وضعیت روند کروناویروس در استان کرمان و تاکید بر احیای مجدد شعار «در خانه بمانیم»

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان کرمان گفت: شعار «در خانه بمانیم» باید مجدد احیا شود و «در ازدحام ها شرکت نکنید» باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، نوذر نخعی دوشنبه (21 مهر) در نشست علمی خبری با موضوع «وضعیت روند کرونا ویروس در استان کرمان» با بیان اینکه همیشه فوت معمولاً با 10 روز تأخیر خود را نشان می دهد یعنی اگر قرار باشد پیک پایین بیاید، مرگ دیرتر پایین می آید، گفت: نکته دیگر اینکه ما در کشور 3 پیک را می بینیم که پیک اول اواخر اسفند ماه سال گذشته و اوایل فروردین ماه و پیک دوم در خرداد و تیر ماه بود و پیک سوم از اواسط شهریور ماه شروع شد و هنوز هم درگیر هستیم.

 

 

 

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: قبلاً برخلاف کشور یک پیک بیشتر تجربه نکرده بودیم زیرا در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری اقدامات کنترل و پیشگیری خیلی قوی اقدام کردند و از طرفی بحث های اقتصادی مطرح می شد و در پیک بعدی همه شاهد بودیم به نسبت محدودیت ها کمرنگ تر شد و در پیک سوم هم که الان شاهد هستیم، نکته بارز این است که به نظر می رسد شیب آن از دفعه گذشته تندتر و نقطه پایش هم بالاتر است.

 

 

 

وی ادامه داد: هشداری که وجود دارد این است که چون خط پایه بالاتر و شیب هم تندتر است، این دفعه به احتمال خیلی زیاد بیمارستان ها شلوغ تر و موارد سرپایی بیشتر خواهد بود و احتمالاً مرگ و میرها هم بیشتر خواهد شد مگر اینکه اتفاقی در رفتار مردم بیفتد.

 

 

 

نخعی با اشاره به اینکه الان بیشترین دانشگاهی که درگیر بیماری است، حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است که شیب آن از همه تندتر است، اظهار کرد: در 30 تیر ماه حداکثر موارد بستری در سیرجان را داشتیم و الان آمار 2.5 برابر شده که اگر این اتفاق بخواهد در کرمان و یا در بعضی از شهرستان ها از جمله جیرفت، بم، شهربابک و ... اتفاق بیفتد، بیمارستان ها به حد اشباع خواهند رسید و قطعاً مراقبت های بیماران با کیفیت قبلی نخواهد بود.

 

 

 

وی در ادامه توضیح داد: دو مولفه تعیین کننده تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری است؛ اول اینکه چقدر مردم بستری و دوم اینکه چقدر مراقبت می شوند؛ بنابراین آن چیزی که کیفیت مراقبت را دچار افت می کند، تعداد بیش از حد بیمار مراجعه کننده به بیمارستان است؛ یعنی بعضی ها خیلی خوشحال هستند که بیماران بستری می شوند و در راهروها خوابیدند اما درست است که فضا وجود دارد اما آیا پرستار و پزشک هم به آن اندازه وجود دارد؟

 

 

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر نشان کرد: نقطه ضعفی که در این پیک داریم این است که تعداد پرستاران و پزشکانی که درگیر هستند نسبت به پیک قبلی بیشتر است؛ یعنی همانطور که در مردم عادی تعداد مبتلا بیشتر شده تعداد ریزش پرستار و پزشک بیشتر می شود؛ بنابراین حاصل این دو مولفه، احتمال افزایش مرگ و میر می شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه باید ببینیم شرایط براساس تجارب قبلی در استان و شهرهای خود چگونه خواهد بود، گفت: دو مولفه رفتار مردم و تا حدی شرایط اقلیمی، تعیین کننده این است که بیماری چگونه بالا می رود و رشد می کند؛ می توانیم از استان های همجوار درس بگیریم؛ زمانی که به طور مثال از استان یزد صحبت می کنیم باید حواسمان به شهرستان های انار، زرند و کوهبنان هم باشد زیرا شرایط اقلیمی و رفتارها که شامل ماسک، رفت و آمد، ازدحام و ... می شود، بستگی دارند و همچنین زمانی که از استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان صحبت می شود که افزایش را خواهند داشت باید حواسمان به بم، ریگان، فهرج، نرماشیر، جیرفت، قلعه گنج، کهنوج، منوجان، فاریاب، رودبار و عنبرآباد باشد و پیش بینی می کنیم اگر با همین روند جلو برویم، در 1 تا 2 هفته آتی به طور مشهود شروع به افزایش می کند لذا مردم مناطق جنوب و شرق استان باید زرنگی کنند و حواسشان باشد تا رعایت کنند که پیک آن ها تند نباشد.

 

 

 

نخعی با اشاره به اینکه در یکی از مقاله ها نوشته شده «اگر رفتارها درست باشد، تا 95 درصد می تواند پیک را پایین بیاورد»، ادامه داد: نباید نسبت به کرونا ذهنیت ما اینگونه باشد که بعضی ها می گویند «این کارها چیست می کنید؛ رعایت بکنید یا نکنید اگر قرار باشد بیماری را بگیری، می گیری» اما مشخص است که یک شهرستان با شهرستان دیگر متفاوت است بنابراین علاوه بر اقلیم، هم رفتارهای مردم و هم مدیریت های منطقه مولفه هایی هستند که می توانند بر این بیماری اثرگذار باشند.

 

 

 

وی در خصوص اینکه چرا چین توانسته در این بیماری موفق باشد، بیان کرد: مقاله ای اخیراً چاپ شده که نوشته «کاهش تعداد تماس در چین رمز موفقیت در این کشور بوده است»؛ یعنی توانستند مدیریت کنند؛ خرید الکترونیک، ردگیری مردم با GPS و اعمال قانون و ترکیبی از همه این ها باعث شده که ارتباطات کم شود؛ به طور مثال یک دانش آموز قبل از اعمال تغییر رفتارها به طور متوسط 30 تماس داشته که الان به 4 مورد رسیده است؛ بنابراین شعار «در خانه بمانیم» باید مجدد احیا و «در ازدحام ها شرکت نکنید» باید جدی گرفته شود و این ها خیلی مهم است.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی استان کرمان بیان کرد: اعداد و ارقام در مقالات جدیدتر تغییر پیدا کرده است؛ یعنی قبلا" می گفتند تا 40 درصد افراد بی علامت هستند اما الان می گویند 20 تا 30 درصد بی علامت هستند زیرا رفتارهای ویروس متفاوت می شود؛ به طور مثال الان بچه ها بیشتر می گیرند و الان مسری تر از قبل شده است.

 

 

وی با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ استفاده از ماسک در طول سال ها نکته مهمی است، افزود: در مقاله ای دیگر گفته می شود «در کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله ژاپن، هونگ گنگ، تایلند و تایوان افزایش شیب ملایمی داشتند درصورتی که در کشورهای اروپایی این شیب تند بوده است» کشورهای آسیای جنوب شرقی جزء کشورهایی بودند که از ماسک به خوبی استفاده کردند و از علت های آن این است که در فرهنگ آن ها از قدیم بوده زمانی فصل سرما می آید، ماسک بزنند.

 

 

 

نخعی با بیان اینکه اگر کسی از آنفولانزا می ترسد باید 10 برابر بیشتر از کرونا بترسد، در خصوص بیماری آنفولانزا خاطر نشان کرد: دو موضوع باید راجع به آنفولانزا بدانیم زیرا امسال درخواست زیادی مبنی بر واکسن(آنفولانزا) وجود دارد؛ نکته مهم در بحث علمی که خیلی مهم است اینکه هرچه مردم بهتر، مسلط تر و آگاه باشند، رفتارها درست تر و موفق تر خواهد بود.

 

 

 

وی در خصوص استفاده از ویتامین D، بیان کرد: الان اطلاعات علمی کرونا نسبت به چند ماه پیش بیشتر شده و این نقطه مثبتی است؛ مصرف ویتامین D، نسبت به اوایل بیماری قوی تر صحبت می شود که اگر در کشوری کمبود ویتامین D باشد احتمال مرگ و میر کرونا هم بیشتر است؛ درست است که استان کرمان آفتاب دارد اما مطالعات نشان می دهد که بیش از 50 درصد مردم استان کمبود ویتامین D دارند لذا توصیه می کنیم اگر دسترسی داشته باشند و بتوانند استفاده کنند، خوب است.

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی ادامه داد: همچنان توصیه بر فاصله گذاری داریم و اینکه مردم در محل های شلوغ حضور پیدا نکنند و با کسی در تماس نباشند و استفاده از ماسک و شستن دست مهم است اما فاصله گذاری حرف اول را می زند.

 

 

وی درباره آخرین تصمیمات در خصوص اعمال محدودیت ها و اینکه آیا درخواست جدیدی در این خصوص به ستاد استانی داده شده است؟ بیان کرد: نکته مهم این است که بیشترین تأکید بر این بود مدارس به صورت حضوری به مدت دو هفته تعطیل شوند زیرا سطح آلودگی در نیمه شمالی استان بالا و تعداد زیاد است و احتمال اینکه دانش آموز آلوده باشد زیاد است و چون احتمال رعایت کردن دانش آموز در مدرسه نسبت به فرد بالغ کمتر است و هر چقدر بگوییم فاصله گذاری را رعایت می کنیم باز در این شرایط کفاف نخواهد داد؛ بنابراین امیدواریم براساس پیگیری استاندار این تعطیلی به نتیجه برسد.

 

 

 

نخعی توضیح داد: آخر این هفته به دلیل تعطیلی های پایان ماه صفر، چند تهدید داریم؛ اول اینکه مردم خسته و بی حوصله شدند و همچنین مسافرت هایی که خواهیم داشت تهدید بسیار جدی است لذا از مردم درخواست داریم آخر هفته سفر نروند زیرا مشکل آفرین خواهد شد و نکته دیگر اینکه الان درجه حرارت شب ها در نیمه شمالی استان به صفر می رسد و می ترسیم سرما بخوریم بنابراین درها و پنجره ها بسته می شوند لذا باید بدانیم فعالیت ویروس در پاییز و زمستان بیشتر است بنابراین مراقبت های لازم را انجام دهیم.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پیک کرونا و آنفلوانزا را در پیش داریم آیا اقدامی برای توسعه ظرفیت های درمانی در استان شده است؟ بیان کرد: این اقدام شده و پیک دوم به ما درس هایی داد؛ به طور مثال در بیمارستان افضلی پور تجهیزات به نسبت خوب شده است اما نباید به تجهیزات دل خوش کنیم و همیشه این نکته را باید در ذهن خود داشته باشیم که پای ما به بیمارستان باز نشود.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی استان کرمان در تحلیلی از وضعیت فعلی اپیدمی کرونا در استان و اینکه کدام شهرستان ها در حال حاضر وضعیت وخیم تری دارد، گفت: استان کرمان کلاً در زمینه کرونا به نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می شود؛ در نیمه شمالی شهرهایی که بیشتر درگیر هستند در درجه اول شهرستان سیرجان، بعد رفسنجان، زرند و بافت بالا است و کرمان که به تنهایی چون مرکز ارجاع بیماران است تقریباً دوشادوش آن 3 شهرستان است و بقیه شهرستان ها به نسبت 3 شهرستان درجه 3 و تحت پوشش حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درجه 4 هستند و مجموعه تحت پوشش شرق استان، درجه 5 است.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه مداخلات جدی از سوی ستادهای ملی و استانی کرونا برای مهار بیماری صورت نمی گیرد، برای پاییز و زمستان امسال، پیش ‌بینی ها چه آماری از مرگ‌ و میر و ابتلا در استان رو تخمین می ‌زند؟ بیان کرد: زمستان را هیچکس نمی تواند پیش بینی بکند بنابراین پیش بینی کرونا بیش از یک ماه غیرممکن است اما با این پیک که اگر با این شیب افزایشی تند باشد، احتمال زیاد تعداد مرگ بالای 15 تا 20 مورد را تجربه خواهیم کرد.

 

 

 

نخعی با بیان اینکه خواهش می کنیم مردم با کوچکترین علائم بنا را بر ابتلا به کرونا بگذارند و خود را ایزوله کرده و رعایت کنند، ادامه داد: چون هوا سرد شده و ویروس در هوای سرد ماندگار تر می شود لذا از مردم درخواست داریم که در این فصل لباس بیشتر بپوشند اما بگذاریم هوای آزاد تا جایی که امکان دارد در اتاق ها و منزل باشد و درها و پنجره ها باز باشد و همچنین در ادارات نیز جلسات غیرضروری تشکیل نشود و مطلب دیگر ایزوله کردن فرد مبتلا در خانه است که تا می توانند از دیگران جدا باشد.

کد خبر 982476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha