تفکیک علائم غیرکرونایی از کرونا و لزوم تقویت بهداشت جسمی و روحی

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان با تفکیک علائم غیرکرونایی از کرونا گفت: باید به بهداشت روحی، جسمی و کرونایی توجه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی جمعه شب (18 مهر ) در برنامه مجازی  مطب در خانه در پاسخ به شخصی که سوال کرد در اوایل تابستان به کرونای خفیف مبتلا شدم و حالم خوب شد؛ در حال حاضر با کوچکترین علائمی مانند سرما دچار سرماخوردگی می شوم چه توصیه ای دارید بیان کرد: ثابت شده است که ابتلا به کرونا تضمینی برای عدم ابتلای مجدد به این بیماری نیست، امّا این صحبت شما بیشتر مربوط به بیماری های خفیف دیگر است نه کرونا؛  ضمن اینکه بدن شما بر اثر مقابله با عامل بیماری زای قوی مثل ویروس کرونا دچار می شود؛ خودتان را تقویت کنید، صبور باشید و بدانید که بدن شما از یک چالش سربلند بیرون آمده و نیاز به بازتوانی دارد پس توجه بیشتری به بهداشت جسمی،  روحی و بهداشت کرونایی داشته باشید.

 

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به کاربر دیگری که 2 هفته پیش با علائم خفیف شامل بدن درد و گلودرد به پزشک مراجعه کرده و تشخیص احتمال کرونای خفیف داده شده که تا کنون در قرنطینه به سر می برد  و فقط گاهی اوقات دچار تب خفیف می شود و دچار خستگی هم هست؛ تصریح کرد: دوران قرنطینه شما در صورتی که علائم و شدّت اولیه آن ها کاملا" برطرف شده باشد به سر آمده است، امّا دوره بازتوانی شما خصوصاً احیای حس های بویایی و چشایی ممکن است ماه ها طول بکشد؛ صبور باشید.

 

 

 

وی در پاسخ به مادری که 13 روز به کرونای خفیف مبتلا شده و نگران دختر 2 ساله اش است و نمی داند تا چه زمانی در خانه باید جدای از اعضای خانه به خصوص فرزند کوچک باشد؟ بیان کرد: لازم است امیدواری بدهم که در بسیاری از خانواده ها یک فرد که مبتلا شده با مراقبت های لازم از ابتلای دیگران جلوگیری شده است بنابراین توجه و تمرکز خود را به این بگذارید ویروسی که از دهان شما خارج می شود این ویروس به دهان و مجاری تنفسی بچه تان نرسد رعایت کنید و دور باشید، ماسک زدن و تهویه مناسب در منزل را داشته باشد و اگر مجبور شدید که دقایقی کنار بچه تان باشید با مراقبت تشدید شده و استفاده از 2 ماسک و کمک گرفتن از دیگران در نگهداری فرزندتان موجب شوید این ویروس به دیگران سرایت نکند.

 

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به فرد 47 ساله دارای بیماری زمینه ای دیابت و فشارخون که توضیح داد از 5 روز قبل  دچار تب و لرز و بدن درد شده ام الان بهتر شدم فقط کمی سرفه می کنم و ریه ام می سوزد همچنین حس بویایی و چشایی ام را از دست داده ام، ضمن اینکه همه اعضای خانواده ام هم تب و لرز و سردرد دارند چه باید کرد؟ گفت: به نظر می آید علائم شما و خانواده تان نشان از کرونا باشد به یکی از مراکز 16 ساعته کرونا مراجعه کنید و تست بدهید تا از بلاتکلیفی بیرون بیایید تا آن زمان فرض بر این بگذارید که کرونا دارید و یادتان باشد از فامیل، دوست و آشنا دوری کنید.

 

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید 3 روز پیش با همکارانم از مأموریت برگشتیم روز بعد تست کرونای راننده مان مثبت اعلام شد، من در حال حاضر علائمی ندارم ضمن اینکه همه همکاران در ماشین از ماسک استفاده کرده بودیم و نگران کرونا هستم؛ تصریح کرد: اگر همگی در ماشین ماسک داشتید و مراقبت از لحاظ دست زدن به دهان و بینی و مجاری تنفسی را رعایت کرده باشید و نیز اگر پنجره ماشین هم پائین بوده است، نگران نباشید.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به خانم 21 ساله ای که پرسید به تازگی بچه ام را از شیر گرفته ام از روز گذشته پشتم درد می کند و هر یکساعت چند عطسه می زنم و کمی هم آبریزش بینی دارم علائم دیگری مانند تب و بیحالی و ... ندارم آیا به کرونا مبتلا شده ام؟ نگران بچه ام هستم که اگر من به کرونا مبتلا شده باشم به فرزندم سرایت کرده باشد؛ خاطرنشان کرد: علائمی که بیان شد ما را چندان نگران کرونا نمی کند خودتان را تقویت کنید و مواظب باشید مبتلا نشوید.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که بیماری فتق دارد پرسید آیا این یک بیماری زمینه ای به حساب می آید؟ در زمان بحران کرونا از عمل جراحی ترس دارم چه باید انجام دهم؟ گفت: اینکه عمل غیر واجب  و غیر ضروری را به خاطر کرونا به بعد موکول کردن کار عاقلانه و خردمندانه ای است و بیماری فتق مشکلی هم بابت بیماری کرونا ایجاد نمی کند کمی صبور باشید بگذارید بعد از اینکه فشاری که به پزشکان و کادر درمان در بحران کرونا وارد است کاهش پیدا کند بعد برای عمل جراحی مراجعه کنید.

 

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده لبنیات برای افرادی که  به بیماری کرونا مبتلا شده اند مفید نیست و نیز شنیده شده که بخور جوش شیرین برای مقابله با بیماری کرونا موثر است؛ بیان کرد: لبنیات گزینه مناسبی برای روزهای ابتلا به کرونا نیست، غذاهای راحت الهضم مانند آش، شوربا، آبگوشت، آب مرغ و غذاهای ساده با مواد تازه و مقوی مفید هستند؛ دمنوش های گرم مانند آویشن، بابونه و ترکیبات سیر، زنجبیل و دارچین متأسفانه برخلاف باور مردم اصلاً گزینه خوبی در دوران ابتلای به کرونا نیستند ما دمنوش هایی مانند ختمی، تخم شربتی و استفاده از روغن زیتون هم برای ماساژ بدن و هم در غذا پیشنهاد  می دهیم.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که  چند روز است دچار سرگیجه و سردرد است و هیچ علائم دیگری ندارد؛ توصیه کرد: تصور کنید اگر هر کس سردرد و یا سرگیجه داشت بخواهد فکر کند که به بیماری کرونا مبتلا شده است چندین میلیارد نفر در روی زمین می توانند هر هفته کرونا داشته باشند؛ این علائم که پیش می آید ما به ضعف قوای عمومی، اختلال در تغذیه و آشامیدن، اختلال در خواب و استراحت و اشکالات غلظت خون فکر می کنیم بعد به مسائل پیچیده تر، ضمن اینکه در معاینات اولیه ما مشخص می شود که کدام یکی از این مسیرها در شما دچار مشکل شده است.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در ادامه به شخصی که پرسید 5 ماه است که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده ام آیا درمانی وجود دارد که این حس برگردد؟ پاسخ داد: بازگشت حس بویایی و چشایی نسبت به سایر عوارض کرونا زمان بیشتری را می برد، آنچه شما باید انجام دهید تقویت این حس ها است پس شستشوی مرتب حلق، دهان و بینی با سرم شستشو، پرهیز از گرد و غبار و دود کمک کننده است تا زودتر این حس ها برگردند.

 

 

 

وی در مورد انجام تست های آنتی بادی هم توضیح داد: در صورت صلاحدید و تجویز تست آنتی بادی توسط پزشک، آزمایشگاه های دولتی و خصوصی قادر به انجام آن هستند فقط توجه کنید که تست آنتی بادی در شرایط خاصی تجویز می شود که فایده ای داشته باشد فاصله روزهای علائم، فاصله روزهای ابتلا و سایر موارد می تواند تفسیر کننده صحیح این تست باشد بنابراین به این صورت نیست که تست بدهیم اگر منفی باشد یعنی کرونا نداریم و اگر مثبت باشد یعنی به کرونا مبتلا شده ایم لذا تفسیر تست های آنتی بادی کمی نیاز به دانش دارد.

 

 

 

دکتر اسدی ادامه داد: همچنین انجام تست های آنتی بادی مثل تمام آزمایش های دیگر مشمول پرداخت فرانشیز یا سهم بیمار چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی است.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به شخصی که توضیح داد مادرم 52 سال دارد و دارای بیماری اعصاب است که باعث تنگی نفس می شود و نیز به پانیک هم مبتلا است، از روز گذشته دچار تب و لرز، آبریزش بینی و سرفه های خشک شده که با مصرف داروهای سرماخوردگی و تب بر حال وی خوب شده فقط کمی نفس که می کشد یک طرف پهلوی مادرم درد می کند آیا کرونا است یا سرماخوردگی پاییز؟ گفت: به هر حال این علائم نگران کننده است ضمن اینکه با توجه به دارا بودن بیماری زمینه ای ما را نگران می کند این نگرانی حتی اگر  20 درصد هم باشد پیشنهاد  می کنم به یکی از مراکز 16 ساعته مراجعه کنید و در صورت صلاحدید پزشک تست pcr انجام شود.

 

 

 

وی به سوالی مبنی بر اینکه خانواده 4 نفره ای که گلودرد شده و صدای آن ها گرفته است و خلط پشت گلو دارند آیا به کرونا مبتلا شده اند؟ پاسخ داد: به نظر می آید خانواده ای که پشت سر هم گلودرد شده و صدای آن ها گرفته است در مجاورت خانه شان کوره آجرپزی وجود داشته باشد که دود زیادی دارد یا صنفی فعالیتی دارد که دود ایجاد می کند؛ یا کارشان گرد و خاک زیادی بلند می شود مثلا کامیون هایی که خاک خالی می کنند یا در مجاورت آن ها پارکی وجود دارد که گرده های گیاهان فراوانی دارند، یا غذایی مصرف می کنند که حساسیت زا است مثلاً مرتب بادمجان و انگور و خربزه مصرف می کنند یا سرخ کردنی زیاد می خورند به هر حال اینکه همه با هم علائم  شبیه بیماری حساسیت یا گلودرد  یا سینوزیت دارند نشان از یک منشأ مشترک دارد البته عادت های اشتباه مشترک در خانواده هم هست مثل نشستن حلق و بینی، مسواک نزدن، نپوشاندن خود  در سرما و بی تفاوتی نسبت به مسائل بهداشت گوش و حلق و بینی، پس باید بیشتر مراقب باشید.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا به شخصی که پرسید به علّت کرونا الان 18 روز است که در منزل قرنطینه هستم، با توجه به اینکه الان علائمی ندارم چه زمانی می توانم بیرون بروم چون شاغل هستم، آیا فرزندانم هنوز ناقل هستند؟ یا می توانند به دیدار پدربزرگ و مادربزرگشان بروند؟ پاسخ داد: اگر 18 روز گذشته و فرزندان، همسر و خودتان علائمی ندارید پس سرایت ویروس هم منتفی است و نگران نیستیم و مثل افراد دیگر در جامعه مراقبت های لازم را انجام دهید و یادتان باشد خانواده شما به تقویت و استراحت بیشتر نیاز دارد تا توان اولیه خود را پیدا کنند.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال فردی مبنی بر اینکه آیا از فردی که ابتلای خفیف داشته، سرایت صورت می گیرد؟ گفت: ابتلای کرونا مانع از ابتلای بعدی نمی شود ما چیزی تحت عنوان کرونای خفیف یا شدید نداریم ممکن است شدّت علائم کم یا زیاد باشد؛ تقریباً بین یک تا دو روز بعد از ورود ویروس به بدن، ما شاهد بروز علائم خواهیم بود؛ 14 روز بعد از ابتلا به کرونا یعنی تست مثبت یا داشتن علائم، در صورتی که 2 الی 3 روز آخر علائمی نداشته باشید بعد از 14 روز ناقل نیستید.

کد خبر 981329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha