زیارت عاشورا؛ درس مبارزه با ظالم و ظلم ستیزی

ایرانی، گفت: آخرین ظالم به اهل بیت و خدا کسی است که در زمان حال یا آینده یا حتی در زمان ظهور امام زمان (عج) به دیگران و اهل بیت ظلم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، همه ما بارها در هنگام مشکلات و تنگناها برای طلب حاجات خود دست به دامان ائمه و معصومین زدیم، اما با هر فرد بزرگ و هر شخص والا مقامی، بالحن خاصی باید صحبت کرد .

 

توسل به ائمه هم با خواندن زیارت نامه ها و ادعیه هایی که توسط خودشان ذکر شده انجام می شود که در کنار رسیدن به حاجات شخصی باعث آرامش روحی و روانی فرد هم می‌شود .

 

یکی از مجرب ترین و سفارش شده ترین این زیارت ها زیارت عاشورا است که در بعضی از نقل ها از آن به عنوان حدیث قدسی هم یاد شده که نشان از جایگاه بالای این زیارت دارد. زیارت عاشورا که در وصف امام حسین(ع) و واقعه عاشورا خوانده می شود، علاوه بر آرامش روانی و برآورده شدن حاجات ،یک کلاس درس بزرگ از تعالیم دینی است.

 

زیارت عاشورا، زیارتنامه ای است که از امام محمد باقر( ع) نقل شده و شیعیان برای زیارت امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا در هر ایامی بخصوص در روزهای محرم و صفر می خوانند.در متون مذهب شیعه نگاشته‌شده در دوران صفویان، برای خواندن آن و مداومت بر آن ثواب و خاصیت‌های بسیاری نقل شده‌است و به شیعیان توصیه شده که بر خواندن زیارت عاشورا مبادرت ورزند.

در پایان زیارت عاشورا مستحب است ۲ رکعت نماز و بعد از آن دعای علقمه خوانده شود.

 

اما به هر دلیل اکثر ما از جزئیات و بار معنایی این زیارت آشنایی کامل نداریم.

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با مصیب ایرانی کارشناس اعزامی تبلیغات اسلامی گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

سوال : در مورد تاریخچه و سندیت زیارت عاشورا و اینکه اولین بار توسط چه کسی نقل شده و به مسلمانان یاد داده شده توضیح دهید؟ 
 

ایرانی : راجع به سندیت زیارت عاشورا چند این بحث هست یک اینکه یک حدیث قدسی است به این معنی که از طرف خدا به پیامبر نازل شده ودو، روایت دیگری که خیلی معروف است ،نقل شده که از امام باقر به یکی از یاران ایشان به نام علقمه بن محمد، آموزش داده شده .در واقع سند این زیارت را به امام باقر نسبت دادند و امام باقر به اجدادشان تا پیامبر و پیامبر هم به صورت حدیث قدسی آن را نقل کرده اند . 

 

سوال : آیا بین نسخ های قدیمی و جدید و یا نسخه هایی که سند های تاریخی متفاوتی دارند، تفاوتی در متن زیارت وجود دارد؟ 
 

 

ایرانی: بعضی از متن زیارت عاشورا بعضاً کم و زیاد هایی دارند مثلاً در بعضی از نسخه ها عبارت  «و بالبراءة ممن قاتلک و نصب‏ لک‏ الحرب‏ » ذکر نشده اما در بعضی متون ذکر شده. نه اینکه بگوییم به مرور زمان تغییر کرده اما بعضی از نسخه ها تفاوت هایی دارند که اکثراً به علت سند تاریخی و آنها است و اشخاصی که آنها را نقل کردند و با هم تفاوت دارند.

 

سوال : اگر بدون خواندن صد لعن و صد سلام ،زیارت عاشورا بخوانیم مشکلی  پیش خواهد آمد؟ 
 

 

ایرانی : در بعضی روایات آمده که اگر وقت کافی نداریم و یا حتی به علت مشقت نمی توانیم سلام و صد سلام را بگوییم، در عوض می توان به فارسی یا عربی بگوییم به نیت صد مرتبه آن فراز را میخوانیم. یا مثلاً در قسمت ( اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد ... ) به عربی بگوییم  (تسع وتسعون) ، البته معمولاً در مجالس و روضه ها هم خود شخصی که زیارت را قرائت می کند می گوید که به نیت  صد مرتبه هر فراز خوانده شود. 

 

سوال : منظور از اولین و آخرین ظالم به اهل بیت در زیارت عاشورا کیست؟ و آیا شامل خود شخص هم می شود؟ 
 

ایرانی : اول از همه زیارت نامه هایی که ما می خوانیم مثل جامعه کبیره یا آل یاسین یا ناحیه مقدسه ،در واقع گنجینه‌های از تعالیم انبیا هستند که به ما داده می‌شود .در بحث زیارت عاشورا که یکی از درسهای آن مبارزه با ظالم و ظلم ستیزی است. اولین کسانی که در حق پیامبر ظلم کردند مشرکین بودند که پیامبر را اذیت کردند و مانع اسلام آوردن دیگران شدند. مثل ابوسفیان که در ظاهر مسلمان شد اما به حق پیامبر ظلم می کرد.

 

اما در بحث لعن در زیارت عاشورا می توان گفت انسان زمانی به خود زمانی به دیگران و زمانی به خداوند ظلم می کند. در واقع ظلم به دیگران نتیجه آن ظلم به خداست در حالی که ما ظالم به خود هستیم ظلم به دیگران می کنیم و در نتیجه آن به خدا ظلم می کنیم. هنگامی که دم از اهل بیت و زیارت اهل بیت و نماز خواندن و خدا می زنیم، اما حق مردم را پایمال می کنیم و یا مسئولیت خود را درست انجام نمی دهیم و کم کاری می کنیم یا از بیت المال استفاده می‌کنیم، در حالی که هیچ خدمتی به مردم نکرده و برای آنها مشکلاتی ایجاد می کنیم. این‌ها ظلم به خود و ظلم به دیگران است، در این بین در پی ظلم به دیگران ما ظالم به اهل بیت می شویم و در نتیجه آن ظالم به خدا می شویم. 

 

آخرین ظالم به اهل بیت و خدا کسی است که در زمان حال یا آینده یا حتی در زمان ظهور امام زمان به دیگران و اهل بیت ظلم کند.

 

سوال : جایی در زیارت عاشورا در وصف دشمنان اباعبدالله(ع) می‌خوانیم ( جاهدت الحسین). عبارت جاهدت از جهاد می آید و جهاد در ادبیات دینی ما به معنی جنگ در راه خداست ،چرا این عبارت در اینجا به کار رفته؟
 

ایرانی: جهاددو معنا دارد یکی به معنای جنگ در راه خدا و یکی به معنای تلاش و کوشش است. اینجا جهاد به معنی تلاش و کوشش به کار رفته و آن معنایی که برای ما تقدس دارد را شامل نمی شود. 

کد خبر 982128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha