اعتبارات بحران، راه های عشایری فاروج را مرمت کرد

مدیر اداره عشایری شهرستان فاروج گفت: اعتبارات اختصاص یافته از محل منابع بحران، مرمت جاده های عشایری شهرستان را به پیشرفت ۸۵ درصدی رساند.

«براتعلی تقی زاده» در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج، طول ایل راه های عشایری شهرستان را 150 کیلومتر عنوان کرد و افزود: از محل منابع اعتباری بحران، پنج میلیارد و 390 میلیون ریال به این حوزه اختصاص یافت که تخصیص آن صد در صد و با اوراق دو ساله است.

 

مدیر اداره عشایری شهرستان فاروج، با اشاره به فعالیت پیمانکار طرح گفت: هر ساله ایل راه ها برای تردد بهتر عشایر تیغ زنی می شود اما این اقدام در حد مُسکن است و باید اقدامات فنی صورت بگیرد.

 

تقی زاده، از اجرای گابیون بندی، آبنما و ساخت دیوار کنار جاده با استفاده از منابع اعتباری بحران خبر داد و گفت: طرح به پیشرفت 85 درصدی رسیده است.

 

ایل راه‌های خراسان شمالی از سه ایلراه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌ تپه است.

 

ایل راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری ‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌ تپه است.

 

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

 

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب دو ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

 

جمعیت عشایر شهرستان فاروج دوهزار و 500 نفر در قالب 452 خانوار با 50 هزار راس دام است که دام عشایر سالانه 500 تُن گوشت قرمز و 480 تُن شیر تولید دارند.

کد خبر 982116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha