نهادینه شدن فرهنگ وقف درجامعه ، زمینه ساز رشد فرهنگی اقتصادی کشور می شود

حجت الاسلام بهزادی گفت: نهادینه شدن فرهنگ وقف درجامعه ، زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگی ، اقتصادی و دینی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از هرمز، حجت الاسلام «فتح الله بهزادی» در خطبه های نماز جمعه این هفته  در مسجد حضرت ابالفضل (ع) هرمز : با تقدیر از برگزای مراسم عزاداری در سالروز اربعین حسینی افزود:راهپیمایی اربعین جلوه پیوند ناگسستنی شیعه به خاندان رسول الله است که امسال امکان حضور مردم ایران در این گردهمایی بزرگ به دلیل شیوع کرونا فراهم نشد.

 

امام جمعه هرمز به قرائت زیارت اربعین در مناطق مختلف کشور و جزیره هرمز اشاره کرد و گفت: برگزاری پرشور زیارت اربعین از راه دور باعث شد تا بسیاری از مردمی که تا کنون به کربلا مشرف نشدند، توفیق زیارت امام حسین (ع) را پیدا کنند.

 

بهزادی بیان کرد: اگر امسال فرصت حضور در آئین راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) برای مردم ایران فراهم نبود اما اربعین در تمامی خانه‌های مردم برگزار و عشق و ارادت مردم به حضرت سیدالهشدا(ع) با شکوه خاصی به منصه ظهور گذاشته شد.

 

امام جمعه هرمز  تصربح کرد: اربعین در انتقال پیام عاشورا نقش بسیار مؤثری دارد و همه موظفند تا با پیروی از سیره ائمه معصومین علیهم‌السلام، به آنان اقتدا کرده، از حق دفاع و در برابر ظلم ایستادگی کنند.

 

بهزادی با بیان اینکه  عزاداری بر امام حسین (ع) سفارش پیامبر گرامی اسلام ،اولیای دین و یکی از آموزه های دینی است،  اظهار کرد: دهه آخر ماه صفر بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد خود در ۲ ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است و باید از این فرصت استفاده شود.

 

امام جمعه هرمز تاکید کرد: جایگاه امام حسین(ع) در قلب ما قرار دارد و با تعطیلی موقت مجالس عزاداری ذره‌ای از عشق و علاقه ما به حضرت سیدالشهدا(ع) کاسته نمی‌شود.

 

وی افزود: فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی (ع) بر پایه ظلم ستیزی و سازش نکردن با ظالم بنا شده و ابعاد این فرهنگ روز به روز در جهان متجلی می شود.

 

حجت الاسلام بهزادی  ادامه داد: زنده نگاه داشتن قیام عاشورا یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده ناهنجاری ها در جامعه است که وحدت، همبستگی و حرکت به سمت خودباوری را به همراه دارد.

 

امام جمعه هرمز با اشاره به نام گذاری هفته آخر ماه صفر به عنوان هفته وقف، از پیامبر اسلام به عنوان نخستین واقف جهان اسلام یاد کرد و گفت: نیازمندی های جامعه در حال تغییر است و وقف به عنوان صدقه جاریه باید بر اساس نیاز روز جامعه تعریف و اجرا شود.

 

افزود: وقف یک سرمایه گذاری ماندگار است و تمام شدنی نیست و بسیاری از کارهای خیر در جامعه مانند مشارکت در ساخت مدرسه، حوزه علمیه، کتابخانه، درمانگاه خیریه و یا هر کاری که هدفش ایجاد اشتغال است با وقف و موقوفات ماندگار است.

 

حجت الاسلام بهزادی ادامه داد: وقف از اینکه ثروت ها در دست یک گروه خاص قرار گیرد و یا دریک جا انباشته شود جلوگیری می کند، وقتی وقف انجام می شود برکات آن صرف عموم مردم می شود .

 

امام  جمعه هرمز اظهار کرد: با گسترش فرهنگ وقف در جامعه تولید ملی افزایش یافته و بیکاری و فقر از بین می رود و در شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا باید با ترویج این سنت اسلامی برای رفع نیاز مستمندان تلاش کرد.

 

وی عنوان کرد: افراد دارای توان مالی می توانند با وقف بخشی از اموال خود در این صدقه جاریه ، علاوه بر بهره مندی از ثواب معنوی و اخروی، در کاهش دغدغه های معیشتی نیازمندان ایفای نقش کنند.

 

امام جمعه هرمز در پایان گفت: نهادینه شدن فرهنگ وقف درجامعه ، زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگی ، اقتصادی و دینی کشور خواهد بودو تحقق عدالت اجتماعی ، رفع فقر و از بین بردن فاصله طبقاتی از برکات وقف می باشد.

 

 

کد خبر 981317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha