آزمایشگاه ویژه صادرات فرآورده های آبزی پروری در جنوب شرق به بهره برداری می رسد

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه آزمایشگاه تهدیدات زیستی آماده بهره برداری است، گفت: تجهیزات آزمایشگاه ویژه صادرات فرآورده های آبزی پروری در جنوب شرق وجود دارد و در صورت تحویل یک مکان به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «مهدی حسینی» در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: در طول سال گذشته بیش از 4میلیون  و 200 هزار راس دام سبک و سنگین واکسینه شده اند و نیز یک میلیون و 360 هزار  پایش و مراقبت بیماری انجام شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان یادآور شد: واکسیناسیونی که انجام می شود کورکورانه و بی هدف نیست بلکه در ابتدا کانون های بیماری را شناسایی می کنیم زیرا که مشکل تامین واکسن داریم.

 

حسینی تاکید کرد: پایش و مراقبت بیماری ها از واکسیناسیون بسیار مهم است که ما در کوتاه ترین زمان کانون را شناسایی و نسبت به واکسیناسون شعاع آن کانون اقدام تا دام بومی آن منطقه را ایمن کنیم.

 

وی  با اشاره به اینکه اکیپ های دیده بانی به روستائیان و عشایر خدمات می دهند، افزود: اکیپ های دیده بانی که شامل همکاران ما در مجموعه دامپزشکی، بخش دولتی و خصوصی هر کجا بیماری را مشاهده می کنند گزارش می دهند که در همین راستا تفاهم نامه  با سایر دستگاه های اجرایی مثل محیط زیست منعقد شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اگر محیط زیست تلفات دام یا پرنده ای را مشاهد کند به اطلاع دامپزشکی می رساند که در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات کنترلی را داشته باشیم.

 

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه آزمایشگاه تهدیدات زیستی آماده بهره برداری است، گفت: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که در زمینه بیماری تب کریمه کنگو به روش مولکولی آزمایش انجام می شود.

 

وی افزود: همچنین سیستان و بلوچستان جزء محدود استان هایی است که آزمایش مولکولی بیماری کرونا در شتر انجام می شود بیماری کرونا در شتر از هم خانواده بیماری کرونا در انسان است که بحث انتقال بیماری کرونا از شتر به انسان مطرح است اما ثابت نشده ولی اگر منتقل شود تا 30 درصد کشندگی دارد در حالی انتقال کرونا از انسان به انسان 2 درصد کشندگی دارد.

 

 مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان یادآور شد: علت اینکه بیماری کرونا در شتر سر و صدا نکرده این است که واگیری آن به انسان در مقایسه به ویروس کرونا خیلی پایین است.

 

حسینی گفت:  آزمایشگاه ویژه صادرات فرآوردهای آبزی پروری در جنوب شرق امسال یا نهایتاً سال آینده به بهره برداری می رسد که به لحاظ تجهیزات مشکل ندارد ولی نیاز به ساختمان دارد.

کد خبر 980788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha