولویت دیالیز هستند، این واکسن را دریافت می‌کنند.

 

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید (نظیر آنافیلاکسی) به واکسن و یا هر یک از اجزای واکسن نباید به واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند افزود: در برخی گروه‌ها نیز واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک و با تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی مصرف شود.

 

وی اضافه کرد: افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علائم گوارشی و به طور کلی ایجاد واکنش‎‌های نیازمند دریافت اپینفرین یا مداخلات اورژانسی طبی به عنوان واکنش‌های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید (این افراد باید با نظر پزشک افدام به دریافت واکسن کنند و پس از دریافت واکسن به مدت نیم ساعت تحت نظر پزشک در یک مرکز مجهز قرار داشته باشند)، افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی 6 هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی و افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید یا بدون تب، در این گروه قرار می‌گیرند.

 

یلالی ادامه داد: افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم‌مرغ هستند (فقظ خارش و کهیر خفیف) می‌توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند اما توصیه می‌شود بیماران بعد از دریافت واکسن به مدت 15 دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه بیماران مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید 19 تا زمان رفع علائم بیماری مجاز به دریافت واکسن آنفلوآنزا نیستند تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد دارای حساسیت و آلرژی که نیازمند دریافت واکسن هستند در مراکز دارای امکانات و تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی، اقدام به دریافت آن کنند.

 

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان یاد آور شد: بعد از دریافت مراحل بعدی واکسن، گروه‌های هدف بعدی نیز معرفی شده و اطلاع‌رسانی مجدد صورت خواهد گرفت.

 

کد خبر 980399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha