امام زاده حسن (ع) از زیارتگاه های محبوب و شاخص دراسلام آباد غرب

مرقد مطهر امام‌زاده حسن، واقع در شهرستان اسلام‌آبادغرب همواره یکی از زیارتگاه‌های محبوب مردم استان کرمانشاه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ؛ آستانه باشکوه امام زاده حسن(ع) در فاصله ۴۰کیلومتری اسلام آباد غرب و۱۱ کیلومتری بخش حمیل بر بالای تپهای که حدود ۲۷۵متر از سطح جاده آسفالت ارتفاع دارد قرار گرفته و در نزدیکی روستای ˈروتوندˈ واقع شده که همه ساله پذیرای زائرین می باشد.

 

براساس این گزارش، این بقعه متبرکه در بین اهالی منطقه و روستاهای اطراف دارای احترام خاصی است و  با توجه به قرار گرفتن امامزاده حسن(ع) بر روی تپه مشرف به طبیعت روستاهای اطراف، با وجود زائرسای امامزاده برای اسکان مسافران در شب ، علاوه بر اینکه استفاده معنوی این مکان افزایش یافته به یک مکان توریستی با درآمدزایی اقتصادی تبدیل شده است..

 

 بنا بر روایات های بزرگان منطقه، اگر کسی قصد داشت به زیارت امام رضا علیه السلام برود، ابتدا مردم به زیارت برادر کوچکتر یعنی امام زاده حسن ( شاهزاده حسن) سپس با توجه به اینکه گفته می شود امام زاده محمد ( شاهزاده محمد واقع در سیمره) معروف به برادر امام رضا(ع) است، به زیارت امام زاده محمد می رفتند و در نهایت به خدمت امام رضا (ع) در مشهد(شاه خراسان) شرفیاب می شدند.

شجره نامۀ امامزاده حمزه، معروف به امامزاده حسن واقع در هرسم، بخش حُمیل اسلام آباد غرب براساس دستخطی که منسوب به علاّمه نسّاب مرحوم آیت الله العظمی سیّد شهاب الدّین مرعشی نجفی است که در پاسخ استعلام یکی از بزرگان محل از هویت چند امامزادۀ مدفون در منطقه ˈهلیلانˈ و ˈهرسمˈ مرقوم شده است.

 

شجره نامه امام زاده حسن (ع) آنطور که آیت الله مرعشی نجفی آورده به این صورت است: حمزة ابوالقاسم بن علی بن طعنة بن حمزة بن محمّد بن عبدالرحمان الشجری ابن القاسم بن حمزة بن محمّد البطحانی، که از اولادانِ حسن بن زید بن امام حسن مجتبی (ع) است.

 

قدیمی ترین امام زاده شهرستان اسلام آباد غرب

 

حمید خسروانی رییس اوقاف شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه  گفت : امام زاده حسن از قدیمی ترین امام زادگان اسلام آباد غرب می باشد که بنای اولیه  آن به۲۰۰ سال قبل برمی گردد.

وی خاطر نشان کرد: بنای اولیه ساختمانی گلی بود که اولین بار در سال ۶۱بازسازی شد و مجدد در سال ۷۹-۷۸ بازسازی این بنای ارزشمند تکمیل شد در حال حاضر ۱۵ زائر سرا و امکانات دارد که این امام زاده را به مکانی زیارتی تفریحی تبدیل کرده و امکان اسکان در شب نیز برای زائران فراهم است.

 

 خسروانی بابیان اینکه چندید امامزاده دیگر در شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: در شهرستان اسلام آباد غرب چند امام زاده دیگر به نام های قاضی الکیا(ع) ،علی اکبر(ع) ،عباسعلی(ع) وجود دارد که مورد توجه و احترام مردم شهرستان و زائرین است .

کد خبر 980729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha