راهپیمایی اربعین قصه عجیب و طولانی دارد/ وقتی دل‌ها مالامال از عشق زیارت در اربعین حسینی است

این گزارش گوشه ای از خاطرات و مشاهده های حضوری خبرنگار شبستان در راهپیمایی اربعین حسینی سال گذشته برای نشان دادن دل ها مالامال از عشق زیارت در پیاده روی اربعین حسینی است.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

سال گذشته توفیقی برای نگارنده این سطور پیش آمد تا در پیاده روی اربعین حسینی حضور داشته باشد و از نزدیک عشق ارادتمندان آقا اباعبداالله حسین (علیه السلام) و شهدای کربلا را مشاهده و خاطراتی از این عشق و ارادت نگارش شود اما امسال با شیوع بیماری کرونا و بازماندن همه ارادت مندان زمینه شد تا بخشی از این خاطرات بازگو شود.

 

این گزارش گوشه ای از خاطرات و مشاهده های حضوری خبرنگار شبستان در راهپیمایی اربعین حسینی سال گذشته برای نشان دادن دل ها مالامال از عشق زیارت در پیاده روی اربعین حسینی است.

 

حرکت به سمت مرزهای مهران برای حضور در کشور عراق خود قصه عجیب و طولانی دارد که پس از گذر از جاده ها وقتی نزدیک شهرهای مرزی کشور عراق می شوید پلاک خودروهای را مشاهده می کنی که از سراسر کشور به این سمت در حال حرکت هستند.

 

البته در طول مسیر موکب های خدمت رسانی به این زائران بیش از پیش به چشم می خورد هر یک به وسع خود تلاش می کند تا خدمتی را برای عاشقان آقا امام حسین (علیه السلام) قرار دهند و از آلام دل تنگی آنها بکاهند و با آرامش به مسیر خود ادامه دهد.

 

این حرکت آنقدر عظیم است که از برخی از ارگان ها و نهادها تلاش های دوچندان کرده اند تا مسیری امن برای شتاب مسافران به سمت مرزها را تامین کنند و خدمات بسیار بزرگی را برای رفاه حال زائران را فراهم کنند.

 

عبور سریع از مرزها و کنترل از سوی دو طرف نشان می دهد که دیگر مرزی بین دو ملت ایران و عراق وجود ندارد و این کشور دوست و همسایه به عاشقان امام حسین (علیه السلام) خالصانه خدمت رسانی می کنند و هموطنان عراقی در آن سوی مرزهای برای خدمت به زائران آمادگی دارند.

 

نجف اشرف اولین مقصد بسیار از عاشقان راهپیمایی اربعین حسینی است تا اول عشق و ادب به ساحت امام اول شیعیان حضرت امیر المومنین (علیه السلام) داشتند و توقف در نجف اشرف بغض های بسیاری از عاشقانه امام علی (علیه السلام) نسبت به مظلومیت فرزندان آنها می ترکد.

 

آغاز پیاده روی از نجف اشرف به سمت کوفه و زیارت مرقد مطهر میثم تمار و مسجد کوفه مقصد بعدی دومین روز سفر است در شهر کوفه موجی از خروش ملیت های مختلف برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی را شاهد می شویم.

 

مسجد سهله در شهر کوفه مقصدی است که برای عرض ارادت به ساحت حضرت ولی عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) توسط زائران انتخاب می شود تا اجازه حضور در مسیر به سمت کربلا را از آقا طلب کنند و به پیشواز اربعین حسینی گام بردارند.

 

راه های منتهی به کربلای معلی از مسیرهای مختلف توسط زائران انتخاب می شود اما راه دارالعلما که مسیری است طبق روایات اسرای کربلا از این مسیر به سمت کوفه حرکت کرده است انتخاب ما برای حرکت به سمت کربلا هست و این مسیر طولانی ترین مسیر است اما حال و هوای پیاده روی در این مسیر به گونه ای که قبل از ورود به کربلای معلی همدردی عجیبی را با اسرای کربلا تجربه می کنید.

 

 

در مسیر دارالعلما، رودخانه فرات دور از چشم ها نیست و با نگاه به این رودخانه عظیم حضور حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در جوار این رودخانه برای پر کردن مشک آب برای کودکان به صورت یک تصویر عجیب در ذهن هر بیننده تداعی می شود و بخشی از حادثه کربلا را به وجود خود حس و لمس می کنید.

 

مردم کشور عراق با دل و جان از میهمانان هر ملیتی پذیرایی می کنند و آنها را نائب الزیاره می کنند تا سلامشان را به امام حسین (علیه السلام) برسانیم چه عاشقانه خود را فدای زائران می کنند تا زمینه حمایت و پشتیبانی از زئران را برعهده بگیرد تا شاید کسی از این سفر غریب تنها نماند.

 

ملت عراق بیش از ده روز همه درب های منازل خود را به سوی زائران آقا عبدالله الحسین (علیه السلام) باز کرده اند تا به وسع خود از آنها پذیرایی کنند هر کس هر چه در توان دارد در این راه تقدیم می کنند، از تامین غذا و آب گرفته تا جای خواب و اسباب استراحت حتی در برخی از منازل دعوت به استفاده از اینترنت برای ارتباط با خانواده خود در کشور نیز تامین می شود تا کسی احساس غربت در کشور عراق نداشته باشد، تقدیم ابزارهای زندگی خود برای زائران امام حسین (علیه السلام) یک توفیق بزرگی برای ملت عراق است.

 

 

راه  دو روزه به سمت کربلا در حال پایان هست و از دور شهر کربلا در حال نمایان شده است و فوج فوج جمعیت در میانه راه به این کاروان عظیم به هم می پیوندند و یک خیل جمعیت برای عشق و ارادت به ساحت شهدا کربلا همزمان با اربعین حسینی در راه است.

 

به وقت اذان مغرب و عشاء همراه  با ندای ملکوتی الله اکبر مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) به دیده گروه منور می شود و اشک های همه زوار تقدیم این مضجع نورانی می شود، تلاش می کنیم تا به سمت مکان استراحت برویم تا کوله بار خود را قبل از عزیمت به سمت حرم قرار دهیم اما جهت های مختلف به سمت خیابان های منتهی بسته است و در یک آن خود را در میان انبوه جمعیت عاشق در بین الحرمین می بینیم آقا امام حسین (علیه السلام) ما را همینطور با کوله بار به پیشگاه خود قبول کرد و در مقابل خود حرم باعظمت امام حسین (علیه السلام) که پیش از این آنها از طریق عکس و فیلم مشاهده کرده بودیم به چشم اشکبار ما را پذیرفت.

 

 

در ابتدای راه از دوستان پرسیدم خستگی راه چگونه خواهد بود گفتند خستگی تا حرم است پس از آن دیگر خسته نخواهی بود انگار همان لحظه پایان خستگی بود، شاید برای برخی باور کردنی نباشد اما سه روز از اذان صبح تا اذان شب در حال پیاده روی بودیم ولی خستگی راه در بین الحرمین تمام شد اینجا پایان راه بود و آقا امام حسین (علیه السلام) ما را به حضور پذیرفت.

 

فردا؛ اربعین است روز عشق و ارادت به ساحت امام حسین (علیه السلام) و شهدای کربلا زمانی که حضرت زینب (سلام الله علیها) برای زیارت بر سر مزار امام حسین (علیه السلام) حاضر شد و ما نیز همقدم به زیارت حرمین و قرائت زیارت اربعین حاضر می شویم تا شاید مورد لطف و عنایت حضرت قرار بگیریم.

 

با حضور در بین الحرمین بخشی از آلام و دردهای همه حاجت مندان و ارادتمندان را به خدمت عرض می کنم تا شاید فرج شفاعت برای آنها حاصل شود و زمینه حضور در حرمین برای آنها نیز فراهم شود.

 

هر سال همه به عشق پیاده روی اربعین حسینی قدم بر کربلای معلی می گذاشتند و امسال نیز قصد کردند تا دوباره در این مراسم معنوی حاضر شوند اما بیماری کرونا قصد رفتن ندارد و این ماندن همه را از راهپیمایی اربعین جا گذاشت.

 

اکنون پس از یک سال از این واقعه می توانم درک کنم که کسی نپذیرد که بیماری کرونا می تواند از راهپیمایی اربعین آنها را محروم کند زیرا همه مریدان و زائران آن حضرت می دانند که هیچ کس و هیچ چیزی نمی تواند جلوی این مسیر عشق و دلدادگی را بگیرد و همه به عشق امام حسین (علیه السلام) به سمت او می شتابند و هیچ ذهنی نمی تواند قبول کند که آقا نخواهد پذیرفت.

 

چون سال ها پذیرش آنها با عشق بوده و همه پایان درد ها و آلام خود را در بین الحرمین به چشم دیده اند و حتی برخی معجزه های پذیرش دعا و استغاثه خود را گرفته اند پس برای هیچکس مورد قبول نیست که این بیمار بتواند گام های استوار آنها را برای زیارت ناکام نگذارد.

 

اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه باید به دستورالعمل ستاد کرونا تمکین کنیم و امسال از راهپیمایی اربعین حسینی محروم هستیم اما با معظم له در منازلمان همنوا خواهیم بود تا زیارت اربعین حسینی را نجوا کنیم تا شاید به نیت همان پایان دردها و آلام در بین الحرمین زمینه نابودی این بیماری فراهم شود و سال های بعد عاشقانه تر از همیشه قدم در راهپیمایی اربعین حسینی گام برداریم و بین الحرمین میعادگاه فریاد عشق ودلدادگی شود.

 

راهپیمایی اربعین حسینی به حق والاترین نظام معرفتی و تربیتی است که همه باید تجربه کنند و یک حرکت بزرگ به نمایش گذاشته می شود که سال ها در ذهن هر بیننده ای ماندگار می شود.

 

گزارش: فرشاد قنبری

کد خبر 980769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha