هیچ شخصیتی به اندازه امیرالمومنین (ع) حیات علمی نداشت

حجت الاسلام سلیمانی گفت: نهج البلاغه بزرگترین منشور تربیتی است که از سوی امیرالمومنین (ع) خطاب به امام حسن (ع) نوشته شد. هیچ وصیت نامه ای نیز ارزش وصیت نامه امام علی (ع) را ندارد البته وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «عباسعلی سلیمانی» در مراسم آغاز رسمی طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه که امروز دوشنبه 21 مهر ماه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) امام علی (ع) اهتمام خود را برای جمع آوری قرآن صرف کردند، اظهار کرد: کار حضرت امیرالمومنین علی (ع) جمع آوری متن یا تنظیم سور و آیات نبود زیرا هرچه که از قرآن نزد ماست، مرهون تلاش های شخص پیامبر اسلام (ص) است.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود: نهج البلاغه متاسفانه با وجود عظمتی که دارد، کمتر مورد توجه ما بوده است. زمانی که حضرت علی (ع) بنا بر ظاهر و طی یک رفراندوم و دموکراسی به خلافت رسیدند، آثار برجسته علمی از خود به جای گذاشتند و نهج البلاغه نیز در این 4 سال و اندی و قریب به 5 سال خلق شد. این کار امیرالمومنین علی (ع) در حالی انجام گرفت که ایشان در اوج گرفتاری ها و مشکلات بودند.

 

وی اضافه کرد: نهج البلاغه بزرگترین منشور تربیتی است که از سوی امیرالمومنین (ع) خطاب به امام حسن (ع) نوشته شد. هیچ وصیت نامه ای نیز ارزش وصیت نامه امام علی (ع) را ندارد البته وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) ارزشمند است و ما از آن استفاده زیادی می کنیم ولی هیچ وصیت نامه ای در طول تاریخ به ارزشمندی امام علی (ع) نیست. هیچ شخصیتی به اندازه امیرالمومنین (ع) حیات علمی نداشتند.

 

وی اضافه کرد: سید رضی در قرن چهارم به جمع آوری آثار علمی امام علی (ع) همت گمارد و به این صورت نهج البلاغه در قرن چهارم شکل گرفت. توجه ایشان به موضوع بلاغت بود ولی اگر انس و الفت می داشت، نهج البلاغه می شد نهج الحیات.

 

وی گفت: در قرن پنجم اولین بازنگری در نهج البلاغه به وجود آمد و به تدریج نهج البلاغه در میان شیعه و سنی رواج یافت و تاکنون بیش از 100 شرح در این کتاب نوشته شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کاشان در عرصه نهج البلاغه سهم بالا و والایی دارد و مردم کاشان در عرصه های دیگر نیز به خوبی درخشیده اند، خاطرنشان کرد: اولین شرح توسط یک کاشانی نوشته شد و اولین حافظ نهج البلاغه نیز یک کاشانی بود و اولین معجم نهج البلاغه را شیخ احمد کاشانی انجام داد. ضرب سکه ها، سفال، نساجی و فرهنگ و ادب مردم کاشان نماد و افتخار مردم این خطه است ولی یک حقیقت مظلوم ماند. در تعجبم ایران اسلامی چرا به این حقیقت نرسیده است که باید بیش از اینها به خدمات کاشانی ها در حوزه نهج البلاغه توجه می کردند.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: امروز به برکت خدمت بزرگ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شاهد وحدت شیعه و سنی هستیم ولی این فیض کاشانی بود که مهجر نوشت. مهجر کتابی است که در آن روایات به نقل از شیعه و سنی جمع شده است. آیا نمی توان گفت که کاشان پایتخت تفکر وحدت میان شیعه و سنی است؟

 

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه می ارزد دبیرخانه دایمی نهج البلاغه در کاشان تشکیل شود، گفت: اولی های نهج البلاغه در حوزه شرح، حفظ و معجم کاشانی هستند. مرحوم آیت الله العظمی اراکی از مراجع معظم تقلید همیشه بعد از درس شان بر سر مزار قطب راوندی حاضر می شدند و فاتحه ای می خواندند. روزی ایشان این سنت خود را به این دلیل که جمعی همراهشان بود و مدام از ایشان سوال می کردند، یادشان رفت اما به محض اینکه این موضوع و در حالی که ایشان خیلی از مزار قطب راوندی بود به یادشان آمد، برگشتند و فاتحه ای خواندند، این نشان دهنده اهمیت یک کاشانی در خدمت به نهج البلاغه است. انشاءالله دبیرخانه دایمی نهج البلاغه در کاشان تشکیل شود تا هدیه ای به قطب راوندی و مردم کاشان باشد.

کد خبر 982419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha