محرم و صفر الگوی هر انسانی برای رسیدن به کمال و اقتدار

نسل جوان ما اگر از خطوط قرمز دین عبور نکرد و خط قرمزها را برای خود محور انسانیت، انقلابی بودن و اصالت دانست مطمئن باشید که دشمن نمی تواند در انقلاب ما رسوب کند...

خبرگزاری شبستان_گیلان، نوشین کریمی؛ شعار محرم امسال مبنی بر «ما ملت امام حسینیم» از فرمایشات سرباز رشید ولایت و مدافع حرم سردار قاسم سلیمانی گرفته شده بود، شعاری که اصل و اساس آن حرکت‌های اجتماعی ما را در دنیای امروز با هـویتی دینی و اعتقادی به جهان نشان می دهد، آنهم در مقابل تمام تلاش دشمنان برای بی هویت کردن جوانان و دور کردن آنها از انقلابشان. گرچه هر چقدر تلاش کنند بی فایده و بی ثمر است، زیرا هویت ما از امام حسین(ع) است. زیرا ما در عمل به سیره اهل بیت(ع) با دشمنان آنان دشمن و با دوستان آنان دوست هستیم.

اما ما جوانان نسل امروز انقلاب با تاسی از سیره اهل بیت(ع) و مکتب محرم و صفر چقدر به باورها و ارزش هایمان پایبند هستیم...

حجت الاسلام «کمال تجدد» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شعار ماه محرم پیروزی خون بر شمشیر است اظهار کرد: معنای خون بر شمشیر این است که استکبار هر چقدر قوی باشد اما اگر ملتی یکپارچه کاری را بخواهند انجام دهند بر نیروهای موشکی و غیر موشکی پیروز می شوند به شرط اینکه برای یکدیگر ارزش قائل شوند و وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند.

امام جمعه لشت نشا با بیان اینکه در کربلا امام حسین( ع) و یارانش ۱۲۰۰ نفر بودند افزود: امام شب تاسوعا به یارانش فرمودند دشمن اگر مرا بگیرد به شما کاری نخواهد داشت پس شما می توانید دست زن و بچه را بگیرید و بروید.

وی بیان کرد: این یعنی زیبایی مدیریت یک رهبر، که مردم تصور نکنند فقط داریم جانمان را برای حسین زمان می دهیم بلکه این ایستادن باید برای خدا باشد و این بودن در استحکام دین و مکتب تاثیر گذار است.

*شهدای عاشورا از همه اقشار جامعه بودند
حجت الاسلام تجدد با اشاره به اینکه در عاشورا تمام شهدا از تمام فصل های زندگی بودند از طفل شش ماهه تا مرد ۷۵ ساله افزود: این شهدا کلکسیونی از اقشار مختلف جامعه هستند و این نشان می دهد امتی می‌تواند پیروز شود و شعارهایش را نهادینه کند که در همه اقشار جامعه اش احساس برای رسیدن به آن هدف وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: پیام دیگری که محرم و صفر در قیام امام حسین (ع) به مردم و نسل کنونی می دهد این است که این حرکت برای خدا بود زیرا اگر ما بخواهیم برای دنیا حرکت کنیم ممکن است پیروز نشویم و اگر پیروزی نسبی به دست بیاوریم به خاطر بعضی ضربه‌هایی که می خوریم احساس ما بهم می ریزد اما کسی که برای خدا حرکت کند خدا هم دنیا و هم آخرت را به او می‌دهد.

حجت الاسلام تجدد با اشاره به اینکه شاید اگر کرونا می‌گذاشت امروز میلیون‌ها نفر در اربعین مانند سال‌های گذشته پروانه وار دور حرم امام حسین (ع)چرخ می زدند، گفت: تاثیرگذاری محرم فقط برای زمان و مکان خودش نیست بلکه محرم بستری را فراهم آورد که هر مظلومی بخواهد پیروز شود و به اوج انسانیت و اقتدار برسد از محرم الگو می گیرد.

 


*خانواده نقش تاثیرگذاری در وحدت و پیروزی دارد
وی خاطر نشان کرد: درسی که محرم و صفر به ما داد این است که خانواده نقش بسیار تاثیرگذاری در وحدت و پیروزی دارند و نمونه اش وقتی خانواده اباعبدالله مورد طعنه و آزار و اذیت سربازان عبیدالله قرار گرفتند حضرت زینب(س) با اقتدار فرمودند «ما رأيت الا جميلا» (چیزی جز زیبایی ندیدم) که اگر حضرت زینب(س) غیر از این جمله می فرمود شاید گستره پیام عاشورا و محرم محدودتر می‌شد.

حجت الاسلام تجدد با بیان اینکه کربلا باید آدم سازی کند، افزود: اگر جوان های ما از دختر و پسر به یک شکل خاص مذهبی توانستند انقلاب را در سال ۵۸ پیروز کنند این یعنی آدم سازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم انقلاب ما مانند انقلاب امام حسین علیه السلام تاثیر گذار باشد باید «ما رأيت الا جميلا» را در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... داشته باشیم.


*دختران باید زیبایی را در چهره اسلام ببینند

حجت الاسلام تجدد گفت: دختران ما باید زیبایی را در چهره اسلام و در آینه اسلامی ببینند نه اینکه در آیینه غربی و در تقلید کورکورانه از غرب دیده شوند.

 


وی افزود: وقتی در اسارت خواستند به خانواده امام حسین(ع) غذا بدهند حضرت زینب(س) غذا را از دست آنها پرتاب کرد و گفت: صدقه به خاندان رسول خدا حرام است به ما پارچه بدهید تا ما خودمان را با آن بپوشانیم، این یعنی در اوج اقتدار، استقامت، مقاومت و فشار دشمن به دنبال این است که از خط قرمزهای مکتب عبور نکند.



حجت الاسلام تجدد اضافه کرد: نسل جوان ما هم اگر از خطوط قرمز دین عبور نکرد و خط قرمزها را برای خود محور انسانیت، انقلابی بودن و اصالت دانست مطمئن باشید که دشمن نمی تواند در انقلاب ما رسوب کند و انقلاب ما همچنان که در منطقه و فرامنطقه‌ای تاثیر گذاشته است تا ظهور حضرت مهدی عجل الله مانند قیام امام حسین(ع) برای مظلومان عالم ثمربخش و آینه تمام خواهد بود.



«یاسمین مطهری» از جوانان لشت نشاء در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه خانواده ها در تشویق و ترغیب فرزندان و آشنایی آنها با اهل بیت(ع)  نقش مهم وتاثیر گذاری دارند، اظهار کرد: هر ساله محرم و صفر و رفتن در مجالس روضه اهل بیت ما را شارژ می کند تا مروری بر سرگذشت خاندان رسول خدا داشته باشیم و بدانیم بهای امنیت و آسایش امروز ما چیست.



وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بسیاری از برنامه های مناسبتی در این ایام، گفت: امسال ما مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری در فضای باز در شهر به همت هیات شهدای مدافع حرم برگزار کردیم و سخنرانان مراسم از مصائبی که به اهل بیت وارد شده سخن گفتند.

مطهری افزود: با توجه به شرایط موجود باز هم مراسم هایی در طول این ایام حتی شده با پنج نفر داخل خانه ها برگزار شد و گرچه نذری پخت غذا به صورت انبوه مثل سال های قبل نداشتیم اما بودند تعدادی که اطعام دادند و خیلی ها هم پول نذری ها را به نیازمندان بخشیدند.

وی ادامه داد: همه کارهایی که انجام می شود به نوعی تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی ما است تا سینه به سینه انتقال یابد تا در نسل های بعدی بماند.

 



مطهری اضافه کرد: خیلی ها در این مراسم ها رعایت عفاف و حجاب را می کنند ولی عده ای هم بی تفاوت هستند اما به نظرم همینکه در جمع دوستداران اهل بیت قرار می گیرند راه و مسیر هدایت برای آنها مشخص تر می شود و ممکن است تاثیر فراوانی در رفتار و پوشش آنها بگذارد.

*ما ملت امام حسینیم
وی با تاکید بر اینکه ما خودمان را ملت امام حسین(ع) می دانیم و بر این افتخار پایبندیم گفت: پیروزی بر دشمن، رعایت عفت و حجاب اسلامی، قدرشناسی از خانواده به جهت تربیت درست فرزندان و...  از جمله مواردی هستند که در قیام امام حسین دیده می شود.



مطهری تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) درس تمام دوران زندگی است و می بایست با مطالعه تاریخ تمام آنچه را که هنوز نمی دانیم، استخراج کنیم چرا که به نفع خودمان است.



«علی نورانی» نیز که خادم مسجد است در گفت و گو با خبرنگار شبستان خود را خدمتگزار زائران و دلباختگان اهل بیت می داند و بیان می کند: هر بار که روضه اهل بیت را می شنوم درس تازه ای می آموزم که در زندگی ام بسیار موثر است.



نورانی با تاکید بر اینکه محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: حتما بدون قیام عاشورا و اسارت رفتن خاندان رسول خدا و سپس اربعین و... هدف اسلام و نشر آن کمتر دیده می شد.



وی با اشاره به اینکه غیرت، تعصب، اقتدار، آزادی خواهی، خدا شناسی، وفاداری، امر به معروف و نهی از منکر و خیلی چیزهای دیگر در حماسه قیام امام حسین(ع) نهفته است، تصریح کرد: ملتی که پیرو خط ولایت و رهبری باشد، حتما امام زمان خود را درک می کند.

کد خبر 981120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha